Regeerakkoord: hoe lang blijven autobelastingen bevroren?

Het ministerie houdt de kaken officieel nog stijf op elkaar, maar welingelichte bronnen binnen de autowereld melden dat daar vooralsnog wordt gerekend op twee jaar bevriezen van de huidige autobelastingen. Welingelichte bronnen waarschuwen dat de autowereld zich niet moet rijk rekenen. De populariteit van ‘belastingvrije’ zuinige modellen, zo voorspellen ze, kost de schatkist zoveel geld dat de nieuwe regering tussentijds maatregelen zal nemen.

Die termijn van twee jaar is te horen binnen kringen van het ministerie van financiën. En komt inderdaad overeen met de inhoud van het regeer- en gedoogakkoord van CDA, VVD en PVV. ,,Nergens in de financiële paragraaf is voor de komende twee jaar een plus of min te vinden bij de autobelastingen," zo melden specialisten die de tekst hebben bestudeerd. ,,Terwijl er wel uit blijkt dat de overheid het rijden van ‘zuinige modellen’ wil blijven stimuleren en het huidige beleid als succesrijk beoordeelt."

Er klinken her en der wel geluiden dat de overheid zich bezint op maatregelen rond de fiscale bijtelling van de auto van de zaak. Door het enorm hoge aantal ‘14 procent rijders’ en vooral de meer dan een kwart miljoen zakenrijders die een kilometerregistratie bijhouden om aan bijtelling te ontsnappen mist de overheid enorme bedragen aan inkomsten.

Een bron dicht bij het ministerie van financiën schat de komende periode als volgt in: ,,Op papier blijft alles rond de autobelastingen weliswaar twee jaar bij het oude, maar je kunt op je vingers natellen dat dat in Den Haag steeds meer pijn gaat doen. Als het zo verder gaat, bestaat dadelijk de helft van de verkopen uit BPM- en wegenbelastingvrij automodellen."

De kans is groot dat de reactie wel even op zich zal laten wachten. ,,Door de timing van het aantreden van de nieuwe regering duurt het wel even voor daar naar wordt gekeken. Maar als die trend zich inderdaad doorzet, zal het volgend bijna per maand duidelijker worden dat er een almaar groter gat in de begroting valt. Het meest voor de hand liggende scenario is dat in de loop van 2011 duidelijk wordt hoe er aan de normen zal worden gesleuteld, zodat het in 2012 in kan worden gevoerd. Dat wordt boeiend om te volgen, want als de overheid bijvoorbeeld 5 gram omlaag gaat in de CO2 grenzenvallen er zoveel auto’s af dat de marktverhoudingen flink worden beïnvloed. Zodat NMA wel eens in actie kon komen." (RvG)

Reacties

AM_Henk Krijg je trouwens ontzettend gele handen van, van walnoten rapen. En dat krijg je er niet meer af. #lijkweleenchinees

Beste Henk,

Jij noemt je zelf journalist, maar vindt het blijkbaar nodig om dit podium te gebruiken voor het etaleren van je eigen stompzinnige en discriminerende opmerkingen.
Misschien eens iets om over na te denken

Geplaatst door: Mark Horsten op

Ben het eigenlijk wel Mark eens, Twitter zou een ander doel moeten dienen in dit geval. Het heeft nu een hoog Peppi en Kokki gehalte.

Geplaatst door: Arie op
Regeerakkoord: hoe lang blijven autobelastingen bevroren? - Automobielmanagement.nl

Regeerakkoord: hoe lang blijven autobelastingen bevroren?

Het ministerie houdt de kaken officieel nog stijf op elkaar, maar welingelichte bronnen binnen de autowereld melden dat daar vooralsnog wordt gerekend op twee jaar bevriezen van de huidige autobelastingen. Welingelichte bronnen waarschuwen dat de autowereld zich niet moet rijk rekenen. De populariteit van ‘belastingvrije’ zuinige modellen, zo voorspellen ze, kost de schatkist zoveel geld dat de nieuwe regering tussentijds maatregelen zal nemen.

Die termijn van twee jaar is te horen binnen kringen van het ministerie van financiën. En komt inderdaad overeen met de inhoud van het regeer- en gedoogakkoord van CDA, VVD en PVV. ,,Nergens in de financiële paragraaf is voor de komende twee jaar een plus of min te vinden bij de autobelastingen," zo melden specialisten die de tekst hebben bestudeerd. ,,Terwijl er wel uit blijkt dat de overheid het rijden van ‘zuinige modellen’ wil blijven stimuleren en het huidige beleid als succesrijk beoordeelt."

Er klinken her en der wel geluiden dat de overheid zich bezint op maatregelen rond de fiscale bijtelling van de auto van de zaak. Door het enorm hoge aantal ‘14 procent rijders’ en vooral de meer dan een kwart miljoen zakenrijders die een kilometerregistratie bijhouden om aan bijtelling te ontsnappen mist de overheid enorme bedragen aan inkomsten.

Een bron dicht bij het ministerie van financiën schat de komende periode als volgt in: ,,Op papier blijft alles rond de autobelastingen weliswaar twee jaar bij het oude, maar je kunt op je vingers natellen dat dat in Den Haag steeds meer pijn gaat doen. Als het zo verder gaat, bestaat dadelijk de helft van de verkopen uit BPM- en wegenbelastingvrij automodellen."

De kans is groot dat de reactie wel even op zich zal laten wachten. ,,Door de timing van het aantreden van de nieuwe regering duurt het wel even voor daar naar wordt gekeken. Maar als die trend zich inderdaad doorzet, zal het volgend bijna per maand duidelijker worden dat er een almaar groter gat in de begroting valt. Het meest voor de hand liggende scenario is dat in de loop van 2011 duidelijk wordt hoe er aan de normen zal worden gesleuteld, zodat het in 2012 in kan worden gevoerd. Dat wordt boeiend om te volgen, want als de overheid bijvoorbeeld 5 gram omlaag gaat in de CO2 grenzenvallen er zoveel auto’s af dat de marktverhoudingen flink worden beïnvloed. Zodat NMA wel eens in actie kon komen." (RvG)

Reacties

AM_Henk Krijg je trouwens ontzettend gele handen van, van walnoten rapen. En dat krijg je er niet meer af. #lijkweleenchinees

Beste Henk,

Jij noemt je zelf journalist, maar vindt het blijkbaar nodig om dit podium te gebruiken voor het etaleren van je eigen stompzinnige en discriminerende opmerkingen.
Misschien eens iets om over na te denken

Geplaatst door: Mark Horsten op

Ben het eigenlijk wel Mark eens, Twitter zou een ander doel moeten dienen in dit geval. Het heeft nu een hoog Peppi en Kokki gehalte.

Geplaatst door: Arie op