60 procent trucks rijdt met onjuiste wieluitlijning

Meer dan 60 procent van alle Europese truckcombinaties rijdt rond met onjuiste wieluitlijning.

Dat blijkt uit een test die bandenfabrikant Michelin samen met Volvo Trucks heeft uitgevoerd. “In combinatie met ongeschikte typen banden en onjuiste bandenspanning leidt dit tot een meerverbruik van bijna 15 procent”, zo stelt Euromaster, die de uitkomsten van dit onderzoek op haar nieuwssite heeft gepubliceerd.

Om na te gaan in hoeverre deze factoren het brandstofverbruik beïnvloeden heeft Volvo Trucks samen met bandenfabrikant Michelin een grootschalige test uitgevoerd op Hällered, Volvo’s testcircuit in Zweden. In de test werden twee identieke Volvo FH 4×2 trucks gebruikt.

Een analyse van de testdata onthulde dat er in totaal 14,5 procent brandstof kan worden bespaard door de juiste wielen, bandenspanning en uitlijning te nemen. Een correcte bandenkeuze verlaagt het brandstofverbruik met 11 procent, correcte bandenspanning levert een besparing van 1 procent op en een juiste uitlijning levert 2,5 procent besparing. In bedragen is dat 8.000 euro per truck en per jaar.

60 procent trucks rijdt met onjuiste wieluitlijning - Automobielmanagement.nl

60 procent trucks rijdt met onjuiste wieluitlijning

Meer dan 60 procent van alle Europese truckcombinaties rijdt rond met onjuiste wieluitlijning.

Dat blijkt uit een test die bandenfabrikant Michelin samen met Volvo Trucks heeft uitgevoerd. “In combinatie met ongeschikte typen banden en onjuiste bandenspanning leidt dit tot een meerverbruik van bijna 15 procent”, zo stelt Euromaster, die de uitkomsten van dit onderzoek op haar nieuwssite heeft gepubliceerd.

Om na te gaan in hoeverre deze factoren het brandstofverbruik beïnvloeden heeft Volvo Trucks samen met bandenfabrikant Michelin een grootschalige test uitgevoerd op Hällered, Volvo’s testcircuit in Zweden. In de test werden twee identieke Volvo FH 4×2 trucks gebruikt.

Een analyse van de testdata onthulde dat er in totaal 14,5 procent brandstof kan worden bespaard door de juiste wielen, bandenspanning en uitlijning te nemen. Een correcte bandenkeuze verlaagt het brandstofverbruik met 11 procent, correcte bandenspanning levert een besparing van 1 procent op en een juiste uitlijning levert 2,5 procent besparing. In bedragen is dat 8.000 euro per truck en per jaar.