‘Ruim 80 procent koopt liever een auto in de showroom’

Minder dan 20 procent van de consumenten koopt graag een auto op afstand, na het bekijken van een gepersonaliseerde video of een live virtuele walkaround. Dit blijkt uit onderzoek van de Britse autodealergroep Vertu Motors onder bijna 4.000 klanten.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 83 procent van de autokopers een dealer willen bezoeken wanneer ze een auto kopen. De helft zei dat ze alleen virtuele bezichtigingen zouden gebruiken in het begin van het kooptraject. Redenen waarom de ondervraagden de voorkeur gaven aan auto-aankopen in de showroom waren onder meer dat het gemakkelijker was om vragen te stellen (59 procent), ze in hun eigen tempo konden kijken (48 procent) en dat ze de opties beter konden begrijpen (41 procent). Bijna 40 procent vond het moeilijk om de auto te visualiseren op het scherm.

Niet de norm

Robert Forrester, CEO van Vertu Motors, vindt het interessant om te constateren dat consumenten liever niet willen dat autodealers de weg gaan van andere winkels, waar de focus na de coronacrisis ligt op online verkoop. “Online-opties hebben autokopers misschien geholpen tijdens corona, maar naarmate het leven weer normaal wordt, willen klanten niet dat dit de norm wordt. De wens om een relatie met de verkoper op te bouwen, over de prijs te onderhandelen en een gevoel voor het voertuig te krijgen is net zo belangrijk als altijd, en in de hoofden van de klanten van vandaag zijn online methoden gewoon geen vervanging voor dat persoonlijke contact.”

‘Ruim 80 procent koopt liever een auto in de showroom’ - Automobielmanagement.nl

‘Ruim 80 procent koopt liever een auto in de showroom’

Minder dan 20 procent van de consumenten koopt graag een auto op afstand, na het bekijken van een gepersonaliseerde video of een live virtuele walkaround. Dit blijkt uit onderzoek van de Britse autodealergroep Vertu Motors onder bijna 4.000 klanten.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 83 procent van de autokopers een dealer willen bezoeken wanneer ze een auto kopen. De helft zei dat ze alleen virtuele bezichtigingen zouden gebruiken in het begin van het kooptraject. Redenen waarom de ondervraagden de voorkeur gaven aan auto-aankopen in de showroom waren onder meer dat het gemakkelijker was om vragen te stellen (59 procent), ze in hun eigen tempo konden kijken (48 procent) en dat ze de opties beter konden begrijpen (41 procent). Bijna 40 procent vond het moeilijk om de auto te visualiseren op het scherm.

Niet de norm

Robert Forrester, CEO van Vertu Motors, vindt het interessant om te constateren dat consumenten liever niet willen dat autodealers de weg gaan van andere winkels, waar de focus na de coronacrisis ligt op online verkoop. “Online-opties hebben autokopers misschien geholpen tijdens corona, maar naarmate het leven weer normaal wordt, willen klanten niet dat dit de norm wordt. De wens om een relatie met de verkoper op te bouwen, over de prijs te onderhandelen en een gevoel voor het voertuig te krijgen is net zo belangrijk als altijd, en in de hoofden van de klanten van vandaag zijn online methoden gewoon geen vervanging voor dat persoonlijke contact.”