De opgetelde achterstand over drie maanden bedraagt nu al ruim vierduizend auto’s (- 8,5 procent), de teller kwam in het eerste kwartaal 2008 niet verder dan 44 duizend leaseauto’s tegenover 48 duizend in datzelfde kwartaal een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van het RDC bewerkt door Aumacon.

Ook al roepen de leasemaatschappijen steeds in koor dat voor de stemming in de sector toch vooral naar de ontwikkeling van het totale leasewagenpark gekeken moet worden, lijkt men hiermee toch niet meer helemaal weg te komen. Daarvoor is het gat al te groot. "Zodra ook de aprilcijfers bekend zijn met de eerste effecten van de nieuwe roettax is een betere analyse van de leasestemming te maken", benadrukt Clem Dickmann van Aumacon. Vrijwel alle gevestigde leasemerken maken grote duikelingen in volume, lijstaanvoerder Volkswagen deed dit jaar al bijna twintig procent minder ‘in de lease’. Ook Renault (-36 procent) en Opel (-35 procent) verloren stevig terrein. Peugeot (+11 procent) en Ford (+14 procent) deden het – dankzij vernieuwde producten – een stuk beter.

Uitgesteld
De leasebranche wijt de achterstand ten opzichte van vorig jaar ten dele aan de gewijzigde fiscale regels. Met name door de verhoogde bijtelling is er ‘extra alertheid’ ontstaan bij leaserijders, denkt Anne Brons, commercieel directeur van Alphabet Leasing. "Wij denken dat leaserijders hun keuze hebben uitgesteld tot er meer duidelijkheid was. Die is er nu grotendeels en onze orderintake is op het verwachte niveau. In het tweede en derde kwartaal verwachten wij in principe herstel van de leaseregistraties."

Ook bij Go Lease is men niet ongerust en verwacht men dat de registraties weer aantrekken. Hoewel directeur Joost van Rooijen wel ziet dat de leaseauto tegenwoordig steeds vaker wordt meegenomen naar een nieuwe baan. Daardoor zijn er minder voortijdige innames. "Daarbij wordt de leasemarkt steeds meer gedirigeerd door onze grote broers. De grote leasemaatschappijen manipuleren de registraties, bedenken omruilacties en kopen hun groei. Wat is dan 8,5 procent daling in het eerste kwartaal ten opzichte van de totale leasevloot?", zo vraagt Van Rooijen.

Dat er een effect is van overheidsmaatregelen op de leasebranche is voor Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan, duidelijk. Daarom kijkt hij ook met spanning uit naar de nieuwe kabinetsplannen omtrent de bpm en de bijtelling. Die worden in mei gepresenteerd. "Direct na Prinsjesdag vorig jaar ontstond er een terugval in het aantal nieuwe bestellingen. Maar onze totale vloot is niet gedaald, wat erop kan duiden dat veel leaserijders simpelweg hun keuze voor een nieuwe auto hebben uitgesteld. Begin dit jaar is het aantal bestellingen toegenomen en inmiddels substantieel hoger vergeleken met vorig jaar. Ook het aantal auto’s dat wij in backorder hebben, is ruim meer dan vorig jaar. Het lijkt een beetje op een inhaalslag. Onze verwachting is dat het aantal leaseregistraties in de loop van dit jaar weer bijtrekt", aldus Kleinherenbrink.

Lange levertijden
Optimisme ook bij Arval, de leasemaatschappij uit Houten. Commercieel directeur Dick Bakker heeft de cijfers met de dip in leaseregistraties ‘fronsend’ waargenomen. De orderintake bij Arval is zelfs gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Dat ligt overigens weer in lijn der verwachting, zegt Bakker. "Wel zien we dat de afleveringen wat achterblijven. Dat heeft grotendeels te maken met de lange levertijden van modellen als de Toyota Prius, Ford Mondeo en – in mindere mate – de Mercedes C-klasse. Daarbij zien we ook een duidelijk verschuiving naar schonere auto’s in de A, B, en C-klasse."

Bij ALD Automotive ziet algemeen directeur Carel Bal vooralsnog alleen kansen. April wordt een spannende maand vanwege de roettax. Bal: "Aan de andere kant zien we ook kansen. De gespannen arbeidsmarkt werkt in ons voordeel. De huidige marktcijfers bevestigen onze overtuiging dat je als leasemaatschappij breder moet denken dan alleen de auto. Het gaat om mobiliteit en duurzaamheid en hoe hier als leasemaatschappij slim mee om te gaan."