Het Frans/Japans/Russische bedrijf moet alleen General Motors en Toyota voor laten gaan maar streeft wel Ford en de Volkswagen Groep in te halen. ‘’Samen komen we boven de zeven miljoen auto’s uit,” berekent topman Carlos Ghosn. Ondanks het feit dat hij voorshands maar een kwart van Autovaz in handen krijgt, telt hij wel de hele capaciteit van één miljoen auto’s van de nieuwe Russische partner mee. Renault en Nissan kwamen samen vorig jaar uit op 6,16 miljoen verkochte eenheden. Vooral voor Renault is Rusland belangrijk als alternatieve markt voor de West-Europese landen waar het Franse merk vorig jaar tot de grote verliezers behoorde. Bovendien zou Renaults echt goed draaiende model, de Dacia Logan, het op een opkomende markt als in Rusland goed moeten kunnen doen.

Renault maakte al eerder de verkoopcijfers bekend en heeft nu ook de financiële resultaten gepubliceerd. Die zien er niet al te best uit, want de winst is met zeven procent ingezakt naar 2,66 miljard euro. Dat komt echter geheel voor rekening van partner Nissan waarvan de bijdrage vooral door de lagere yen van 1,87 miljard naar 885miljoen kelderde. De groep komt uit op een marge van 3,3 procent, flink beter dan de 2,9 procent van aartsrivaal Peugeot-Citroën.

Ghosn durft op grond daarvan vast te houden aan zijn voorspelling: een operationele marge van 4,5 procent.