Zo gaat SNS Securities de komende tijd de verrichtingen van Stern nadrukkelijk volgen. De SNS-analisten geven het aandeel een ‘add’-advies, wat zo veel wil zeggen als: toevoegen aan de beleggingsportefeuille zodra de goede kans zich voordoet. "Stern heeft geleden onder dalende autoverkopen in de laatste vijf jaar. Maar het bedrijf is nu klaar voor de ommekeer. Stern heeft alle verlieslijdende activiteiten gereorganiseerd en een efficiencyprogramma ingevoerd. Dat zou moeten leiden tot hogere winstmarges en een groeiende omzet", aldus de marktvorsers van SNS.

Drukte rondom TomTom
Rabo Securities adviseerde haar klanten onlangs om de aandelen TomTom vast te houden. Motivatie: de zwakke dollar en de introductie van de TomTom One XL, die de One Go gaat vervangen. De analisten van Kempen & Co zien nóg meer brood in deze producent van navigatieapparatuur. Sinds de publicatie van de vierdekwartaalcijfers is de koers van TomTom met 10% gedaald. Hierdoor is een opwaarts potentieel ontstaan van 21% bij het huidige koersdoel van 36 euro. Door seizoensgevoeligheid verwachten deze analisten niet dat het eerste kwartaal van 2007 sterk zal zijn. Maar zij denken dat TomTom op weg is om haar prognose te halen. Kempen & Co ziet enkele aanjagers daarvoor waardoor de TomTom in de komende maanden beter gaat presteren. Vandaar dat het advies wordt verhoogd van ‘hold’ naar ‘buy’. TomTom zelf heeft nog een succes geboekt in een patentzaak in de VS tegen concurrent Garmin. Dat heeft het Nederlandse navigatiebedrijf eind april middels een persbericht bekendgemaakt. TomTom had volgens Garmin inbreuk gemaakt op een aantal patenten. Een rechter in West-Wisconsin oordeelde in het voordeel van TomTom tegen al de patenten waartegen Garmin bezwaar had aangetekend.

Spyker-aandeel steeds verder uit de bocht
Het aandeel Spyker blijft maar in waarde dalen. Beleggers zijn niet langer van het aandeel gecharmeerd na een aantal geruchten over het voortbestaan van de autobouwer. Spyker Cars is sinds het begin van dit jaar op de beurs 35 procent minder waard geworden. Spyker zou in financiële nood verkeren en op zoek zijn naar aanvullende leningen om de overname van het Midland Formule 1-team te betalen en om de toekomstige productie te bekostigen. Daarnaast heeft de Duitse carrosseriebouwer Karmann, Spykers belangrijkste leverancier, nog 2,5 miljoen euro van het bedrijf te goed. Bestuursvoorzitter Victor Muller van Spyker vindt alle consternatie "ontzettend jammer" en noemt de situatie rond zijn bedrijf overspannen. "Tegen tendentieuze berichtgeving is geen kruid gewassen", aldus Muller. Hij doelt op een aantal berichten in De Telegraaf die de koers van Spyker in de afgelopen twee maanden steeds verder deed dalen. Analisten van Theodoor Gilissen maken zich evenmin zorgen over het voortbestaan van Spyker. De inkomsten uit de tv-rechten van het Formule 1-team en de verkoop van Spyker-artikelen zouden de aanloopproblemen bij de autotak kunnen compenseren. Het showy automerk heeft ondertussen het Amerikaanse feestbeest Paris Hilton weten te strikken voor twee belangrijke autoraces. Om te beginnen verschijnt de vermaarde schone in mei al in een Spyker C8 aan de start van de beruchte ‘Bullrun Race’. Spyker  produceerde in het eerste kwartaal niettemin maar tien auto’s wegens noodzakelijke aanpassingen aan productielijnen en motoren.