Vasned komt met analyse van NMa-analyse

In opdracht van de Vereniging Autoglas Specialisten Nederland heeft bureau SEO Economisch Onderzoek een blik geworpen op de vorige maand gepresenteerde NMa-analyse van de schadesector.

Tijdens een bijeenkomst in het Haagse perscentrum Nieuwspoort zal directeur J. Theeuwes van het onderzoeksbureau komende dinsdag zijn advies aan de Vasned toelichten. Van de partij is ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit, die nader zal ingaan op de conclusies. Binnen de Vasned zijn die nogal omstreden.

Met de bijeenkomst in Nieuwspoort wil de Vasned onder meer verontruste leden nader informeren over de NMa-analyse. Op grond van een enquête onder schadeherstelbedrijven, waarbij ook autoglasspecialisten werden geraadpleegd, stelt de NMa dat ongeveer zestien procent van autoglasschade wordt gestuurd door verzekeraars (of hun samenwerkingsverbanden). Zo’n betrekkelijk gering aandeel kan volgens de NMa niet tot economische machtsposities leiden – laat staan tot het misbruik maken daarvan. In mededingingsrechtelijke zin kunnen dan ook geen overtredingen plaatsvinden.

Volgens Vasned-voorzitter Pim de Ridder "lacht iedereen in onze wereld van autoglasspecialisten om dat percentage." Tegelijk echter geeft de publicatie volgens hem verzekeraars mogelijkheden "om onze pogingen om een behoorlijk speelveld na te streven terzijde te wuiven. Daarom ben ik blij dat de NMa aan onze leden een toelichting wil geven."

SEO Economisch Onderzoek is gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam. Het bureau verricht onafhankelijk toegepast economisch onderzoek in opdracht van overheid en bedrijfsleven.

Reacties

geachte lezer,
Neem van mij maar aan dat er veel meer sturing is alsdat men wil laten geloven.
Verzekeraars geven medwerkers bonusen als de medwerker het hoogste percentage sturing heeft naar erkende/aangesloten bedrijven. hoezo keuzevrijhied van klant er wordt met eigenlijk en oneigelijke redenen een klant bijna gedwongen om naar de erkende/aangeszloten bedrijven te gaan. En diegene die beweerd dat dit niet het geval is mag dit aantonen door de bonusstruktuur inzichtelijk te maken van zijn call center.

Geplaatst door: peter op
Vasned komt met analyse van NMa-analyse - Automobielmanagement.nl

Vasned komt met analyse van NMa-analyse

In opdracht van de Vereniging Autoglas Specialisten Nederland heeft bureau SEO Economisch Onderzoek een blik geworpen op de vorige maand gepresenteerde NMa-analyse van de schadesector.

Tijdens een bijeenkomst in het Haagse perscentrum Nieuwspoort zal directeur J. Theeuwes van het onderzoeksbureau komende dinsdag zijn advies aan de Vasned toelichten. Van de partij is ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit, die nader zal ingaan op de conclusies. Binnen de Vasned zijn die nogal omstreden.

Met de bijeenkomst in Nieuwspoort wil de Vasned onder meer verontruste leden nader informeren over de NMa-analyse. Op grond van een enquête onder schadeherstelbedrijven, waarbij ook autoglasspecialisten werden geraadpleegd, stelt de NMa dat ongeveer zestien procent van autoglasschade wordt gestuurd door verzekeraars (of hun samenwerkingsverbanden). Zo’n betrekkelijk gering aandeel kan volgens de NMa niet tot economische machtsposities leiden – laat staan tot het misbruik maken daarvan. In mededingingsrechtelijke zin kunnen dan ook geen overtredingen plaatsvinden.

Volgens Vasned-voorzitter Pim de Ridder "lacht iedereen in onze wereld van autoglasspecialisten om dat percentage." Tegelijk echter geeft de publicatie volgens hem verzekeraars mogelijkheden "om onze pogingen om een behoorlijk speelveld na te streven terzijde te wuiven. Daarom ben ik blij dat de NMa aan onze leden een toelichting wil geven."

SEO Economisch Onderzoek is gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam. Het bureau verricht onafhankelijk toegepast economisch onderzoek in opdracht van overheid en bedrijfsleven.

Reacties

geachte lezer,
Neem van mij maar aan dat er veel meer sturing is alsdat men wil laten geloven.
Verzekeraars geven medwerkers bonusen als de medwerker het hoogste percentage sturing heeft naar erkende/aangesloten bedrijven. hoezo keuzevrijhied van klant er wordt met eigenlijk en oneigelijke redenen een klant bijna gedwongen om naar de erkende/aangeszloten bedrijven te gaan. En diegene die beweerd dat dit niet het geval is mag dit aantonen door de bonusstruktuur inzichtelijk te maken van zijn call center.

Geplaatst door: peter op