Fabrikantenorganisatie ACEA wijt dit resultaat vooral aan ‘een positieve wending in de belangrijkste markten.’ Toch wil de allerbelangrijkste markt – Duitsland – nog niet echt op stoom komen. Dit jaar kochten de Duitsers bijna 8 procent minder auto’s en dat komt hard aan voor een markt die normaal goed is voor ruim 20 procent van alle verkopen in ons werelddeel. Duitsland is echter een uitzondering, want in vrijwel alle overige Europese landen nam het aantal verkopen in oktober toe. In Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië stegen de autoverkopen zelfs met acht à negen procent. In Spanje werd een groei van 3,4 procent gerealiseerd. In de oostelijke lidstaten klommen de autoverkopen nog veel harder, met Litouwen als koploper: +43 procent. Enige uitzonering is Hongarije, waar de markt met 7,5 procent daalde. De concurrentie van jonge occasions (onder meer uit Nederland) is daar echter groot.

Geen Veroveringsjaar
De grote fabrikanten kruipen dit jaar weer wat dichter op elkaar. Marktleider VW-Groep levert 0,4 procent van haar marktaandeel in, terwijl de nummers twee (PSA: +1,0%), drie (Ford-Groep: +2,6%) en vier (GM: + 2,5%) verbeteringen van hun afzetvolume noteren. Renault haakt dit jaar duidelijk af in deze ratrace, de Renault-Groep verliest – ondanks de goede progressie van Dacia (+19,4 procent) een afzet van een kleine honderdduizend auto’s in Europa. Het Fiat-concern is echter hard op weg om eenzelfde aantal weer terug te winnen. Voor de Aziatische fabrikanten gaat 2007 niet echt de boeken in als Veroveringsjaar van Europa. Toyota-Groep klimt weliswaar met 3 procent, maar Hyundai, Nissan en Mazda boeken gevoelig verlies. Alleen het eigenzinnige Honda heeft dit jaar veel Europese harten sneller doen kloppen.