Wagens ouder dan vijftien jaar worden geweigerd. Volgens Route Mobiel is de aanpassing nodig omdat klanten met oudere auto’s de reparatiekosten de pan uit laten rijzen. Deze week krijgen de klanten een brief met uitleg.
Bovag sprong opmerkelijk snel in op het nieuws van vrijdag met een advertentie in de Telegraaf van afgelopen zaterdag. In de advertentie is het krantenknipsel over de tariefsverhoging van Route Mobiel afgedrukt (‘Oude auto’s stranden vaker’/’Route Mobiel duurder’) met daar pal onder de kop: ‘Bovag Pechhulp niet!’.
Route Mobiel hanteert als basisabonnement voor auto’s tot vier jaar oud (inclusief onder andere woonplaatsservice) een tarief van 55 euro per jaar. Het bedrag loopt op tot 87,50 euro voor wagens van dertien tot vijftien jaar. Bovag rekent 45 euro.
Route Mobiel, dat vier jaar geleden begon als concurrent van de ANWB Wegenwacht, heeft circa 250 duizend klanten. Het bedrijf beschikt over een landelijk netwerk van reparatiebedrijven, die in geval van pech in actie komen. De ANWB-Wegenwacht (ruwweg 3,8 miljoen klanten) is niet van plan onderscheid te maken naar de leeftijd van de auto. De prijs van sommige Wegenwachtservices gaat enkele procenten omhoog. (bron: Zibb/ANP/Telegraaf)
Erg ongepast van de Bovag. De Bovag is een branchevereniging en geen marktpartij die dit soort acties verzint. Schande. Tijd voor de reclame-code commissie of Radar om er een keer een oordeel over te geven?
Helemaal mee eens. RM weigert mijn 18 jaar oude Benz en dat is hun goed recht. Dus ben ik ANWB-lid. Punt! Als ik ziekelijk ben, vraagt mijn zorgverzekeraar ook meer premie. That’s life.
Ik heb geen belangenvereniging of overheid nodig om te oordelen, te regelen of te verplichten.
Het is heel begrijpelijk om de tarieven te differentieren. Er zit m.i. wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid dragen deel in de kans op een stranding.
Oudere auto’s met veel km-ters zonder onderhoud levert vroeg of laat een stranding op.
Misschien een beter idee om de premie te baseren op een max aantal strandingen of de premie het jaar daarop te verhogen !?
Betaal pas voor pech-hulp als het nodig is bij het “AA-team” bijvoorbeeld. Deze club van profesionele autobergers vragen een basis-lidmaatschap van slechts 13,95 Euro per jaar. Indien er pech is ga je ook pas betalen. Met een pech-statistiek van 1 x in de 12,5 jaar is dit het goedkoopste alternatief, zelfs als het om een oldtimer zou gaan.
De BOVAG begaat dezelfde fouten als de ANWB. A)Het keurmerk wordt een (ver)koopmerk, waardoor er belangenverstrengeling ontstaat. B) Als gezag (belangenorganisatie) gaan ze anderen aanvallen om er zelf beter van te worden. Zowel de ANWB (95% commercieel) als de BOVAG zouden een keus moeten maken waar ze voor staan.
Even een reactie op Hans Smit.
In het geval van ziekte vraagt een ziektekostenverzekeraar niet een verhoogde premie. Mijns inziens een kromme vergelijking.
Ik weet niet hoe u erbij komt.