'Autorijden is dodelijk' wordt verplicht in autoreclame

Het Europees Parlement (EP) heeft woensdag ingestemd met het voorstel de autofabrikanten te verplichten twintig procent van de ruimte van hun advertenties en promotiemateriaal te gebruiken voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de betrokken aut

Het parlement verwijst in de aangenomen tekst naar de gezondheidswaarschuwingen op sigarettenpakjes en noemt dat een ‘bruikbaar voorbeeld’ voor de auto-industrie. Het liberale parlementslid Jules Maten (VVD) stemde met zijn fractie tegen dit idee, omdat hij voorstander is van zelfregulering door de reclamesector. Andere fracties toonden zich vooral teleurgesteld dat fabrikanten niet sneller worden verplicht schonere motoren in auto’s te bouwen, zo meldt reclamevakblad Adformatie. Egta, de ‘association of television and radio sales houses’, reageert diep teleurgesteld op het besluit van het EP. Nieuwe restricties voor autoadvertenties zijn volgens Egta geen oplossing voor het probleem. "Het is niet alleen irreëel maar ook misleidend te doen alsof deze regels de CO2-uitstoot van auto’s zouden verminderen. Ons milieu en de luchtkwaliteit verdienen betere oplossingen", aldus Michel Grégoire, secretaris generaal van de Egta. De aangenomen tekst is voorlopig niet bindend voor de Europese lidstaten. Begin volgend jaar komt de Europese Commissie met voorstellen die de lidstaten en het EP moeten goedkeuren. Het EP zal in die discussie aandringen op de nieuwe advertentieregels.

'Autorijden is dodelijk' wordt verplicht in autoreclame - Automobielmanagement.nl

'Autorijden is dodelijk' wordt verplicht in autoreclame

Het Europees Parlement (EP) heeft woensdag ingestemd met het voorstel de autofabrikanten te verplichten twintig procent van de ruimte van hun advertenties en promotiemateriaal te gebruiken voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de betrokken aut

Het parlement verwijst in de aangenomen tekst naar de gezondheidswaarschuwingen op sigarettenpakjes en noemt dat een ‘bruikbaar voorbeeld’ voor de auto-industrie. Het liberale parlementslid Jules Maten (VVD) stemde met zijn fractie tegen dit idee, omdat hij voorstander is van zelfregulering door de reclamesector. Andere fracties toonden zich vooral teleurgesteld dat fabrikanten niet sneller worden verplicht schonere motoren in auto’s te bouwen, zo meldt reclamevakblad Adformatie. Egta, de ‘association of television and radio sales houses’, reageert diep teleurgesteld op het besluit van het EP. Nieuwe restricties voor autoadvertenties zijn volgens Egta geen oplossing voor het probleem. "Het is niet alleen irreëel maar ook misleidend te doen alsof deze regels de CO2-uitstoot van auto’s zouden verminderen. Ons milieu en de luchtkwaliteit verdienen betere oplossingen", aldus Michel Grégoire, secretaris generaal van de Egta. De aangenomen tekst is voorlopig niet bindend voor de Europese lidstaten. Begin volgend jaar komt de Europese Commissie met voorstellen die de lidstaten en het EP moeten goedkeuren. Het EP zal in die discussie aandringen op de nieuwe advertentieregels.