MARKT.EU Das Auto gewinnt!

In Europa gaan de autozaken voorlopig redelijk goed. Na twee maanden staat de teller op bijna 2,5 miljoen nieuwe auto’s, 3,8 procent meer dan een jaar geleden.

Personenauto's in 25 EU en 3 EFTA landen

Vooral het merk Volkswagen (52% van het groepsvolume) zorgt voor groei, de overige ‘VW-merken’ draaien dit jaar stationaire aantallen. De overige volumefabrikanten maken dit jaar slechts kleine bewegingen, PSA en Fiat klimmen enigszins, General Motors en Ford maken een lichte duikeling. De Renault-groep noteert evenwel een kloeke verkoopwinst, maar heeft dit geheel en al te danken aan het budgetmerk Dacia dat in Europa nu al even groot is als Chevrolet.

Qashqai is kassucces
Opvallend is de volumesprong van een aantal kleinere fabrikanten. Daimler en BMW hebben er beide dit jaar flink de sokken in met een toenamen van resp. tien en negentien procent. Nissan beleeft helemaal goede tijden, het merk stijgt dit jaar liefst 55 procent, met name als gevolg van de uitstekende marktacceptatie van de Qashqai. In de staart van het klassement valt er ook nog Europees succes te noteren voor Mazda (+13%) en Kia (+13%). Onze oosterburen zijn ondertussen hard op weg om opnieuw het grootste autoland in de EU te worden. Tot dusverre gingen de Italianen hen nog voor maar de Duitse markt maakt de averij van vorig jaar (btw-stijging) nu snel goed. In de meeste nieuwe EU-lidstaten klimmen de autoverkopen in een nóg hoger tempo; alleen Hongarije en de kleine staatjes Estland en Letland blijven achter op die ontwikkelingen.

MARKT.EU Das Auto gewinnt! - Automobielmanagement.nl

MARKT.EU Das Auto gewinnt!

In Europa gaan de autozaken voorlopig redelijk goed. Na twee maanden staat de teller op bijna 2,5 miljoen nieuwe auto’s, 3,8 procent meer dan een jaar geleden.

Personenauto's in 25 EU en 3 EFTA landen

Vooral het merk Volkswagen (52% van het groepsvolume) zorgt voor groei, de overige ‘VW-merken’ draaien dit jaar stationaire aantallen. De overige volumefabrikanten maken dit jaar slechts kleine bewegingen, PSA en Fiat klimmen enigszins, General Motors en Ford maken een lichte duikeling. De Renault-groep noteert evenwel een kloeke verkoopwinst, maar heeft dit geheel en al te danken aan het budgetmerk Dacia dat in Europa nu al even groot is als Chevrolet.

Qashqai is kassucces
Opvallend is de volumesprong van een aantal kleinere fabrikanten. Daimler en BMW hebben er beide dit jaar flink de sokken in met een toenamen van resp. tien en negentien procent. Nissan beleeft helemaal goede tijden, het merk stijgt dit jaar liefst 55 procent, met name als gevolg van de uitstekende marktacceptatie van de Qashqai. In de staart van het klassement valt er ook nog Europees succes te noteren voor Mazda (+13%) en Kia (+13%). Onze oosterburen zijn ondertussen hard op weg om opnieuw het grootste autoland in de EU te worden. Tot dusverre gingen de Italianen hen nog voor maar de Duitse markt maakt de averij van vorig jaar (btw-stijging) nu snel goed. In de meeste nieuwe EU-lidstaten klimmen de autoverkopen in een nóg hoger tempo; alleen Hongarije en de kleine staatjes Estland en Letland blijven achter op die ontwikkelingen.