ING: prijs belangrijkste koop- of leaseargument auto’s

Prijs is voor de meeste autokopers het belangrijkste aanschafargument. Maar liefst 62 procent van de autobezitters geeft aan dat een auto wordt geleasd of gekocht op basis van prijs. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van ING Car Lease. Ruimte is (met 37 procent) een tweede belangrijk aankoopargument.

Ook bij het autokopen blijkt de Hollandse koopmansmentaliteit nog steeds opgeld te doen. Van de ruim vijfhonderd in opdracht van ING Car Lease ondervraagde autobezitters geeft 62 procent aan dat prijs de doorslaggevende factor is – voor vrouwen (66 procent) nog iets doorslaggevender dan voor mannen (59 procent). Tweede overweging is ruimte (37 procent), wat misschien de vele mpv’s op de Nederlandse wegen verklaart. Pas op de derde plaats komt een ‘smaak’ om de hoek kijken: 27 procent van de respondenten laat het uiterlijk terdege meewegen. Flexibiliteit/functionaliteit is voor een kwart van de autobezitters van belang. Sportiviteit speelt bij slechts zes procent van de kopers een rol.
Om de opmerkelijke bevinding te staven, toont een controlevraag nogmaals overduidelijk aan dat praktische overwegingen het met overmacht winnen van emotionele, zoals aansprekend uiterlijk of merkimago. Liefst 84 procent gaat voor het praktische aspect; slechts tien procent laat zich door emoties leiden. Voor meer dan de helft van de ondervraagden (53 procent) is de auto dan ook geen ‘visitekaartje’; voor slechts acht procent geldt dit wel.
Gevraagd naar de betekenis van de auto voor de rijder beziet 79 procent de auto als puur functioneel. Voor zestien procent is het een ‘eigen’ plek. Slechts drie procent beschouwt zijn of haar auto als ‘rijdend kantoor’. Hoewel de antwoorden van mannen en vrouwen elkaar amper ontlopen, is er toch één opmerkelijk man/vrouw-verschil te vinden. Op de vraag of de auto een hobbyobject is, zegt twintig procent van de mannen volmondig ‘ja’, tegen slechts negen procent van de vrouwen.
Het feit dat prijs, ruimte en functionaliteit zo’n belangrijke rol spelen, is een leuke opsteker voor de AutoRai (1 tot en met 11 april 2009 in de Amsterdamse Rai). De autobeurs heeft namelijk gekozen voor een nieuwe opzet, waarbij de auto’s overzichtelijk per segment worden tentoongesteld en dus niet, zoals voorheen, per merk.

 

Reacties

Ik heb mijn twijfels over de resultaten van dit onderzoek.
Immers bij een score van 62% voor de “prijs” als belangrijkste koop / leaseargument dan zou de prijsbewuste Nederlander, op dit moment, puur en alleen voor de Hybride auto gaan? En ook al scoort dit type auto goed, het staat is schril contrast met de uitkomsten van dit onderzoek.
Ik zie, gelukkig, nog voldoende mooi gevormde en emotierijke voertuigen die recent zijn afgeleverd.
Prijs is bij de Nederlander wel belangrijk maar het moet er ook wel goed uitzien, een goed imago hebben… en functioneel zijn.

MvG
Pieter Elias

Geplaatst door: Elias Wagenaprk Advies op

Beste Pieter Elias

De score van 62% komt juist wel overeen met het feit dat er veel hybride auto’s te zien zijn. deze auto’s kennen een lagere bijtelling en wat is nu ‘hollandser’ dan de eigen beurs zo veel mogelijk ontzien. Hybride in combinatie met lagere bijtelling is daarom juist exact wat het onderzoek laat zien!

Geplaatst door: Gum op
ING: prijs belangrijkste koop- of leaseargument auto’s - Automobielmanagement.nl

ING: prijs belangrijkste koop- of leaseargument auto’s

Prijs is voor de meeste autokopers het belangrijkste aanschafargument. Maar liefst 62 procent van de autobezitters geeft aan dat een auto wordt geleasd of gekocht op basis van prijs. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van ING Car Lease. Ruimte is (met 37 procent) een tweede belangrijk aankoopargument.

Ook bij het autokopen blijkt de Hollandse koopmansmentaliteit nog steeds opgeld te doen. Van de ruim vijfhonderd in opdracht van ING Car Lease ondervraagde autobezitters geeft 62 procent aan dat prijs de doorslaggevende factor is – voor vrouwen (66 procent) nog iets doorslaggevender dan voor mannen (59 procent). Tweede overweging is ruimte (37 procent), wat misschien de vele mpv’s op de Nederlandse wegen verklaart. Pas op de derde plaats komt een ‘smaak’ om de hoek kijken: 27 procent van de respondenten laat het uiterlijk terdege meewegen. Flexibiliteit/functionaliteit is voor een kwart van de autobezitters van belang. Sportiviteit speelt bij slechts zes procent van de kopers een rol.
Om de opmerkelijke bevinding te staven, toont een controlevraag nogmaals overduidelijk aan dat praktische overwegingen het met overmacht winnen van emotionele, zoals aansprekend uiterlijk of merkimago. Liefst 84 procent gaat voor het praktische aspect; slechts tien procent laat zich door emoties leiden. Voor meer dan de helft van de ondervraagden (53 procent) is de auto dan ook geen ‘visitekaartje’; voor slechts acht procent geldt dit wel.
Gevraagd naar de betekenis van de auto voor de rijder beziet 79 procent de auto als puur functioneel. Voor zestien procent is het een ‘eigen’ plek. Slechts drie procent beschouwt zijn of haar auto als ‘rijdend kantoor’. Hoewel de antwoorden van mannen en vrouwen elkaar amper ontlopen, is er toch één opmerkelijk man/vrouw-verschil te vinden. Op de vraag of de auto een hobbyobject is, zegt twintig procent van de mannen volmondig ‘ja’, tegen slechts negen procent van de vrouwen.
Het feit dat prijs, ruimte en functionaliteit zo’n belangrijke rol spelen, is een leuke opsteker voor de AutoRai (1 tot en met 11 april 2009 in de Amsterdamse Rai). De autobeurs heeft namelijk gekozen voor een nieuwe opzet, waarbij de auto’s overzichtelijk per segment worden tentoongesteld en dus niet, zoals voorheen, per merk.

 

Reacties

Ik heb mijn twijfels over de resultaten van dit onderzoek.
Immers bij een score van 62% voor de “prijs” als belangrijkste koop / leaseargument dan zou de prijsbewuste Nederlander, op dit moment, puur en alleen voor de Hybride auto gaan? En ook al scoort dit type auto goed, het staat is schril contrast met de uitkomsten van dit onderzoek.
Ik zie, gelukkig, nog voldoende mooi gevormde en emotierijke voertuigen die recent zijn afgeleverd.
Prijs is bij de Nederlander wel belangrijk maar het moet er ook wel goed uitzien, een goed imago hebben… en functioneel zijn.

MvG
Pieter Elias

Geplaatst door: Elias Wagenaprk Advies op

Beste Pieter Elias

De score van 62% komt juist wel overeen met het feit dat er veel hybride auto’s te zien zijn. deze auto’s kennen een lagere bijtelling en wat is nu ‘hollandser’ dan de eigen beurs zo veel mogelijk ontzien. Hybride in combinatie met lagere bijtelling is daarom juist exact wat het onderzoek laat zien!

Geplaatst door: Gum op