Minister Verhagen: geen overtredingen markt autoruitherstel

De markt voor autoruitherstel maakt zich volgens minister Verhagen van Economische Zaken niet schuldig aan overtreding van de Mededingingswet.

Verhagen zegt dat in antwoord op Kamervragen van Sharon Gesthuizen (SP). Aanleiding vormde een uitzending van Tros Radar over autoruitschadesturing.

De bewindsman baseert zich op het uit 2009 daterende NMA-onderzoek ‘De rol van verzekeraars op de markt voor auto(ruit)schadehersteldiensten’. Daaruit komen geen overtredingen naar voren van de Mededingingswet op de markt van autoruitschadeherstel. Verzekeraars hebben volgens Verhagen in beginsel de vrijheid te beslissen met welke schadeherstellers ze contracten sluiten. Er is geen sprake van een economische machtspositie, misbruik hiervan is dus niet aan de orde. Ook stelt de minister dat een aanzienlijk deel van de markt openblijft voor niet-aangesloten bedrijven om hun diensten aan te bieden. "Dit houdt niet in dat elk autoruitschadeherstelbedrijf ook altijd zal blijven bestaan. Ik besef dat dit voor de direct betrokkenen een teleurstelling kan zijn, maar ook uittreding behoort tot de kenmerken van een functionerende markt."

Kijk hier voor het volledige antwoord van Minister Verhagen.

Reacties

In de kleine lettertjes van het NMa onderzoek staat dat 63% van de ruitschades gestuurd wordt. Omgerekend wordt 72% van de autoverzekeringen afgesloten bij een Verzekeraar die aan schadesturing doet. Dit gebeurt via 3 partijen, wat mededingerechtelijk beoordeeld zou moeten worden als een oligopolie. De invloed van deze 3 partijen (de economische machtspositie) is enorm op de markt. Zodra de 1 een goedkopere prijs afdwingt bij een schadehersteller, zal de ander dat ook willen. Tankstationexploitanten en supermarkten hebben bij 4% landelijk marktaandeel al een meldingsplicht bij de NMa. Om de schadebranche dynamisch te houden zou je ook kunnen beginnen met een meldingsplicht voor elke schadesturende Verzekeraar die verwijst naar een instantie met meer dan 4% marktaandeel. Verplicht openbaar aanbesteden is ook een uit te werken optie. Een AutoVerzekeraar heeft immers grote raakvlakken met publieke instanties, want elke weggebruiker is wettelijk verplicht de auto te verzekeren. Een ander variant is 2 polissen per auto. 1 voor de WA en 1 voor de casco schade. Dan blijft de Wettelijke Aansprakelijkheid bij de Verzekeraars en dan kunnen ketens en autobedrijven zelf een (onderlinge) schadeverzekering oprichten en aanbieden.

Geplaatst door: Marry Kwekel AA-team op
Minister Verhagen: geen overtredingen markt autoruitherstel - Automobielmanagement.nl

Minister Verhagen: geen overtredingen markt autoruitherstel

De markt voor autoruitherstel maakt zich volgens minister Verhagen van Economische Zaken niet schuldig aan overtreding van de Mededingingswet.

Verhagen zegt dat in antwoord op Kamervragen van Sharon Gesthuizen (SP). Aanleiding vormde een uitzending van Tros Radar over autoruitschadesturing.

De bewindsman baseert zich op het uit 2009 daterende NMA-onderzoek ‘De rol van verzekeraars op de markt voor auto(ruit)schadehersteldiensten’. Daaruit komen geen overtredingen naar voren van de Mededingingswet op de markt van autoruitschadeherstel. Verzekeraars hebben volgens Verhagen in beginsel de vrijheid te beslissen met welke schadeherstellers ze contracten sluiten. Er is geen sprake van een economische machtspositie, misbruik hiervan is dus niet aan de orde. Ook stelt de minister dat een aanzienlijk deel van de markt openblijft voor niet-aangesloten bedrijven om hun diensten aan te bieden. "Dit houdt niet in dat elk autoruitschadeherstelbedrijf ook altijd zal blijven bestaan. Ik besef dat dit voor de direct betrokkenen een teleurstelling kan zijn, maar ook uittreding behoort tot de kenmerken van een functionerende markt."

Kijk hier voor het volledige antwoord van Minister Verhagen.

Reacties

In de kleine lettertjes van het NMa onderzoek staat dat 63% van de ruitschades gestuurd wordt. Omgerekend wordt 72% van de autoverzekeringen afgesloten bij een Verzekeraar die aan schadesturing doet. Dit gebeurt via 3 partijen, wat mededingerechtelijk beoordeeld zou moeten worden als een oligopolie. De invloed van deze 3 partijen (de economische machtspositie) is enorm op de markt. Zodra de 1 een goedkopere prijs afdwingt bij een schadehersteller, zal de ander dat ook willen. Tankstationexploitanten en supermarkten hebben bij 4% landelijk marktaandeel al een meldingsplicht bij de NMa. Om de schadebranche dynamisch te houden zou je ook kunnen beginnen met een meldingsplicht voor elke schadesturende Verzekeraar die verwijst naar een instantie met meer dan 4% marktaandeel. Verplicht openbaar aanbesteden is ook een uit te werken optie. Een AutoVerzekeraar heeft immers grote raakvlakken met publieke instanties, want elke weggebruiker is wettelijk verplicht de auto te verzekeren. Een ander variant is 2 polissen per auto. 1 voor de WA en 1 voor de casco schade. Dan blijft de Wettelijke Aansprakelijkheid bij de Verzekeraars en dan kunnen ketens en autobedrijven zelf een (onderlinge) schadeverzekering oprichten en aanbieden.

Geplaatst door: Marry Kwekel AA-team op