Miljoenenfraude met schadeauto’s uit buitenland

Fraude met buitenlandse schadeauto’s heeft Nederlandse verzekeraars en de Belastingdienst waarschijnlijk opgezadeld met een miljoenenschade.

De zaak lijkt het gevolg van gebrekkige registratie en draait met name om Duitse schadeauto’s, melden het Verbond van Verzekeraars en de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Om welke fraudeaantallen het gaat, wordt momenteel uitgezocht door de verzekeraars, Rijksdienst voor het Wegverkeer en de politie. Ze houden de import van circa achtduizend auto’s tegen het licht. Aanleiding is een steekproef door verzekeraars, waaruit bleek dat gedurende zo’n achttien maanden diverse keren is gesjoemeld met geïmporteerde schadeauto’s. De bpm over dergelijke voertuigen is aanzienlijk lager dan schadevrije auto’s, omdat ze gebaseerd is op de dagwaarde. Na de hernieuwde kentekening in Nederland werden de voertuigen echter verzekerd op basis van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Vervolgens werd na enige tijd de schade gemeld aan de verzekeraar. Zogenaamd ging het dan om eenzijdige schade, ontstaan na bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre. De vervolgens aan de hand van de cataloguswaarde bepaalde uitkering bedroeg soms tienduizenden euro’s per auto.

Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit is dit soort fraude het gevolg van gewijzigde registratie. Verzekeraars hebben sinds anderhalf jaar geen inzage meer in de registratie bij de RDW van schade bij importauto’s. Voordien gold bij de import van een gebruikte auto een verplichte apk bij de RDW. Zonder zo’n keuringsbriefje gaf deze instantie geen Nederlands kenteken af. Sinds het Europees Gerechtshof echter een streep haalde door die verplichting controleert de RDW alleen nog de identiteit van het voertuig. Is die correct, dan krijgt de eigenaar een nieuw Nederlands kenteken en kan hij een verzekering afsluiten. Het Verbond van Verzekeraars weet de oplossing: verzekeraars inzage geven in de administratie van de RDW, zodat verschillen tussen betaalde bpm en dagwaarde direct opvallen.

Reacties

bpm verhaal is gewoon een voordeel die de nederlandse wetgeving verzonnen heeft bij import waar je je voordeel mee kan doen.
Niks mis mee.
Wat ze eigenlijk zouden moeten doen is bij schade import gedeeltelijk kentekenbewijs afgeven en na schade reparatie auto herzien.
Maar ja wie ben ik.

Geplaatst door: m.vanassen op

Dat gebeurt ook zo af en toe, als de auto niet APK waardig is of nét iets te grote schade heeft.

Net als bij normaal gekentekende auto’s krijgt zo’n auto dan een WOK status.

Geplaatst door: MARO Taxaties op

Ik zie niet op welke manier de belastingdienst benadeeld wordt.
Verder zouden de verzekeraars gewoon moeten gaan kijken wat ze eigenlijk verzekeren.
Lijkt me vrij normaal voor een ondernemer maar waarschijnlijk hebben ze het te druk met graaien

Geplaatst door: bert op
Miljoenenfraude met schadeauto’s uit buitenland - Automobielmanagement.nl

Miljoenenfraude met schadeauto’s uit buitenland

Fraude met buitenlandse schadeauto’s heeft Nederlandse verzekeraars en de Belastingdienst waarschijnlijk opgezadeld met een miljoenenschade.

De zaak lijkt het gevolg van gebrekkige registratie en draait met name om Duitse schadeauto’s, melden het Verbond van Verzekeraars en de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Om welke fraudeaantallen het gaat, wordt momenteel uitgezocht door de verzekeraars, Rijksdienst voor het Wegverkeer en de politie. Ze houden de import van circa achtduizend auto’s tegen het licht. Aanleiding is een steekproef door verzekeraars, waaruit bleek dat gedurende zo’n achttien maanden diverse keren is gesjoemeld met geïmporteerde schadeauto’s. De bpm over dergelijke voertuigen is aanzienlijk lager dan schadevrije auto’s, omdat ze gebaseerd is op de dagwaarde. Na de hernieuwde kentekening in Nederland werden de voertuigen echter verzekerd op basis van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Vervolgens werd na enige tijd de schade gemeld aan de verzekeraar. Zogenaamd ging het dan om eenzijdige schade, ontstaan na bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre. De vervolgens aan de hand van de cataloguswaarde bepaalde uitkering bedroeg soms tienduizenden euro’s per auto.

Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit is dit soort fraude het gevolg van gewijzigde registratie. Verzekeraars hebben sinds anderhalf jaar geen inzage meer in de registratie bij de RDW van schade bij importauto’s. Voordien gold bij de import van een gebruikte auto een verplichte apk bij de RDW. Zonder zo’n keuringsbriefje gaf deze instantie geen Nederlands kenteken af. Sinds het Europees Gerechtshof echter een streep haalde door die verplichting controleert de RDW alleen nog de identiteit van het voertuig. Is die correct, dan krijgt de eigenaar een nieuw Nederlands kenteken en kan hij een verzekering afsluiten. Het Verbond van Verzekeraars weet de oplossing: verzekeraars inzage geven in de administratie van de RDW, zodat verschillen tussen betaalde bpm en dagwaarde direct opvallen.

Reacties

bpm verhaal is gewoon een voordeel die de nederlandse wetgeving verzonnen heeft bij import waar je je voordeel mee kan doen.
Niks mis mee.
Wat ze eigenlijk zouden moeten doen is bij schade import gedeeltelijk kentekenbewijs afgeven en na schade reparatie auto herzien.
Maar ja wie ben ik.

Geplaatst door: m.vanassen op

Dat gebeurt ook zo af en toe, als de auto niet APK waardig is of nét iets te grote schade heeft.

Net als bij normaal gekentekende auto’s krijgt zo’n auto dan een WOK status.

Geplaatst door: MARO Taxaties op

Ik zie niet op welke manier de belastingdienst benadeeld wordt.
Verder zouden de verzekeraars gewoon moeten gaan kijken wat ze eigenlijk verzekeren.
Lijkt me vrij normaal voor een ondernemer maar waarschijnlijk hebben ze het te druk met graaien

Geplaatst door: bert op