Resultaten BMW goed maar moeten toch beter

BMW heeft al eerder deze maand de belangrijkste kerncijfers van zijn resultaten over 2007 bekendgemaakt en dat waren opnieuw recordcijfers. “Wij zijn met anderhalf miljoen eenheden wereldwijd veruit het succesvolste fabrikant van premiummerken”, zo sprak topman Reithofer vol trots. Voor 2008 wil hij voor alle drie de merken BMW, Mini en Rolls-Royce weer nieuwe afzetrecords behalen. Uiteindelijk moet het allemaal leiden tot een jaarafzet van 1,8 miljoen auto’s in 2012 en een operationele marge van acht tot tien procent.

De directie van BMW wees op drie wezenlijke bedreigingen: emissie-eisen in verschillende regio’s, de valuta-effecten door de zwakke dollar en het stijgen van de grondstofprijzen. In Amerika is BMW erg succesvol en de lage dollarkoers heeft dus een groter effect op BMW dan op de concurrenten omdat BMW simpelweg meer auto’s verkoopt in de VS. In2007 daalde de waarde van de dollar opnieuw tien procent maar BMW werkt eraan ‘onafhankelijker te worden’ door meer productie en inkoop in de VS. Van de nieuwe X5 en X6 die in Spartanburg worden gebouwd, is al sprake van zestig procent ‘local content’. En op de langere termijn ziet BMW daar juist volop kansen. "In de VS zullen de emissie-eisen zeker verscherpt worden en dan kunnen wij volop milieuvriendelijke premiumauto’s aanbieden." BMW heeft momenteel al 22 BMW’s en vijf Mini’s die minder dan 140 gram per kilometer CO2 uitstoten.

Efficient dynamics
De Beierse fabrikant investeert al jaren enkele honderden miljoenen euro’s per jaar in de vermindering van het brandstofverbruik. Het concern zet daarbij consequent in op efficient dynamics op alle auto’s. Dat is een essentieel verschil met veel concurrenten die één model of één versie maken met soortgelijke voorzieningen (dat vervolgens nauwelijks verkocht wordt). "In 2007 stond het klimaat in het middelpunt van het maatschappelijke bewustzijn. Wij hebben vroeger dan de andere premiumfabrikanten, eigenlijk al sinds 2000, in brandstofbesparingmaatregelen geïnvesteerd. We hebben daarom nu een breed aanbod." In 2007 zijn 450 duizend auto’s met efficient dynamics uitgeleverd, in 2008zullen dat er 830 duizend zijn.

Meer winst
Voor de toekomst wil het concern groeien in afzet en een constant hoog financieel resultaat behalen. Omdat de kosten zullen stijgen, moet de efficiëntie van ontwikkeling en productie consequent omhoog. De strategie ‘Number ONE’ moet daarin voorzien en bestaat uit vier zuilen: groei, toekomst vormgeven, winstgevendheid en toegang tot technologieën en klanten. Reithofer ging in op twee van die aspecten: de nieuwe technologieën en de winstgevendheid. "Er is een projectgroep ‘Project i’ ingesteld die alle vrijheid heeft gekregen volledig nieuwe voertuigconcepten te ontwikkelen. BMW moet weten en begrijpen hoe de mobiliteit er in de toekomst uitziet. De concepten moeten al in het begin van het volgende decennium concreet zijn." Het zou heel goed een elektrische auto en eventueel een vierde merk kunnen opleveren (zie kader). De beslissing valt nog in dit jaar. En om de zo essentiële onafhankelijkheid van BMW te kunnen veiligstellen, moet de winstgevendheid verder worden verbeterd. "Een onderneming die uitsluitend premiummerken ontwikkelt, moet ook een bovengemiddelde marge hebben." De jaarlijkse efficiencyverbetering van de productie was tot dusver steeds vijf procent maar dat wordt nu zeven tot acht procent per jaar. "Maar het grootste potentieel zit in de materiaalkosten, dat is met afstand de grootste kostenpost", meldde Reithofer. Het BMW-concern heeft daarom ook Herbert Diess in de raad van bestuur benoemd als speciaal verantwoordelijke
voor ‘inkoop’.

Krause naar Deutsche Bank
Sinds de komst van Norbert Reithofer als voorzitter van de raad van bestuur van BMW Group, is er het nodige veranderd in de top. Het opvallendste was zeker het vertrek half maart van financiële topman Stefan Krause naar de Deutsche Bank. Naar verluidt, had hij de BMW-toppositie willen hebben en wil hij niet wachten tot Reithofer een keer vertrekt. Krause had de financiënportefeuille al kort daarvoor geruild met marketingchef Michael Ganal. Krause is nu opgevolgd door de Engelsman Ian Robertson. Hij komt van RR en is het eerste niet-Duitstalige lid van de rvb. Verder is per oktober 2007 Herbert Diess toegetreden als inkoopchef en werd Friedrich Eichiner hoofd van corporate & brand development.

Elektrisch Freude am Fahren
Na ‘uitgebreide studie’ heeft BMW besloten dat een elektrische aandrijving wel degelijk is te combineren met ‘Freude am Fahren’. Mogelijk leidt het tot nieuwe stadsauto’s. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in BMW Welt heeft topman Reithofer bekendgemaakt dat het niet uitgesloten is dat zijn bedrijf met een elektrische auto op de proppen komt. Die is ‘principieel’ een optie, al was het maar omdat BMW, als belangrijke autofabrikant, in Amerika verplicht is voor 2012 een emissieloze auto aan te bieden. Maar, de (accu-)techniek is inmiddels ook op een niveau aanbeland dat een elektrische aandrijving te combineren is met Freude am Fahren. Het team ‘Project i’ onderzoekt verder de mogelijkheden voor alternatieve modellen voor de grote stedelijke omgevingen van deze wereld. Die kunnen, zo lijk het nu, elektrisch, hybride of traditioneel aangedreven zijn. BMW zal zijn ambitieuze groeiplan qua aantallen moeilijk kunnen halen met alleen dure auto’s. BMW gaat over de (elektrische) auto nog dit jaar de beslissing nemen. Of het een BMW of een Mini wordt, of dat de auto onder een ander merk op de markt komt, is nu niet besloten. "We gaan eerst kijken of het technisch mogelijk is, en dat is zo. En we kijken wat de marktmogelijkheden zijn. Dan nemen we de beslissing en dán pas kijken we onder welk merk we de auto gaan brengen", aldus topman Reithofer.

*De winst voor belastingen is ‘negatief’ beïnvloed door een bijzondere post als gevolg van het omruilen van aandelen motorenfabrikant Roll-Royce plc. In 2006 leverde dit een positief resultaat op van 372 miljoen euro, in 2007 was het maar 97 miljoen. Afgezien hiervan zou BMW Group dus een hoger resultaat hebben behaald dan in 2006.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Resultaten BMW goed maar moeten toch beter - Automobielmanagement.nl

Resultaten BMW goed maar moeten toch beter

BMW heeft al eerder deze maand de belangrijkste kerncijfers van zijn resultaten over 2007 bekendgemaakt en dat waren opnieuw recordcijfers. “Wij zijn met anderhalf miljoen eenheden wereldwijd veruit het succesvolste fabrikant van premiummerken”, zo sprak topman Reithofer vol trots. Voor 2008 wil hij voor alle drie de merken BMW, Mini en Rolls-Royce weer nieuwe afzetrecords behalen. Uiteindelijk moet het allemaal leiden tot een jaarafzet van 1,8 miljoen auto’s in 2012 en een operationele marge van acht tot tien procent.

De directie van BMW wees op drie wezenlijke bedreigingen: emissie-eisen in verschillende regio’s, de valuta-effecten door de zwakke dollar en het stijgen van de grondstofprijzen. In Amerika is BMW erg succesvol en de lage dollarkoers heeft dus een groter effect op BMW dan op de concurrenten omdat BMW simpelweg meer auto’s verkoopt in de VS. In2007 daalde de waarde van de dollar opnieuw tien procent maar BMW werkt eraan ‘onafhankelijker te worden’ door meer productie en inkoop in de VS. Van de nieuwe X5 en X6 die in Spartanburg worden gebouwd, is al sprake van zestig procent ‘local content’. En op de langere termijn ziet BMW daar juist volop kansen. "In de VS zullen de emissie-eisen zeker verscherpt worden en dan kunnen wij volop milieuvriendelijke premiumauto’s aanbieden." BMW heeft momenteel al 22 BMW’s en vijf Mini’s die minder dan 140 gram per kilometer CO2 uitstoten.

Efficient dynamics
De Beierse fabrikant investeert al jaren enkele honderden miljoenen euro’s per jaar in de vermindering van het brandstofverbruik. Het concern zet daarbij consequent in op efficient dynamics op alle auto’s. Dat is een essentieel verschil met veel concurrenten die één model of één versie maken met soortgelijke voorzieningen (dat vervolgens nauwelijks verkocht wordt). "In 2007 stond het klimaat in het middelpunt van het maatschappelijke bewustzijn. Wij hebben vroeger dan de andere premiumfabrikanten, eigenlijk al sinds 2000, in brandstofbesparingmaatregelen geïnvesteerd. We hebben daarom nu een breed aanbod." In 2007 zijn 450 duizend auto’s met efficient dynamics uitgeleverd, in 2008zullen dat er 830 duizend zijn.

Meer winst
Voor de toekomst wil het concern groeien in afzet en een constant hoog financieel resultaat behalen. Omdat de kosten zullen stijgen, moet de efficiëntie van ontwikkeling en productie consequent omhoog. De strategie ‘Number ONE’ moet daarin voorzien en bestaat uit vier zuilen: groei, toekomst vormgeven, winstgevendheid en toegang tot technologieën en klanten. Reithofer ging in op twee van die aspecten: de nieuwe technologieën en de winstgevendheid. "Er is een projectgroep ‘Project i’ ingesteld die alle vrijheid heeft gekregen volledig nieuwe voertuigconcepten te ontwikkelen. BMW moet weten en begrijpen hoe de mobiliteit er in de toekomst uitziet. De concepten moeten al in het begin van het volgende decennium concreet zijn." Het zou heel goed een elektrische auto en eventueel een vierde merk kunnen opleveren (zie kader). De beslissing valt nog in dit jaar. En om de zo essentiële onafhankelijkheid van BMW te kunnen veiligstellen, moet de winstgevendheid verder worden verbeterd. "Een onderneming die uitsluitend premiummerken ontwikkelt, moet ook een bovengemiddelde marge hebben." De jaarlijkse efficiencyverbetering van de productie was tot dusver steeds vijf procent maar dat wordt nu zeven tot acht procent per jaar. "Maar het grootste potentieel zit in de materiaalkosten, dat is met afstand de grootste kostenpost", meldde Reithofer. Het BMW-concern heeft daarom ook Herbert Diess in de raad van bestuur benoemd als speciaal verantwoordelijke
voor ‘inkoop’.

Krause naar Deutsche Bank
Sinds de komst van Norbert Reithofer als voorzitter van de raad van bestuur van BMW Group, is er het nodige veranderd in de top. Het opvallendste was zeker het vertrek half maart van financiële topman Stefan Krause naar de Deutsche Bank. Naar verluidt, had hij de BMW-toppositie willen hebben en wil hij niet wachten tot Reithofer een keer vertrekt. Krause had de financiënportefeuille al kort daarvoor geruild met marketingchef Michael Ganal. Krause is nu opgevolgd door de Engelsman Ian Robertson. Hij komt van RR en is het eerste niet-Duitstalige lid van de rvb. Verder is per oktober 2007 Herbert Diess toegetreden als inkoopchef en werd Friedrich Eichiner hoofd van corporate & brand development.

Elektrisch Freude am Fahren
Na ‘uitgebreide studie’ heeft BMW besloten dat een elektrische aandrijving wel degelijk is te combineren met ‘Freude am Fahren’. Mogelijk leidt het tot nieuwe stadsauto’s. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in BMW Welt heeft topman Reithofer bekendgemaakt dat het niet uitgesloten is dat zijn bedrijf met een elektrische auto op de proppen komt. Die is ‘principieel’ een optie, al was het maar omdat BMW, als belangrijke autofabrikant, in Amerika verplicht is voor 2012 een emissieloze auto aan te bieden. Maar, de (accu-)techniek is inmiddels ook op een niveau aanbeland dat een elektrische aandrijving te combineren is met Freude am Fahren. Het team ‘Project i’ onderzoekt verder de mogelijkheden voor alternatieve modellen voor de grote stedelijke omgevingen van deze wereld. Die kunnen, zo lijk het nu, elektrisch, hybride of traditioneel aangedreven zijn. BMW zal zijn ambitieuze groeiplan qua aantallen moeilijk kunnen halen met alleen dure auto’s. BMW gaat over de (elektrische) auto nog dit jaar de beslissing nemen. Of het een BMW of een Mini wordt, of dat de auto onder een ander merk op de markt komt, is nu niet besloten. "We gaan eerst kijken of het technisch mogelijk is, en dat is zo. En we kijken wat de marktmogelijkheden zijn. Dan nemen we de beslissing en dán pas kijken we onder welk merk we de auto gaan brengen", aldus topman Reithofer.

*De winst voor belastingen is ‘negatief’ beïnvloed door een bijzondere post als gevolg van het omruilen van aandelen motorenfabrikant Roll-Royce plc. In 2006 leverde dit een positief resultaat op van 372 miljoen euro, in 2007 was het maar 97 miljoen. Afgezien hiervan zou BMW Group dus een hoger resultaat hebben behaald dan in 2006.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding