AM over de vloer: Autoglas Jeroen Lever

Zelfstandig glashersteller Jeroen Lever kan hetzelfde wat de grote ketens kunnen

AM over de vloer

De Nederlandse autoglasmarkt wordt gedomineerd door grote spelers. In Almere vond AM echter een eenpitter die het opneemt tegen de grote jongens. En dat doet-ie zeker niet onverdienstelijk.
Paul Steenhoff

Jeroen Lever (35) werkt al drie jaar als zelfstandig autoruitenspecialist in de regio Noord-Holland, Flevoland en een gedeelte van ‘t Gooi. Lever heeft zijn bedrijf Ruitenboer L&L genoemd. “Klopt. Veel mensen zeggen immers als je komt aanrijden: ‘Hé, daar heb je de ruitenboer weer.’ Zo is het gekomen.”

Hij leerde het vak na in dienst te zijn geweest als schoenen- en keukenverkoper. “Ik ben er gewoon ingerold en vond het leuk om te doen. Na een tijd in loondienst te zijn geweest, besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik schafte de gereedschappen aan, een bus en ben van start gegaan met een compagnon, vandaar de aanduiding L&L. Inmiddels is de compagnon uitgestapt en doe ik het alleen. Dat bevalt me prima.”De klantenkring van Lever bestaat voor een deel uit particulieren die hem via de Gouden Gids of mondreclame weten te vinden. “De mondreclame is voor mij het belangrijkste.”

Het grootste deel van de klantenkring bestaat uit garagebedrijven in zijn regio, waar hij kind aan huis is. Niet alleen personenwagens met glasschade worden hersteld, maar ook busjes en kleine vrachtwagens. “De garagebedrijven zijn het belangrijkste. Die blijven immers komen met werk. Bij de overbuurman herstel ik één keer een ster of vervang ik de ruit en daarna is het over. Je begrijpt dat ik de garagebedrijven koester.”

Zwaar
Lever kan autoruiten met een ster herstellen als die niet veel groter is dan een muntstuk van twee euro. De ster wordt schoongemaakt, waarna onder hoge druk een kunsthars in de beschadiging wordt gepompt. Na het uitharden van de hars is de schade vrijwel onzichtbaar hersteld. Als de schade groter is, moet de ruit worden vervangen. “Ik kan vrijwel alle autoruiten leveren. Mijn leverancier, Pilkington, zit in Amsterdam Zuid-Oost. Als er echt haast bij is, rij ik even heen en weer om de ruit op te halen.”

Bij moderne auto’s zitten tegenwoordig vrijwel alle ruiten in de carrosserie gelijmd, met een kit op polyurethaan basis. Na het losmaken van de ruit wordt de oude kit verwijderd en de nieuwe aangebracht, waarna de ruit kan worden geplaatst. Dat laatste is gezien het gewicht van de ruit nog geen sinecure. “Bij een personenauto kan ik het nog alleen af, maar als het groter wordt, heb ik echt even een handje nodig. Dat is gewoon te zwaar.”

Lever denkt nog niet aan uitbreiden. “Ik kan het prima redden zo en heb alle vrijheid om bijvoorbeeld de kinderen naar sport te brengen. Mijn vrouw werkt ook voor een deel mee en het is de bedoeling dat ze in de toekomst nog meer gaat doen. Het zou natuurlijk wel leuk zijn om met iemand te kunnen samenwerken. Nu breng ik de dagen toch grotendeels alleen door. Maar personeel, nou nee, voorlopig even niet.”Overigens herstelt en vervangt Lever niet alleen autoruiten. Hij brengt ook blinderingfolie aan. “Een leuke business, waar een goede boterham mee te verdienen valt”, oordeelt hij. “Je moet het wel onder de knie krijgen, want het rimpelloos aanbrengen van de folie is niet eenvoudig. Ik ben ervoor op cursus geweest.”

Asfalt
Lever heeft drukke tijden achter de rug. De Hollandbrug (A6) bij Almere vormde een goede inkomstenbron door het loslatende wegdek vanwege de strenge vorst. “Ik heb een taxibedrijf als klant. Alle auto’s hebben glasschade opgelopen door het rondspattende asfalt. Ik heb alles kunnen herstellen of vervangen. Ik geloof dat de eigenaar de rekening wel richting RWS heeft gestuurd.”

AM over de vloer: Autoglas Jeroen Lever - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Autoglas Jeroen Lever

Zelfstandig glashersteller Jeroen Lever kan hetzelfde wat de grote ketens kunnen

AM over de vloer

De Nederlandse autoglasmarkt wordt gedomineerd door grote spelers. In Almere vond AM echter een eenpitter die het opneemt tegen de grote jongens. En dat doet-ie zeker niet onverdienstelijk.
Paul Steenhoff

Jeroen Lever (35) werkt al drie jaar als zelfstandig autoruitenspecialist in de regio Noord-Holland, Flevoland en een gedeelte van ‘t Gooi. Lever heeft zijn bedrijf Ruitenboer L&L genoemd. “Klopt. Veel mensen zeggen immers als je komt aanrijden: ‘Hé, daar heb je de ruitenboer weer.’ Zo is het gekomen.”

Hij leerde het vak na in dienst te zijn geweest als schoenen- en keukenverkoper. “Ik ben er gewoon ingerold en vond het leuk om te doen. Na een tijd in loondienst te zijn geweest, besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik schafte de gereedschappen aan, een bus en ben van start gegaan met een compagnon, vandaar de aanduiding L&L. Inmiddels is de compagnon uitgestapt en doe ik het alleen. Dat bevalt me prima.”De klantenkring van Lever bestaat voor een deel uit particulieren die hem via de Gouden Gids of mondreclame weten te vinden. “De mondreclame is voor mij het belangrijkste.”

Het grootste deel van de klantenkring bestaat uit garagebedrijven in zijn regio, waar hij kind aan huis is. Niet alleen personenwagens met glasschade worden hersteld, maar ook busjes en kleine vrachtwagens. “De garagebedrijven zijn het belangrijkste. Die blijven immers komen met werk. Bij de overbuurman herstel ik één keer een ster of vervang ik de ruit en daarna is het over. Je begrijpt dat ik de garagebedrijven koester.”

Zwaar
Lever kan autoruiten met een ster herstellen als die niet veel groter is dan een muntstuk van twee euro. De ster wordt schoongemaakt, waarna onder hoge druk een kunsthars in de beschadiging wordt gepompt. Na het uitharden van de hars is de schade vrijwel onzichtbaar hersteld. Als de schade groter is, moet de ruit worden vervangen. “Ik kan vrijwel alle autoruiten leveren. Mijn leverancier, Pilkington, zit in Amsterdam Zuid-Oost. Als er echt haast bij is, rij ik even heen en weer om de ruit op te halen.”

Bij moderne auto’s zitten tegenwoordig vrijwel alle ruiten in de carrosserie gelijmd, met een kit op polyurethaan basis. Na het losmaken van de ruit wordt de oude kit verwijderd en de nieuwe aangebracht, waarna de ruit kan worden geplaatst. Dat laatste is gezien het gewicht van de ruit nog geen sinecure. “Bij een personenauto kan ik het nog alleen af, maar als het groter wordt, heb ik echt even een handje nodig. Dat is gewoon te zwaar.”

Lever denkt nog niet aan uitbreiden. “Ik kan het prima redden zo en heb alle vrijheid om bijvoorbeeld de kinderen naar sport te brengen. Mijn vrouw werkt ook voor een deel mee en het is de bedoeling dat ze in de toekomst nog meer gaat doen. Het zou natuurlijk wel leuk zijn om met iemand te kunnen samenwerken. Nu breng ik de dagen toch grotendeels alleen door. Maar personeel, nou nee, voorlopig even niet.”Overigens herstelt en vervangt Lever niet alleen autoruiten. Hij brengt ook blinderingfolie aan. “Een leuke business, waar een goede boterham mee te verdienen valt”, oordeelt hij. “Je moet het wel onder de knie krijgen, want het rimpelloos aanbrengen van de folie is niet eenvoudig. Ik ben ervoor op cursus geweest.”

Asfalt
Lever heeft drukke tijden achter de rug. De Hollandbrug (A6) bij Almere vormde een goede inkomstenbron door het loslatende wegdek vanwege de strenge vorst. “Ik heb een taxibedrijf als klant. Alle auto’s hebben glasschade opgelopen door het rondspattende asfalt. Ik heb alles kunnen herstellen of vervangen. Ik geloof dat de eigenaar de rekening wel richting RWS heeft gestuurd.”