RAI betreurt controversieel verklaren Wet Kilometerprijs

Directeur RAI Vereniging, Peter Janssen is teleurgesteld over het controversieel verklaren van de Wet Kilometerprijs. “Vanzelfsprekend zijn we teleurgesteld door het controversieel verklaren van dit belangrijke dossier. Als één van de grondleggers van het project Anders Betalen voor Mobiliteit zien we deze vertraging met lede ogen aan.”

Vorig jaar is onder andere door RAI Vereniging het Sectorakkoord mobiliteit, logistiek en infrastructuur 2008-2020 ‘Duurzaamheid in beweging’ gesloten met het kabinet en andere belangrijke partners uit het bedrijfsleven. In dat convenant is vastgesteld dat gezamenlijk gewerkt zal worden om de in het sectorakkoord overeengekomen CO2-reductie te realiseren. Het project Anders Betalen voor Mobiliteit kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. "Het lijkt erop alsof de doelstellingen uit dit akkoord vergeten zijn in de afwegingen die hebben geleid tot het controversieel verklaren van het dossier kilometerprijs.", aldus Janssen. "Het principe ‘betalen voor gebruik’ dat ten grondslag ligt aan de Wet Kilometerprijs is onmisbaar om de in het akkoord gestelde reductiedoelstelling te halen. De verwachting is dat dit principe een CO2-reductie oplevert van vijftien tot twintig procent."

Volgens een verklaring van de RAI Vereniging moet een nieuw kabinet zich goed rekenschap geven van de door hun voorgangers gestelde reductiedoelstellingen in het wegverkeer. Een CO2 reductie in 2020van 12 tot 15 Mton is haalbaar, maar dan moet er wel een belangrijke stap gemaakt worden in een systeem dat een andere manier voor het betalen van het gebruik van wegvervoermiddelen mogelijk maakt.

RAI betreurt controversieel verklaren Wet Kilometerprijs - Automobielmanagement.nl

RAI betreurt controversieel verklaren Wet Kilometerprijs

Directeur RAI Vereniging, Peter Janssen is teleurgesteld over het controversieel verklaren van de Wet Kilometerprijs. “Vanzelfsprekend zijn we teleurgesteld door het controversieel verklaren van dit belangrijke dossier. Als één van de grondleggers van het project Anders Betalen voor Mobiliteit zien we deze vertraging met lede ogen aan.”

Vorig jaar is onder andere door RAI Vereniging het Sectorakkoord mobiliteit, logistiek en infrastructuur 2008-2020 ‘Duurzaamheid in beweging’ gesloten met het kabinet en andere belangrijke partners uit het bedrijfsleven. In dat convenant is vastgesteld dat gezamenlijk gewerkt zal worden om de in het sectorakkoord overeengekomen CO2-reductie te realiseren. Het project Anders Betalen voor Mobiliteit kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. "Het lijkt erop alsof de doelstellingen uit dit akkoord vergeten zijn in de afwegingen die hebben geleid tot het controversieel verklaren van het dossier kilometerprijs.", aldus Janssen. "Het principe ‘betalen voor gebruik’ dat ten grondslag ligt aan de Wet Kilometerprijs is onmisbaar om de in het akkoord gestelde reductiedoelstelling te halen. De verwachting is dat dit principe een CO2-reductie oplevert van vijftien tot twintig procent."

Volgens een verklaring van de RAI Vereniging moet een nieuw kabinet zich goed rekenschap geven van de door hun voorgangers gestelde reductiedoelstellingen in het wegverkeer. Een CO2 reductie in 2020van 12 tot 15 Mton is haalbaar, maar dan moet er wel een belangrijke stap gemaakt worden in een systeem dat een andere manier voor het betalen van het gebruik van wegvervoermiddelen mogelijk maakt.