In 2021 nog maar 7.000 nieuwe dieselauto’s verkocht

Bijna zeven jaar na dieselgate is de verkoop van nieuwe dieselauto’s geheel ingestort. Zakelijke rijders willen ze niet meer leasen en particulieren zien ze als vieze auto’s die de milieuzones niet in mogen.

Nedersaksen besteedt dieselgate-boete Volkswagen goed

De verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s vorig jaar zijn alleszeggend: bijna 147.000 benzineauto’s, ruim 102.000 hybrides, bijna 64.000 elektrische auto’s en slechts 6.921 diesels – omgerekend een schamele 2 procent marktaandeel. December was het dieptepunt: er werden toen 209 diesels verkocht tegenover bijna 21.000 elektrische auto’s. De Bovag verwacht dat de rol van de diesel de komende jaren in versneld tempo zal afnemen.

Export

De brancheorganisatie verwacht dat volgende maand voor het eerst sinds 2003 minder dan 1 miljoen dieselauto’s in Nederland rijden, schrijft het AD. Vorig jaar verdwenen er liefst 100.000 diesels van de Nederlandse wegen. “Het imago is zó slecht geworden. Bij leasemaatschappijen zijn ze uit de gratie omdat de restwaarde keldert. Particulieren willen ze niet vanwege de milieuzones. Oude diesels gaan naar de export’’, zegt Paul de Waal van Bovag tegen de krant.

Lees ook:
Bovag: bijna 300.000 occasions geïmporteerd in 2021

In 2021 nog maar 7.000 nieuwe dieselauto’s verkocht - Automobielmanagement.nl

In 2021 nog maar 7.000 nieuwe dieselauto’s verkocht

Bijna zeven jaar na dieselgate is de verkoop van nieuwe dieselauto’s geheel ingestort. Zakelijke rijders willen ze niet meer leasen en particulieren zien ze als vieze auto’s die de milieuzones niet in mogen.

Nedersaksen besteedt dieselgate-boete Volkswagen goed

De verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s vorig jaar zijn alleszeggend: bijna 147.000 benzineauto’s, ruim 102.000 hybrides, bijna 64.000 elektrische auto’s en slechts 6.921 diesels – omgerekend een schamele 2 procent marktaandeel. December was het dieptepunt: er werden toen 209 diesels verkocht tegenover bijna 21.000 elektrische auto’s. De Bovag verwacht dat de rol van de diesel de komende jaren in versneld tempo zal afnemen.

Export

De brancheorganisatie verwacht dat volgende maand voor het eerst sinds 2003 minder dan 1 miljoen dieselauto’s in Nederland rijden, schrijft het AD. Vorig jaar verdwenen er liefst 100.000 diesels van de Nederlandse wegen. “Het imago is zó slecht geworden. Bij leasemaatschappijen zijn ze uit de gratie omdat de restwaarde keldert. Particulieren willen ze niet vanwege de milieuzones. Oude diesels gaan naar de export’’, zegt Paul de Waal van Bovag tegen de krant.

Lees ook:
Bovag: bijna 300.000 occasions geïmporteerd in 2021