Veel woorden wil de directeur van Noord Lease er niet aan vuil maken. Sterker nog: met de vakpers praat hij liever niet, wel met de regionale krant. Want die laatste bedient de toekomstige klandizie. Robert Nienhuis, directeur van Noord Lease, mag dan voordoen alsof hij niets bijzonders aan het doen is, hij is wel de eerste die zijn leasemaatschappij omvormt tot een autobedrijf. Deze zomer opent namelijk Autoborg, zoals het nieuwe concept gaat heten, zijn poorten (zie ook AM nummer 3). Het wordt een enorm autobedrijf pal langs de Groningse A7 naast publiekstrekker Intratuin. Leasing wordt niet meer dan een onderdeel van het geheel, in de enorme showroom worden de leaseoccasions aan het publiek verkocht. Naast de occasionverkoop is er ook een werkplaats en Profile Tyrecenter gaat dit uitbaten. Met maar liefst negen bruggen neemt het straks alle onderhoudswerk aan nieuwe en tweedehands leasewagens voor zijn rekening. Een autoverhuurbedrijf (Quick Rental Service) en een wasstraat komen er ook. Met andere partijen wordt nog onderhandeld over andere diensten.

Braakliggende grasveldjes
Autoborg wordt wat Ernst & Young in de studie ‘Automotive na 2010′ in 2004 al beschreef: leasemaatschappijen zullen meer en meer de particuliere consument gaan opzoeken en worden daarmee meer autobedrijven. Die trend is al langer zichtbaar met de verkoop van leaseoccasions bijvoorbeeld. Een kleine drie jaar geleden begonnen de eerste maatschappijen met dit, voor hun nieuwe, fenomeen. Particulieren konden er toen vaak alleen nog maar op afspraak of op zaterdagen terecht. De verkoop vond plaats op braakliggende grasveldjes. Tegenwoordig hebben de grote maatschappijen allemaal showrooms en wordt de waar ook aangeprezen op fraai ontworpen websites. Ook adverteert men steeds vaker actief met deze leaseoccasions. Brancheorganisatie VNA bracht deze activiteit vorig jaar nog in een paginagrote advertentie in de Telegraaf onder de aandacht. "De laatste tijd hoef je maar de krant open te slaan en leasemaatschappijen komen in de redactionele kolommen voor", merkt Michiel de Vries op. Hij is adviseur van Ernst & Young en mede-auteur van de studie. Hij kent het project van Noord Lease overigens goed; Nienhuis was betrokken bij de studies van E&Y en is een van de eerste die de visie daadwerkelijk uitvoert. "Terwijl in 2004 nog menige partij onze visie als wel erg exotisch bestempelde, ging Nienhuis aan de slag. Dat getuigt van durf", aldus De Vries.

Bijtelling verlagen
In diezelfde krantenkolommen komt ook LeasePlan de laatste tijd veel voor. Niet alleen door de actie om ‘vervuilende’ lease-auto’s gratis in te ruilen voor een hybride Honda Civic – waar LeasePlan er op voorhand 200 van had ingekocht – vorige maand lanceerde het bedrijf een plan voor een eerlijke afstemming van de fiscale bijtelling. De leasemaatschappij biedt haar berijders aan hun auto te voorzien van een klein GPS/GSM-zendertje dat het aantal privé-kilometers registreert en maandelijks doorgeeft. Daardoor wordt het mogelijk de bijtelling meer te differentiëren al naar gelang men meer of minder privé rijdt. "Je kan bijvoorbeeld de bijtelling verlagen naar tien procent voor minder dan drieduizend kilometer per jaar, of vijftien procent voor maximaal 7500 kilometer per jaar. Daarboven blijft het gewoon 25 procent. Pas dan krijgen de berijders een echte financiële prikkel om minder te gaan rijden – en de fiscus loopt geen belastinginkomsten mis", aldus directeur Berno Kleinherenbrink.

Proeftuin
Met dergelijk ‘adviezen’ hoopt LeasePlan zich breder als mobiliteitsdienstverlener te profileren. Maar ook de andere maatschappijen zijn bezig zich een onderscheidend vermogen aan te meten. Daar wordt het nodige geld aan uitgegeven, maar is ook lastig te realiseren, erkent De Vries. Daarom is ook hij zeer benieuwd hoe de plannen van Noord Lease met het concept Autoborg uitpakken. Althans, hoe de concurrentie hierop gaat reageren. Volgens De Vries moeten we Autoborg zien als proeftuin.

Het bijzondere aan Autoborg is overigens niet alleen dat er een leasemaatschappij achter zit maar het autobedrijf moet ook uitermate efficiënt gaan werken. Zo worden auto’s na dertig dagen statijd automatisch afgeschoven naar de handel, werkt men met vaste prijzen voor de consument en worden inruilprijzen van auto’s transparant gemaakt door mensen inzicht te geven in drie verschillende databases. Dus daarover ook geen discussie. Die efficiency is volgens De Vries de grote troef van Autoborg. "Dealers zouden veel kunnen leren van de manier waarop leasemaatschappijen hun bedrijfsprocessen ontwerpen, organiseren en automatiseren. Oplettende dealers zouden goed moeten kijken naar wat er gaat gebeuren in Groningen. Wanneer leasemaatschappijen grip krijgen op de eindgebruiker, zullen ze meerdere diensten gaan verkopen. En dan worden ze echt een geduchte concurrent."