Werknemer Amersfoort moet auto laten staan

Verkeersminister Eurlings is ingenomen met de maatregelen die Amersfoortse bedrijven gezamenlijk met gemeente en provincie bedenken om personeel te stimuleren met de fiets, bus of trein naar het werk te gaan. En dus de auto te laten staan.

De Amersfoortse aanpak van het ‘mobiliteitsmanagement’ wordt in Den Haag als voorbeeld beschouwd.

Regenpakken voor fietsende werknemers, uitbreiding van de fietsenstalling op station Vathorst met zo’n vijftig rekken, betere verlichting op fietspaden, een betere fietsverbinding naar kantoor en extra buslijnen of haltes op bedrijventerreinen. Het is een willekeurige greep uit de lijst maatregelen die bedrijven opperen tijdens de maandelijkse sessies van de twee mobiliteitsplatforms, zegt voorzitter Wim Pot van de koepelorganisatie mobiliteitsmanagement in het AD. Als directeur van het gelijknamige bedrijf in verhuizingen en logistiek kent Pot de problemen van mobiliteit haast als geen ander. ‘Ons bedrijf wordt direct keihard getroffen, als we ons vervoer niet superefficiënt regelen.’ Het managen ofwel terugbrengen van de automobiliteit gaat in Amersfoort ‘als een speer’, schetst Pot. ‘Bedrijven willen heel graag meedoen omdat ze dagelijks worden geconfronteerd met de problemen van vastlopende werknemers in de spits.’ Minister Eurlings zei daarover onlangs in de Tweede Kamer: ‘Het gebeurt nu gewoon, werkgevers gaan er vol in.’
Sinds het mobiliteitsmanagement enkele maanden geleden van start is gegaan, hebben zich al tientallen bedrijven aangesloten. Zij hebben het convenant getekend waarin ze afspreken zeker vijf procent van het spitsverkeer terug te brengen. Het motto is: slim en anders reizen.

Grote bedrijven als Yokogawa, financieel dienstverlener Stater, Ikea, vervoerder Besseling, bouwbedrijf Heilijgers, Rabobank, belastingdienst, KPN, het Meander Medisch Centrum, ingenieursbureau DHV, Arcadis en Akzo Nobel zitten in het mobiliteitspact. Het gaat in totaal om duizenden medewerkers die op weg naar en van hun werk in Amersfoort door fietsenplannen van de werkgever en aantrekkelijke ov-kortingen de auto zoveel mogelijk moeten laten staan.
Een gespecialiseerde afdeling van de provincie, die nauw bij het convenant is betrokken, gaat de aangesloten bedrijven langs om zeer gericht adviezen te geven. Tot op het niveau van de individuele werknemer. Pot: ‘Met de postcode en woonplaats in de hand kan worden bekeken hoe en wanneer die werknemer het best naar zijn werk kan.’

 

Reacties

Misschien ruilt Eurlings zijn Audi A8 ook wel in voor een fiets……..

Geplaatst door: gb op

Camiel(er) op de 2 wieler………….?maar dan wel een elektrische met veel versnellingen,

Geplaatst door: a.p. op

Waarom nou net Amersfoort? Misschien omdat de gemeente Amersfoort zich flink heeft verrijkt met het duur verkopen van bouwgrond voor de aanleg van wijken als Kattebroek, Nieuwland en Vathorst zonder goed na te denken of te investeren in een gebalanceerde infrastructuur. Gefeliciteerd bewoners van Amersfoort. Te veel betaald voor de grond van uw kavel, niet verkochte woningen en flink dalende prijzen in Vathorst, te weinig parkeerplaatsen voor uw voertuigen, slechte bereikbaarheid door falende infrastructuur en nu fijn door de regen op de fiets. En Den Haag maar applaudisseren…

Geplaatst door: Amerstoort op
Werknemer Amersfoort moet auto laten staan - Automobielmanagement.nl

Werknemer Amersfoort moet auto laten staan

Verkeersminister Eurlings is ingenomen met de maatregelen die Amersfoortse bedrijven gezamenlijk met gemeente en provincie bedenken om personeel te stimuleren met de fiets, bus of trein naar het werk te gaan. En dus de auto te laten staan.

De Amersfoortse aanpak van het ‘mobiliteitsmanagement’ wordt in Den Haag als voorbeeld beschouwd.

Regenpakken voor fietsende werknemers, uitbreiding van de fietsenstalling op station Vathorst met zo’n vijftig rekken, betere verlichting op fietspaden, een betere fietsverbinding naar kantoor en extra buslijnen of haltes op bedrijventerreinen. Het is een willekeurige greep uit de lijst maatregelen die bedrijven opperen tijdens de maandelijkse sessies van de twee mobiliteitsplatforms, zegt voorzitter Wim Pot van de koepelorganisatie mobiliteitsmanagement in het AD. Als directeur van het gelijknamige bedrijf in verhuizingen en logistiek kent Pot de problemen van mobiliteit haast als geen ander. ‘Ons bedrijf wordt direct keihard getroffen, als we ons vervoer niet superefficiënt regelen.’ Het managen ofwel terugbrengen van de automobiliteit gaat in Amersfoort ‘als een speer’, schetst Pot. ‘Bedrijven willen heel graag meedoen omdat ze dagelijks worden geconfronteerd met de problemen van vastlopende werknemers in de spits.’ Minister Eurlings zei daarover onlangs in de Tweede Kamer: ‘Het gebeurt nu gewoon, werkgevers gaan er vol in.’
Sinds het mobiliteitsmanagement enkele maanden geleden van start is gegaan, hebben zich al tientallen bedrijven aangesloten. Zij hebben het convenant getekend waarin ze afspreken zeker vijf procent van het spitsverkeer terug te brengen. Het motto is: slim en anders reizen.

Grote bedrijven als Yokogawa, financieel dienstverlener Stater, Ikea, vervoerder Besseling, bouwbedrijf Heilijgers, Rabobank, belastingdienst, KPN, het Meander Medisch Centrum, ingenieursbureau DHV, Arcadis en Akzo Nobel zitten in het mobiliteitspact. Het gaat in totaal om duizenden medewerkers die op weg naar en van hun werk in Amersfoort door fietsenplannen van de werkgever en aantrekkelijke ov-kortingen de auto zoveel mogelijk moeten laten staan.
Een gespecialiseerde afdeling van de provincie, die nauw bij het convenant is betrokken, gaat de aangesloten bedrijven langs om zeer gericht adviezen te geven. Tot op het niveau van de individuele werknemer. Pot: ‘Met de postcode en woonplaats in de hand kan worden bekeken hoe en wanneer die werknemer het best naar zijn werk kan.’

 

Reacties

Misschien ruilt Eurlings zijn Audi A8 ook wel in voor een fiets……..

Geplaatst door: gb op

Camiel(er) op de 2 wieler………….?maar dan wel een elektrische met veel versnellingen,

Geplaatst door: a.p. op

Waarom nou net Amersfoort? Misschien omdat de gemeente Amersfoort zich flink heeft verrijkt met het duur verkopen van bouwgrond voor de aanleg van wijken als Kattebroek, Nieuwland en Vathorst zonder goed na te denken of te investeren in een gebalanceerde infrastructuur. Gefeliciteerd bewoners van Amersfoort. Te veel betaald voor de grond van uw kavel, niet verkochte woningen en flink dalende prijzen in Vathorst, te weinig parkeerplaatsen voor uw voertuigen, slechte bereikbaarheid door falende infrastructuur en nu fijn door de regen op de fiets. En Den Haag maar applaudisseren…

Geplaatst door: Amerstoort op