Volkswagen trekt de aandacht op alle fronten

Het ene bericht was nog maar nauwelijks verwerkt of het volgende verscheen al weer op de schermen. Nadat de VW Groep op maandag de 3e maart aankondigde dat de overnameslag rond Scania eindelijk met succes is afgerond. Nog geen 24 uur later kwam het bericht dat Porsche zijn belang in de Volkswagen AG van dertig naar meer dan vijftig procent gaat verhogen. Bovendien kon VW ook nog eens recordresultaten melden.

Na lange onderhandelingen heeft VW overeenstemming bereikt met de schatrijke Zweedse familie Wallenberg over de aankoop van hun 31-procent belang in Scania. VW telt 2,9 miljard euro neer voor de stukken en kan zijn pakket in de truckfabrikant daarmee naar 69 procent opvoeren. Bovendien is zeventien procent van de aandelen Scania in handen van MAN waarvan VW op zijn beurt ook weer voor 29,9 procent eigenaar is. Met de deal komt een eind aan een eindeloos durende soap rond Scania. VW wilde de truckfabrikant al veel eerder inlijven maar richtte de blik op MAN toen de Wallenbergs niet wilden happen. Vast staat dat MAN en Scania als ook Volkswagens eigen truckfabriek in Zuid-Amerika nu intensief gaan samenwerken, onder meer bij de ontwikkeling van nieuwe generaties vrachtwagens. Maar of het ook tot een daadwerkelijke samenvoeging komt is nog niet zeker. VW heeft de werknemers van Scania laten weten dat de overname geen gevolgen voor hun baan zal hebben.

De met Scania opnieuw versterkte groep – met ook Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti en Lamborghini – komt op haar beurt echter onder controle van Porsche. Een paar uur na het bekend worden van de Scania deal liet Porsche weten dat het haar belang in VW wil en zal opvoeren van 31 naar meer dan vijftig procent. Het bestuur van Porsche was direct na de Scania-deal in spoedzitting bijeen gekomen om de nieuwe ‘move’ te bespreken en goed te keuren. ‘’Ons doel is om één van de sterkste en meest innoverende automobielallianties in de wereld op te bouwen die is toegesneden op de toegenomen internationale concurrentie,” zegt Porsche-topman Wendelin Wiedeking die overigens wel een kleine tien miljard bij elkaar zal moeten sprokkelen om de aandelen VW te kunnen verwerven. Hij hoopt daarbij dat de transactie tegen de zomer afgerond zal zijn.

Om aan de golf van kritiek en het wantrouwen van de werknemers in Duitsland zelf het hoofd te bieden, zette Porsche een dag later in twintig Duitse kranten een paginagrote advertentie om de overnameplannen van Volkswagen uit te leggen en te rechtvaardigen.

Vier miljard winst
Of al dat nieuws niet al genoeg was, kon de VW-Groep ook nog eens uitstekende resultaten neerzetten. Het concern kwam op een nettowinst van ruim 4,1 miljard euro, het beste resultaat uit de geschiedenis en precies vijftig procent meer dan een jaar eerder. De omzet bereikte een hoogte van 108,9 miljard euro, 3,8 procent meer dan in het voorafgaande jaar. De groep leverde in totaal 6,19 miljard auto’s aan klanten af, bijna acht procent meer dan in 2006. De productie lag met 6,2 miljoen voertuigen 9,8 procent hoger waaruit valt af te leiden dat VW en haar zustermerken inmiddels wel flink veel auto’s in voorraad moeten hebben. Topman Martin Winterkorn blijft optimistisch en denkt dat VW vooral door de aanhoudende reeks nieuwe modellen in het lopende jaar opnieuw betere resultaten zal kunnen neerzetten.

VW Nutzfahrzeuge op overnamepad
Na de slag die Volkswagen nog geen week geleden bij Scania sloeg is het concern nog niet tevreden. Volgens uitspraken van bestuursvoorzitter Martin Winterkorn in Wirtschaftswoche heeft VW een levendige interesse in verdere uitbreiding van zijn invloed. En daarbij moet vooral worden gedacht aan de sector Bedrijfswagens. In de eerste plaats streeft VW naar de complete overname van MAN (huidig aandeel bijna dertig procent), maar ook andere deelnemingen/overnames zijn niet uit te sluiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Gelukkig spreken de 2 regels zich tegen. Ik vind 6,19 miljard auto’s leveren in 1 jaar wat veel. In de regel daarop staat gelukkig dat het (slechts) 6,2 miljoen auto’s betreft.

Geplaatst door: Jan op
Volkswagen trekt de aandacht op alle fronten - Automobielmanagement.nl

Volkswagen trekt de aandacht op alle fronten

Het ene bericht was nog maar nauwelijks verwerkt of het volgende verscheen al weer op de schermen. Nadat de VW Groep op maandag de 3e maart aankondigde dat de overnameslag rond Scania eindelijk met succes is afgerond. Nog geen 24 uur later kwam het bericht dat Porsche zijn belang in de Volkswagen AG van dertig naar meer dan vijftig procent gaat verhogen. Bovendien kon VW ook nog eens recordresultaten melden.

Na lange onderhandelingen heeft VW overeenstemming bereikt met de schatrijke Zweedse familie Wallenberg over de aankoop van hun 31-procent belang in Scania. VW telt 2,9 miljard euro neer voor de stukken en kan zijn pakket in de truckfabrikant daarmee naar 69 procent opvoeren. Bovendien is zeventien procent van de aandelen Scania in handen van MAN waarvan VW op zijn beurt ook weer voor 29,9 procent eigenaar is. Met de deal komt een eind aan een eindeloos durende soap rond Scania. VW wilde de truckfabrikant al veel eerder inlijven maar richtte de blik op MAN toen de Wallenbergs niet wilden happen. Vast staat dat MAN en Scania als ook Volkswagens eigen truckfabriek in Zuid-Amerika nu intensief gaan samenwerken, onder meer bij de ontwikkeling van nieuwe generaties vrachtwagens. Maar of het ook tot een daadwerkelijke samenvoeging komt is nog niet zeker. VW heeft de werknemers van Scania laten weten dat de overname geen gevolgen voor hun baan zal hebben.

De met Scania opnieuw versterkte groep – met ook Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti en Lamborghini – komt op haar beurt echter onder controle van Porsche. Een paar uur na het bekend worden van de Scania deal liet Porsche weten dat het haar belang in VW wil en zal opvoeren van 31 naar meer dan vijftig procent. Het bestuur van Porsche was direct na de Scania-deal in spoedzitting bijeen gekomen om de nieuwe ‘move’ te bespreken en goed te keuren. ‘’Ons doel is om één van de sterkste en meest innoverende automobielallianties in de wereld op te bouwen die is toegesneden op de toegenomen internationale concurrentie,” zegt Porsche-topman Wendelin Wiedeking die overigens wel een kleine tien miljard bij elkaar zal moeten sprokkelen om de aandelen VW te kunnen verwerven. Hij hoopt daarbij dat de transactie tegen de zomer afgerond zal zijn.

Om aan de golf van kritiek en het wantrouwen van de werknemers in Duitsland zelf het hoofd te bieden, zette Porsche een dag later in twintig Duitse kranten een paginagrote advertentie om de overnameplannen van Volkswagen uit te leggen en te rechtvaardigen.

Vier miljard winst
Of al dat nieuws niet al genoeg was, kon de VW-Groep ook nog eens uitstekende resultaten neerzetten. Het concern kwam op een nettowinst van ruim 4,1 miljard euro, het beste resultaat uit de geschiedenis en precies vijftig procent meer dan een jaar eerder. De omzet bereikte een hoogte van 108,9 miljard euro, 3,8 procent meer dan in het voorafgaande jaar. De groep leverde in totaal 6,19 miljard auto’s aan klanten af, bijna acht procent meer dan in 2006. De productie lag met 6,2 miljoen voertuigen 9,8 procent hoger waaruit valt af te leiden dat VW en haar zustermerken inmiddels wel flink veel auto’s in voorraad moeten hebben. Topman Martin Winterkorn blijft optimistisch en denkt dat VW vooral door de aanhoudende reeks nieuwe modellen in het lopende jaar opnieuw betere resultaten zal kunnen neerzetten.

VW Nutzfahrzeuge op overnamepad
Na de slag die Volkswagen nog geen week geleden bij Scania sloeg is het concern nog niet tevreden. Volgens uitspraken van bestuursvoorzitter Martin Winterkorn in Wirtschaftswoche heeft VW een levendige interesse in verdere uitbreiding van zijn invloed. En daarbij moet vooral worden gedacht aan de sector Bedrijfswagens. In de eerste plaats streeft VW naar de complete overname van MAN (huidig aandeel bijna dertig procent), maar ook andere deelnemingen/overnames zijn niet uit te sluiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Gelukkig spreken de 2 regels zich tegen. Ik vind 6,19 miljard auto’s leveren in 1 jaar wat veel. In de regel daarop staat gelukkig dat het (slechts) 6,2 miljoen auto’s betreft.

Geplaatst door: Jan op