Nieuwe Renault-dealer West-Brabant hanteert Ikea-model

West-Brabant krijgt, bijna vijf maanden na het faillissement van Cuelenaere Van der Boom (CuBoom), weer een Renault-hoofddealer. Het gat om Auto Indumij, nu al Renault-dealer in de regio Dordrecht- Zwijndrecht.

In zijn persbericht noemt directeur Derk de Haas zijn nieuwe bedrijf een ‘experience center’. Hij is niet bang dat hem hetzelfde lot wacht als het ooit acht bedrijven in West- en Midden-Brabant tellende CuBoom. De Haas tegen dagblad BN/De Stem: "Wij pakken het anders aan. Slimmer, zonder peperdure autopaleizen, met een slankere organisatie en dus lagere lasten." En de Bredase ondernemer benadrukt: "Ik kom hier vandaan, ik ken de regio en de mensen. Als Renault mij Zaandam had aangeboden, had ik geaarzeld."

CuBoom bezweek in februari door een combinatie van te snelle groei en hoge schulden, te veel riante bedrijfspanden en hoge salarislasten, volgens de Brabantse krant. Plus de kredietcrisis, waardoor de verkoop van nieuwe Renaults kelderde en de enorme voorraad occasions sterk in waarde daalde.

Het andere resterende onderdeel, regio Tilburg, gaat naar de Stern Groep. De luxe showrooms in Breda en Roosendaal blijven op slot. Alleen het bescheidener verkooppunt in Etten-Leur heropent, waarschijnlijk per 1 juli. Maar wel met alles erop en eraan: alle modellen en onbeperkt proefrijden. Na de zomervakantie begint De Haas een werkplaats in Breda en eind dit jaar in Roosendaal. ‘Het Ikea-model’, noemt De Haas zijn werkwijze. "Mensen willen voor een nieuwe kast of auto best een stukje rijden. Maar onderhoud en service willen ze dicht bij huis. Zo gaan wij het doen. De kosten zijn lager en dat komt ook de klant ten goede."

Stern kiest in Midden-Brabant voor dezelfde tactiek. Is dat de nieuwe trend in autoland, één showroom per regio met servicepunten als satellieten er omheen? Derk de Haas: "Auto-importeurs willen het liefst prachtige showrooms op iedere straathoek, maar dat is bij de huidige minimale marges niet te betalen."

De Haas heeft bedongen dat hij zijn verkoopbonus – bestaansvoorwaarde nummer één in de autohandel – houdt, óók als hij het beoogde aantal verkochte Renaults en Dacia’s niet haalt. "Renault Nederland ziet ook in dat het op de oude, kostbare manier niet langer gaat. Wij zijn een testcase voor hen." Slachtoffer is de werkgelegenheid: bij CuBoom in Breda, Etten-Leur en Roosendaal werkten voorheen negentig mensen, straks veertig à vijftig.

Reacties

Mijn overtuiging: de consument wil best bij aanschaf van zijn/haar nieuwe auto verder willen rijden dan nu het geval is. De opzet van de heer De Haas (regionale showroom met daarom heen bescheiden onderhoudspunten) zal best werken tot de tijd dat de groot-regio multibrand-dealer (meerdere merken binnen één bedrijf) binnen ca. 4 jaar een feit is.

Geplaatst door: Paul Nijland verkoopvaardig.nl op
Nieuwe Renault-dealer West-Brabant hanteert Ikea-model - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Renault-dealer West-Brabant hanteert Ikea-model

West-Brabant krijgt, bijna vijf maanden na het faillissement van Cuelenaere Van der Boom (CuBoom), weer een Renault-hoofddealer. Het gat om Auto Indumij, nu al Renault-dealer in de regio Dordrecht- Zwijndrecht.

In zijn persbericht noemt directeur Derk de Haas zijn nieuwe bedrijf een ‘experience center’. Hij is niet bang dat hem hetzelfde lot wacht als het ooit acht bedrijven in West- en Midden-Brabant tellende CuBoom. De Haas tegen dagblad BN/De Stem: "Wij pakken het anders aan. Slimmer, zonder peperdure autopaleizen, met een slankere organisatie en dus lagere lasten." En de Bredase ondernemer benadrukt: "Ik kom hier vandaan, ik ken de regio en de mensen. Als Renault mij Zaandam had aangeboden, had ik geaarzeld."

CuBoom bezweek in februari door een combinatie van te snelle groei en hoge schulden, te veel riante bedrijfspanden en hoge salarislasten, volgens de Brabantse krant. Plus de kredietcrisis, waardoor de verkoop van nieuwe Renaults kelderde en de enorme voorraad occasions sterk in waarde daalde.

Het andere resterende onderdeel, regio Tilburg, gaat naar de Stern Groep. De luxe showrooms in Breda en Roosendaal blijven op slot. Alleen het bescheidener verkooppunt in Etten-Leur heropent, waarschijnlijk per 1 juli. Maar wel met alles erop en eraan: alle modellen en onbeperkt proefrijden. Na de zomervakantie begint De Haas een werkplaats in Breda en eind dit jaar in Roosendaal. ‘Het Ikea-model’, noemt De Haas zijn werkwijze. "Mensen willen voor een nieuwe kast of auto best een stukje rijden. Maar onderhoud en service willen ze dicht bij huis. Zo gaan wij het doen. De kosten zijn lager en dat komt ook de klant ten goede."

Stern kiest in Midden-Brabant voor dezelfde tactiek. Is dat de nieuwe trend in autoland, één showroom per regio met servicepunten als satellieten er omheen? Derk de Haas: "Auto-importeurs willen het liefst prachtige showrooms op iedere straathoek, maar dat is bij de huidige minimale marges niet te betalen."

De Haas heeft bedongen dat hij zijn verkoopbonus – bestaansvoorwaarde nummer één in de autohandel – houdt, óók als hij het beoogde aantal verkochte Renaults en Dacia’s niet haalt. "Renault Nederland ziet ook in dat het op de oude, kostbare manier niet langer gaat. Wij zijn een testcase voor hen." Slachtoffer is de werkgelegenheid: bij CuBoom in Breda, Etten-Leur en Roosendaal werkten voorheen negentig mensen, straks veertig à vijftig.

Reacties

Mijn overtuiging: de consument wil best bij aanschaf van zijn/haar nieuwe auto verder willen rijden dan nu het geval is. De opzet van de heer De Haas (regionale showroom met daarom heen bescheiden onderhoudspunten) zal best werken tot de tijd dat de groot-regio multibrand-dealer (meerdere merken binnen één bedrijf) binnen ca. 4 jaar een feit is.

Geplaatst door: Paul Nijland verkoopvaardig.nl op