Plaatwerk auto functioneert als batterij

Volvo Cars werkt met negen participanten aan de ontwikkeling van materiaal dat kan functioneren als carrosserieplaatwerk en tegelijkertijd elektrische energie kan opslaan zoals een batterij.

De problemen van de huidige hybride en elektrische auto zijn het formaat, het gewicht en de kosten van de noodzakelijke batterijen. De auto wordt er heel veel zwaarder door en heel erg duur. Eerder dit jaar is een materiaalonderzoekproject gestart op het Imperial College in Londen dat negen Europese bedrijven en instituten bijeengebracht heeft.  Volvo Car is de enige autofabrikant die meedoet. De Europese Unie heeft 3,5 miljoen euro aan subsidie gegeven.

Men ontwikkelt een composiet van koolstofvezel en polymeerhars dat elektrische energie kan opwekken en opslaan, sneller dan de traditionele accu’s. Tegelijkertijd is het materiaal extreem sterk en buigbaar. Het gewicht van de auto zou ongeveer vijftien procent dalen als dit materiaal zou worden toegepast. Het project loopt vooralsnog drie jaar.

Klik op  het plaatje voor een grotere afbeelding.

 

Reacties

Het lijkt mogelijk een goede oplossing als het gaat om gewichtsbesparing.

Of de schadelast beheersing cq. beperking hiermee ook geholpen wordt, is zeker een vraag die ook gesteld moet worden.

Composietmateriaal als carbon, zo weten we, is enorm kostbaar.

Verzekeraars zullen de ontwikkelingen nauwlettend moeten volgen. Autopolissen zijn in de regel nu al geen winstgevend product.

Geplaatst door: Jelle op
Plaatwerk auto functioneert als batterij - Automobielmanagement.nl

Plaatwerk auto functioneert als batterij

Volvo Cars werkt met negen participanten aan de ontwikkeling van materiaal dat kan functioneren als carrosserieplaatwerk en tegelijkertijd elektrische energie kan opslaan zoals een batterij.

De problemen van de huidige hybride en elektrische auto zijn het formaat, het gewicht en de kosten van de noodzakelijke batterijen. De auto wordt er heel veel zwaarder door en heel erg duur. Eerder dit jaar is een materiaalonderzoekproject gestart op het Imperial College in Londen dat negen Europese bedrijven en instituten bijeengebracht heeft.  Volvo Car is de enige autofabrikant die meedoet. De Europese Unie heeft 3,5 miljoen euro aan subsidie gegeven.

Men ontwikkelt een composiet van koolstofvezel en polymeerhars dat elektrische energie kan opwekken en opslaan, sneller dan de traditionele accu’s. Tegelijkertijd is het materiaal extreem sterk en buigbaar. Het gewicht van de auto zou ongeveer vijftien procent dalen als dit materiaal zou worden toegepast. Het project loopt vooralsnog drie jaar.

Klik op  het plaatje voor een grotere afbeelding.

 

Reacties

Het lijkt mogelijk een goede oplossing als het gaat om gewichtsbesparing.

Of de schadelast beheersing cq. beperking hiermee ook geholpen wordt, is zeker een vraag die ook gesteld moet worden.

Composietmateriaal als carbon, zo weten we, is enorm kostbaar.

Verzekeraars zullen de ontwikkelingen nauwlettend moeten volgen. Autopolissen zijn in de regel nu al geen winstgevend product.

Geplaatst door: Jelle op