Dealerbezoek neemt fors af door online oriëntatie

Online advertenties dragen niet alleen bij aan het verhogen van de merkwaarde online maar ook aan verkopen offline. Veel mensen oriënteren zich eerst online en kopen het product daarna in een echte winkel.

Dit zogenoemde ropo-effect (research online purchase offline) is interessant voor de autobranche, betogen Karin Hoeksema en Pieter Ruers van online mediabureau Media Contacts in een analyse op Marketingfacts. ‘De aanschaf van dure tv’s, pc’s en witgoed via internet is al gemeengoed en vandaar is het een kleine stap naar het online aanschaffen van een nieuwe auto.’ Doordat autokopers zich steeds vaker online oriënteren neemt het dealerbezoek af, betogen zij. Uit onderzoek (Google automotive research 2009) blijkt dat in 2008 slechts twaalf procent van de kopers van nieuwe auto’s voor de aanschaf tenminste vier keer een dealer bezoekt. In 2007 was dat nog twintig procent. De gemiddelde autokoper maakt anderhalve proefrit. Zie de grafiek. Bij autoreclame op internet staat branding het hoogst in het vaandel. Maar volgens Media Contacts moeten autoimporteurs niet alleen de emotie van de online consument bespelen maar ook het conversieproces op internet laten starten. ‘Wanneer je dan de uiteindelijke verkoopwaarde en de marketingkosten die daarvoor gemaakt zijn tegen elkaar afzet, zul je zien dat je veel lagere verkoopkosten zult hebben dan met het huidige geijkte verkoopsysteem.’ De uitdaging voor de marketeer is de impact van de online campagne op de offline resultaten in kaart te brengen. Google stelt een model voor waarin callcenters de online leads opvolgen. Auto-importeurs en -dealers kunnen auto’s daadwerkelijk goedkoper verkopen via internet met een simpele tussenstap, zo’n callcenter, betoogt Media Contacts. ‘De eerste auto’s worden al actiematig via internet verkocht. Welk automerk zal als eerste volledig inzetten op een totale crossmediale aanpak?’ (zie www.mediacontacts.nl

Reacties

Het meten is één maar het beantwoorden is twee. Telkens weer blijkt uit de onderzoeken die we uitvoeren dat 44% gewoonweg niet reageert. MysteryE-Mail is daar het antwoord op. De klant is echt serieus wanneer deze via Internet vragen stelt. kijk op http://www.mysterye-mail.nl voor meer info

Geplaatst door: Frans de Hoyer op

Ik ben van mening dat online verkoop nu nog een te grote stap is, zeker als het om een gebruikte auto gaat.De emotie en onzekerheid (over de staat van de auto)spelen nu een te grote rol, toch meneer De Hoyer?
Mocht een x-perience centre straks echt tot de mogelijkheden gaan behoren, dan zal het ongetwijfeld een vlucht nemen, online info en 1 proefrit en klaar.
Zo`n callcenter kan ons product echt niet verkopen, dat geloof ik niet.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 01-04-2010 14:51.

Geplaatst door: Daniel Vermeulen op

Online verkoop een brug te ver? Volgens mij is de nieuwe auto het enige product wat nog niet massaal online gekocht wordt, behoudens een paar aanbieders zoals Nieuweautokopen.nl. Een nieuwe auto is een generiek product met overal after-sales vestigingen die de garantie graag willen doen, het lijkt mij het meest ideale product. Ik kan het namelijk weten, ik rij een Toyota Aygo die geheel online is gekocht! Zelf heb ik een webshop in luxe kinderkleding, dus autobrache wordt wakker……

Geplaatst door: K.Wilders op

Leads opvolgen door een call centre…? Laat ik het eens zijn met het feit dat we kunnen wachten tot consumenten online auto’s gaan kopen, maar door hen allemaal door het call center te laten opvolgen..? Ja de eerste fases in het aankoopproces zou nog mogelijk zijn. Maar zodra er vragen over het product (technische vragen) komen, of levertijden, of mogelijke samenstellingen van de aut. dat is toch een zaak van de importeur dan zelf aangezien zij over de kennis beschikken.

En er zijn al partijen die niet actiematig online auto’s verkopen. Nieuweautokopen,nl en Skoda-direct.nl.

Geplaatst door: John op
Dealerbezoek neemt fors af door online oriëntatie - Automobielmanagement.nl

Dealerbezoek neemt fors af door online oriëntatie

Online advertenties dragen niet alleen bij aan het verhogen van de merkwaarde online maar ook aan verkopen offline. Veel mensen oriënteren zich eerst online en kopen het product daarna in een echte winkel.

Dit zogenoemde ropo-effect (research online purchase offline) is interessant voor de autobranche, betogen Karin Hoeksema en Pieter Ruers van online mediabureau Media Contacts in een analyse op Marketingfacts. ‘De aanschaf van dure tv’s, pc’s en witgoed via internet is al gemeengoed en vandaar is het een kleine stap naar het online aanschaffen van een nieuwe auto.’ Doordat autokopers zich steeds vaker online oriënteren neemt het dealerbezoek af, betogen zij. Uit onderzoek (Google automotive research 2009) blijkt dat in 2008 slechts twaalf procent van de kopers van nieuwe auto’s voor de aanschaf tenminste vier keer een dealer bezoekt. In 2007 was dat nog twintig procent. De gemiddelde autokoper maakt anderhalve proefrit. Zie de grafiek. Bij autoreclame op internet staat branding het hoogst in het vaandel. Maar volgens Media Contacts moeten autoimporteurs niet alleen de emotie van de online consument bespelen maar ook het conversieproces op internet laten starten. ‘Wanneer je dan de uiteindelijke verkoopwaarde en de marketingkosten die daarvoor gemaakt zijn tegen elkaar afzet, zul je zien dat je veel lagere verkoopkosten zult hebben dan met het huidige geijkte verkoopsysteem.’ De uitdaging voor de marketeer is de impact van de online campagne op de offline resultaten in kaart te brengen. Google stelt een model voor waarin callcenters de online leads opvolgen. Auto-importeurs en -dealers kunnen auto’s daadwerkelijk goedkoper verkopen via internet met een simpele tussenstap, zo’n callcenter, betoogt Media Contacts. ‘De eerste auto’s worden al actiematig via internet verkocht. Welk automerk zal als eerste volledig inzetten op een totale crossmediale aanpak?’ (zie www.mediacontacts.nl

Reacties

Het meten is één maar het beantwoorden is twee. Telkens weer blijkt uit de onderzoeken die we uitvoeren dat 44% gewoonweg niet reageert. MysteryE-Mail is daar het antwoord op. De klant is echt serieus wanneer deze via Internet vragen stelt. kijk op http://www.mysterye-mail.nl voor meer info

Geplaatst door: Frans de Hoyer op

Ik ben van mening dat online verkoop nu nog een te grote stap is, zeker als het om een gebruikte auto gaat.De emotie en onzekerheid (over de staat van de auto)spelen nu een te grote rol, toch meneer De Hoyer?
Mocht een x-perience centre straks echt tot de mogelijkheden gaan behoren, dan zal het ongetwijfeld een vlucht nemen, online info en 1 proefrit en klaar.
Zo`n callcenter kan ons product echt niet verkopen, dat geloof ik niet.

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 01-04-2010 14:51.

Geplaatst door: Daniel Vermeulen op

Online verkoop een brug te ver? Volgens mij is de nieuwe auto het enige product wat nog niet massaal online gekocht wordt, behoudens een paar aanbieders zoals Nieuweautokopen.nl. Een nieuwe auto is een generiek product met overal after-sales vestigingen die de garantie graag willen doen, het lijkt mij het meest ideale product. Ik kan het namelijk weten, ik rij een Toyota Aygo die geheel online is gekocht! Zelf heb ik een webshop in luxe kinderkleding, dus autobrache wordt wakker……

Geplaatst door: K.Wilders op

Leads opvolgen door een call centre…? Laat ik het eens zijn met het feit dat we kunnen wachten tot consumenten online auto’s gaan kopen, maar door hen allemaal door het call center te laten opvolgen..? Ja de eerste fases in het aankoopproces zou nog mogelijk zijn. Maar zodra er vragen over het product (technische vragen) komen, of levertijden, of mogelijke samenstellingen van de aut. dat is toch een zaak van de importeur dan zelf aangezien zij over de kennis beschikken.

En er zijn al partijen die niet actiematig online auto’s verkopen. Nieuweautokopen,nl en Skoda-direct.nl.

Geplaatst door: John op