Eén op de tien nieuwe personenauto’s was elektrisch. Circa twee derde van die ruim 3.000 EV’s kwam op naam van een particulier, middels directe aankoop dan wel via privélease. Tot 27 januari was er bijna 6,5 miljoen subsidie aangevraagd van het totale jaarbudget van meer dan 20 miljoen euro uit de pot voor ‘particuliere’ elektrische auto’s.
De merkenlijst wordt begin dit jaar aangevoerd door VW met 3.074 exemplaren en een marktaandeel van nagenoeg 10 procent. Toyota is tweede met 2.439 auto’s wat 7,9 procent marktaandeel vertegenwoordigt. Derde is Peugeot met 2089 auto’s en 6,7 procent. Peugeot dankt dat vooral aan de 2008 dat het verrassende meest-geregistreerde model was.
Kia is wat merken betreft gezakt naar een vierde plaats terwijl Renault de top vijf volmaakt. Bij de modellen wordt de Peugeot 2008 gevolgd door de Toyota Yaris Cross, de Volkswagen Golf, de Mini en opnieuw een Peugeot, de 208. Sterke stijgende merken zijn onder meer Dacia, Renault, Hyundai, Land Rover en ook Bentley.
Lees ook:
In 2021 nog maar 7.000 nieuwe dieselauto’s verkocht