Schrappen korte autorit scheelt 750 miljoen euro

Wanneer alle korte ritten voortaan met de fiets of lopend zouden worden afgelegd is er een totale jaarlijkse besparing mogelijk van 500 miljoen liter brandstof. Dat scheelt dus 750 miljoen euro in de gezamenlijke portemonnee en per auto wordt jaarlijks 185 kilo CO2 bespaard.

Dat heeft Milieu Centraal berekend. Veel korte ritten zijn stadsritten, bijvoorbeeld naar het winkelcentrum. Door het vele optrekken en remmen is het brandstofverbruik gemiddeld zo’n een liter op tien kilometer; 33 procent hoger dan het gemiddelde gecombineerde verbruik. De korte ritten zijn niet alleen duur door het hogere brandstofverbruik, ze zijn ook extra slecht voor het milieu en de luchtkwaliteit in de stedelijke omgeving. Autogebruik in de stad kan bovendien extra kosten met zich meebrengen: denk bijvoorbeeld aan hoge parkeerkosten en extra slijtage – dus onderhoud – vanwege het rijden met een koude motor.

Reacties

mee eens. Breng het wat beter onder de aandacht. Niet als schoolmeester maar als meedenker. Ik weet zeker dat er nog andere ideeen bovenkomen bij de non professionals.

Geplaatst door: ruud essenberg op
Schrappen korte autorit scheelt 750 miljoen euro - Automobielmanagement.nl

Schrappen korte autorit scheelt 750 miljoen euro

Wanneer alle korte ritten voortaan met de fiets of lopend zouden worden afgelegd is er een totale jaarlijkse besparing mogelijk van 500 miljoen liter brandstof. Dat scheelt dus 750 miljoen euro in de gezamenlijke portemonnee en per auto wordt jaarlijks 185 kilo CO2 bespaard.

Dat heeft Milieu Centraal berekend. Veel korte ritten zijn stadsritten, bijvoorbeeld naar het winkelcentrum. Door het vele optrekken en remmen is het brandstofverbruik gemiddeld zo’n een liter op tien kilometer; 33 procent hoger dan het gemiddelde gecombineerde verbruik. De korte ritten zijn niet alleen duur door het hogere brandstofverbruik, ze zijn ook extra slecht voor het milieu en de luchtkwaliteit in de stedelijke omgeving. Autogebruik in de stad kan bovendien extra kosten met zich meebrengen: denk bijvoorbeeld aan hoge parkeerkosten en extra slijtage – dus onderhoud – vanwege het rijden met een koude motor.

Reacties

mee eens. Breng het wat beter onder de aandacht. Niet als schoolmeester maar als meedenker. Ik weet zeker dat er nog andere ideeen bovenkomen bij de non professionals.

Geplaatst door: ruud essenberg op