De Duitse terugval staat in contrast met de positieve ontwikkelingen in drie andere grote
markten, zowel in Italië, het Verenigd Koninkrijk als in Frankrijk nam de autoafzet toe. Ons land scoort met een toename van een kleine 5 procent bovengemiddeld op het Europese toneel. Met inbegrip van snel stijgende nieuwe lidstaten als Roemenië en Polen, komt de Europese markt in 2007 niet verder dan slechts een schamel procentje winst.

Zwarte bladzijde Renault
Gezien het lage niveau van de thuismarkt heeft de VW-groep in 2007 extra veel moeite
gehad om haar leidende positie te consolideren. De naaste concurrentie – met name PSA, Ford en GM – maakten dan ook van de gelegenheid gebruik en dichtten iets van het gat dat hen van de Europese marktleider scheidt. Voor Renault en Nissan was 2007 een zwarte bladzijde in de concerngeschiedenis, de verkopen daalden met ruim vijf procent. Ook Hyundai en Mazda deelden in de malaise, deze concerns zagen hun verkoop in Europa met resp. 2,2 en 6,5 procent dalen. Daimler (dat nu alleen nog uit de merken
Mercedes-Benz en Smart bestaat) leed een miniem volumeverlies, maar werd tegelijkertijd royaal door rivaal BMW voorbijgestreefd. Een extra pijnlijk verlies dus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding