Consument vindt elektrische auto nog veel te duur

Aanschafprijs, comfort en uiterlijk zijn de belangrijkste criteria voor consumenten bij de aanschaf van een auto. Elektrisch rijden zal alleen doorbreken als autofabrikanten beter op deze wensen van consumenten inspelen.

Dit concludeert energiebedrijf E.ON Benelux in een onderzoek onder Nederlandse consumenten. Net als bij vele andere innovaties is bij elektrische auto’s de vraag of het succes wordt bepaald door technology push of consumer pull.

E.ON Benelux deed onderzoek onder autorijders in negen Nederlandse steden. De uitkomsten bevestigen de stelling dat de consument als cruciale succesfactor onderbelicht is. Aanschafprijs en comfort zijn de belangrijkste criteria bij de aanschaf van een auto.

De uitkomsten zijn in lijn met de onderzoeksresultaten die Autoweek eind 2008 publiceerde. Bijna zeventig procent van de respondenten neemt genoegen met een topsnelheid die vijftig km/u lager is en een actieradius van vijftig procent ten opzichte van huidige auto’s als het milieu gespaard wordt. Consumenten kiezen voor elektrische auto vanwege de nul CO2-emissie en het zeer geringe brandstofverbruik. De argumenten om toch geen elektrische auto te kopen zijn het klein aantal oplaadpunten; de hoge aanschafprijs; de lange oplaadtijd; het beperkte aantal kilometers en de technologie die nog in ontwikkeling is.

Maar liefst 75 procent gaat voorlopig niet overstag. Bij een vergelijking van een boodschappenauto op benzine of elektrisch kozen zij voor benzine. Ruim 65 procent van deze respondenten gaf daarvoor het uiterlijk als doorslaggevende reden. Bij de vergelijking tussen een benzineauto en een elektrische auto met vergelijkbare carrosserie kiest nog steeds 67 procent voor de benzineauto. Voor hen is het grote verschil in aanschafkosten het belangrijkste argument om voor de auto op fossiele brandstof te kiezen lager is.

Reacties

Mooi knip en plak bericht. Op dit moment zijn er nauwelijks elektrische auto’s verkrijgbaar dus hoe kan een consument enige kennis of ervaring hebben van de voor en tegens van elektrisch rijden? Wat wel beschikbaar is zijn de hybride voertuigen en daar is de Prius, een schoolvoorbeeld van een niet mooie auto, toch wel erg succesvol. Wat een beetje goede PR en een lagere bijtelling allemaal niet kan doen. Dus leuk om aan een consument een theoretische vraag te stellen maar als deze werkelijk de portemonnee moet trekken zal het verhaaltje toch net iets anders zijn. Misschien dat het sommige nog niet opgevallen is of wil men het gewoon niet zien, maar het gaat steeds meer over ratio dan emotie bij de aanschaf van een vervoermiddel. En wie wil er straks geen auto als je deze tijdens het parkeren, of misschien wel tijdens het rijden, overal op kunt laden met goedkope groene stroom? Hoe lelijk de auto ook zal zijn, zodra het rijden met een elektrische auto goedkoper is dan het rijden op fossiele brandstof is de consument snel genoeg overtuigd. In ieder geval de leaserijders.

Geplaatst door: E. Lectron op
Consument vindt elektrische auto nog veel te duur - Automobielmanagement.nl

Consument vindt elektrische auto nog veel te duur

Aanschafprijs, comfort en uiterlijk zijn de belangrijkste criteria voor consumenten bij de aanschaf van een auto. Elektrisch rijden zal alleen doorbreken als autofabrikanten beter op deze wensen van consumenten inspelen.

Dit concludeert energiebedrijf E.ON Benelux in een onderzoek onder Nederlandse consumenten. Net als bij vele andere innovaties is bij elektrische auto’s de vraag of het succes wordt bepaald door technology push of consumer pull.

E.ON Benelux deed onderzoek onder autorijders in negen Nederlandse steden. De uitkomsten bevestigen de stelling dat de consument als cruciale succesfactor onderbelicht is. Aanschafprijs en comfort zijn de belangrijkste criteria bij de aanschaf van een auto.

De uitkomsten zijn in lijn met de onderzoeksresultaten die Autoweek eind 2008 publiceerde. Bijna zeventig procent van de respondenten neemt genoegen met een topsnelheid die vijftig km/u lager is en een actieradius van vijftig procent ten opzichte van huidige auto’s als het milieu gespaard wordt. Consumenten kiezen voor elektrische auto vanwege de nul CO2-emissie en het zeer geringe brandstofverbruik. De argumenten om toch geen elektrische auto te kopen zijn het klein aantal oplaadpunten; de hoge aanschafprijs; de lange oplaadtijd; het beperkte aantal kilometers en de technologie die nog in ontwikkeling is.

Maar liefst 75 procent gaat voorlopig niet overstag. Bij een vergelijking van een boodschappenauto op benzine of elektrisch kozen zij voor benzine. Ruim 65 procent van deze respondenten gaf daarvoor het uiterlijk als doorslaggevende reden. Bij de vergelijking tussen een benzineauto en een elektrische auto met vergelijkbare carrosserie kiest nog steeds 67 procent voor de benzineauto. Voor hen is het grote verschil in aanschafkosten het belangrijkste argument om voor de auto op fossiele brandstof te kiezen lager is.

Reacties

Mooi knip en plak bericht. Op dit moment zijn er nauwelijks elektrische auto’s verkrijgbaar dus hoe kan een consument enige kennis of ervaring hebben van de voor en tegens van elektrisch rijden? Wat wel beschikbaar is zijn de hybride voertuigen en daar is de Prius, een schoolvoorbeeld van een niet mooie auto, toch wel erg succesvol. Wat een beetje goede PR en een lagere bijtelling allemaal niet kan doen. Dus leuk om aan een consument een theoretische vraag te stellen maar als deze werkelijk de portemonnee moet trekken zal het verhaaltje toch net iets anders zijn. Misschien dat het sommige nog niet opgevallen is of wil men het gewoon niet zien, maar het gaat steeds meer over ratio dan emotie bij de aanschaf van een vervoermiddel. En wie wil er straks geen auto als je deze tijdens het parkeren, of misschien wel tijdens het rijden, overal op kunt laden met goedkope groene stroom? Hoe lelijk de auto ook zal zijn, zodra het rijden met een elektrische auto goedkoper is dan het rijden op fossiele brandstof is de consument snel genoeg overtuigd. In ieder geval de leaserijders.

Geplaatst door: E. Lectron op