Maar ook rondom de Amsterdamse Euronext is het doorlopend bal rondom Spyker. Voorlopig laatste wapenfeit: Spyker wordt niet van de beurs gehaald. Deze vermeende beursexit werd in het nieuws gebracht door de gratis krant De Pers, die zich op ‘goed geïnformeerde bronnen’ zou hebben gebaseerd. Spyker reageerde terstond met een persbericht waarin nogmaals werd benadrukt dat het bedrijf naar de toekomstige strategie kijkt , waarbij ‘in principe’ alle opties open staan. De autobouwer heeft het gerenommeerde Booz Allen Hamilton in de arm genomen te adviseren over de
toekomstige strategie. Het adviesbureau zal tevens het huidige productaanbod van Spyker onder de loep nemen. Booz Allen Hamilton zal het onderzoek aan het eind van het derde kwartaal van 2007 hebben afgerond. Ondertussen blijft de waarde van het Spyker-aandeel zich sterk negatief onderwikkelen. Met de huidige koers van om-en-
nabij 9 euro is het aandeel in een jaar tijds pakweg gehalveerd in prijs. Een beursexit zou deze negatieve spiraal mogelijk kunnen doorbreken, aangezien een Euronext-notering nu eenmaal veel plichten rondom publicatie van relevante bedrijfsontwikkelingen met zich meebrengt. Want als Spyker op dit moment aan één ding behoefte lijkt te hebben dan is het wel rust-in-tent. Maar of het altijd zo publiciteitsgericht concern daar toe in staat is valt nog maar te bezien.

Stern spekt de kas voor nieuwe overnames
Het recept is inmiddels bekend: geef nieuwe aandelen uit tot maximaal 9,9 procent (vanaf 10 procent gelden er striktere regels)van het uitstaande aandelenkapitaal, zorg voor een goede stemming, en zie daar: de kapitaalmarkt doet weer graag mee voor een nieuw rondje uitbreidingsplannen van ‘s-lands grootste autodealer. De juni-emissie was andermaal een succes, er werd ruim 20 miljoen euro opgehaald op een uitgiftekoers van € 38,25. De waarde van het aandeel schurkt nu al zo’n jaar tegen de 40 eurogrens aan. De vooruitzichten lijken echter goed, zeker nu het bedrijf heeft aangekondigd zo goed als klaar te zijn met noodzakelijke, interne herstructureringen. Stern zal de komende tijd dus op het vinkentouw zitten en ongetwijfeld nog dit jaar nog met nieuwe overnames komen. Een remmend factor daarbij is evenwel dat Stern – zoals zoveel andere autobedrijven – steeds meer moeite heeft om geschikte managers aan zicht te binden. Verder is het bedrijf ook nog steeds op zoek naar een geschikte overnamekandidaat, van zichzelf wel te verstaan.

Koerssprong voor TomTom
De waarde van het TomTom-aandeel krijgt onlangs een onverwachte opwaardering van maar liefst 5 procent. Volgens marktpartijen was er geen duidelijke reden of het moest het gewijzigde advies van zakenbank Goldman Sachs zijn, dat kort tevoren het koersdoel stelde op 45 euro en haar beleggingsadvies wijzigde naar ‘kopen’. TomTom begeeft zich overigens nog steeds met succes in deze turbulente verdringingsmarkt. Analisten drongen al langere tijd aan op het kopen van patenten. Onlangs werd dan ook bekend dat TomTom alle patenten van zijn Amerikaanse branchegenoot Horizon Navigation overneemt. Voor de koers had dat op dat moment geen consequenties, die bleef toen nagenoeg gelijk. Wel reageerde de koers positief op een rapport van de Amerikaanse zakenbank Citi. Het rapport ontkrachtte de geruchten dat computermaker Apple tot de navigatiemarkt toetreedt. Hoe minder zielen hoe meer vreugd, zo reageert de TomTom-belegger. Ondertussen heeft Kempen & Co het beleggingsadvies bijgesteld van "kopen’ naar ‘houden’.