Alleen topscores bij EuroNCAP (filmpje)

De Europese crashtest organisatie EuroNCAP heeft weer 4 nieuwe automodellen tegen een blok beton gezet.

Het gaat om de Citroën C4, de Suzuki Swift, de Honda CR-Z en de Hyundai iX35. Het resultaat is eenduidig positief: alle modellen halen vijf sterren binnen.

Op de bescherming voor volwassen inzittenden scoren alle vier de auto’s 90 procent of hoger. De Swift is de beste leerling van de klas met een topscore van 94 procent. De CR-Z volgt met 93 procent en zowel de Citroën C4 als de Hyundai ix35 behaalden een score van 90 procent. EuroNCAP zegt dat de Citroën punten verloor door het gevaar op whiplash. Kinderen zijn daarentegen het best beschermd in de Hyundai iX35: die haalt een score van 88 procent, terwijl Honda met 80 procent het minst overtuigt. Daar tussenin eindigen de Citroën C4 (85 procent) en de Suzuki Swift (82 procent). De Japanse hybride sportwagen is dan wel weer het vriendelijkst voor voetgangers: de score bedraagt er 71%. Op dit onderdeel doen de andere geteste modellen het duidelijk minder goed, met als dieptepunt een score van amper 43 procent voor de C4. De Hyundai komt tot 54 procent en de Suzuki behaalt 62 procent.

EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs.

Reacties

Ondanks het goede werk van EuroNCAP en fabrikanten is er nog veel werk aan de winkel. Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje van de C4 en let dan eens op het hoofd van de bestuurder bij de voorwaartse botsing en met name bij de rebound. Lijkt dan de hoogste veiligheidswaardering terecht?

Geplaatst door: Frank Heemskerk op
Alleen topscores bij EuroNCAP (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Alleen topscores bij EuroNCAP (filmpje)

De Europese crashtest organisatie EuroNCAP heeft weer 4 nieuwe automodellen tegen een blok beton gezet.

Het gaat om de Citroën C4, de Suzuki Swift, de Honda CR-Z en de Hyundai iX35. Het resultaat is eenduidig positief: alle modellen halen vijf sterren binnen.

Op de bescherming voor volwassen inzittenden scoren alle vier de auto’s 90 procent of hoger. De Swift is de beste leerling van de klas met een topscore van 94 procent. De CR-Z volgt met 93 procent en zowel de Citroën C4 als de Hyundai ix35 behaalden een score van 90 procent. EuroNCAP zegt dat de Citroën punten verloor door het gevaar op whiplash. Kinderen zijn daarentegen het best beschermd in de Hyundai iX35: die haalt een score van 88 procent, terwijl Honda met 80 procent het minst overtuigt. Daar tussenin eindigen de Citroën C4 (85 procent) en de Suzuki Swift (82 procent). De Japanse hybride sportwagen is dan wel weer het vriendelijkst voor voetgangers: de score bedraagt er 71%. Op dit onderdeel doen de andere geteste modellen het duidelijk minder goed, met als dieptepunt een score van amper 43 procent voor de C4. De Hyundai komt tot 54 procent en de Suzuki behaalt 62 procent.

EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs.

Reacties

Ondanks het goede werk van EuroNCAP en fabrikanten is er nog veel werk aan de winkel. Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje van de C4 en let dan eens op het hoofd van de bestuurder bij de voorwaartse botsing en met name bij de rebound. Lijkt dan de hoogste veiligheidswaardering terecht?

Geplaatst door: Frank Heemskerk op