Dat melden BOVAG en RDC. In januari en februari steeg de import nog in vergelijking met dezelfde maanden in recordjaar 2021, maar sindsdien werd zes maanden op rij een daling genoteerd. Desondanks werden er, op vorig jaar na, in de eerste acht maanden van het jaar nog nooit zoveel gebruikte auto’s geïmporteerd.

Tot en met augustus betrof 8 procent van de totale import in 2022 een elektrische auto terwijl dat een jaar geleden nog maar 2,7 procent was. Ook het aandeel van (plug-in) hybrides steeg fors, van ruim 10 naar meer dan 18 procent, terwijl nu nog 63 procent een benzineauto was. Het is tien jaar geleden dat het benzine-aandeel zo laag was. Net als vorig jaar bedraagt het dieselaandeel in de totale importcijfers 10,2 procent.

Qua carrosserie vormen de SUV’s (en crossovers) nu het grootste deel van de import, met 34,7 procent. Een jaar geleden was dat tot en met augustus 30,8 procent en vijf jaar geleden nog maar 12,6 procent. De hatchback is dit jaar goed voor 34 procent, komt van 36,6 vorig jaar en was tot dit jaar telkens het meest geïmporteerde koetswerk. 1 op de 9 importoccasions is een stationwagon en dat aandeel is al jaren redelijk stabiel, terwijl de sedan slechts 4,3 procent voor z’n rekening neemt.

Lees ook:

Occasionhandel op laagste peil in vijf jaar