AM over de vloer: Ties de Tovenaar

Tunen van uitlaat tot grille

tovenaar

Eigenlijk is zijn achternaam Chabile, maar toen een klant hem na wat polijstwerk een tovenaar noemde, bleef die eretitel hangen. Inmiddels heeft Ties zijn eigen bedrijf. Naast het onderhoud en schadeherstel tovert hij normale straatkarretjes om tot glimmend grommende bolides, getuned van uitlaat tot grille.
Paul Steenhoff

Wie Ties de Tovenaar zoekt, hoeft niet lang te zoeken in Nederhorst den Berg. Voor de deur staan tal van getunede auto’s. De een verlaagd met woeste sideskirts en heftige spoiler, de ander zoekt het juist weer in kleuren en vlammen. Ties Chabile (29) heeft het schadevak geleerd van onder anderen zijn vader, die in Amsterdam verschillende auto- en schadebedrijven had. Zijn kennis werd verder aangescherpt door te werken voor de Pon-groep.

Samen met collega’s was hij verantwoordelijk voor de afhandeling van schade van zeer kritische klanten, of het nu om een Polo of een Porsche ging. In zijn vrije tijd lag Ties onder auto’s in tochtige garageboxen ergens in Amsterdam. Zijn handel liep zo goed, dat zijn telefoon overdag op een gegeven moment meer afging dan die van zijn werkgever. Daarop besloot Ties de stap te nemen en voor zichzelf te beginnen.

Overhauling
De plek werd Nederhorst den Berg, waar hij een meubelspuiterij kon overnemen. “De spuitcabine was er al, dus dat scheelde mij een grote investering. Met wat aanpassingen kon ik zo aan de gang.”Ties staat er niet alleen voor, zijn jongere broer Erwin (20) werkt mee, evenals zijn vader. Senior is verantwoordelijk voor de reparaties, terwijl de broers zich richten op schadeherstel en tuning. Tunen blijkt een heel breed begrip.

Het kan beginnen met een velgenset, maar voor een complete ‘overhaul’ schrikken de broertjes evenmin terug. “Tot en met vleugeldeuren, audio en video aan toe”, zegt Ties. “Als de klant het wil en het technisch mogelijk én toelaatbaar is, dan doen we het. Soms komen klanten hier met een foto van een getunede auto en vragen ze ons of wij dat ook kunnen. Er is dan eigenlijk niets te bedenken dat we niet aankunnen. Ik raad mensen soms wel dingen af. Zo mag je een auto niet meer handgreeploos maken. Hulpverleners moeten de deur van buitenaf kunnen openen. Doe je het toch en word je aangehouden, dan heb je grote kans dat je je auto weer in originele staat moet brengen. Zonde geld dus.”

Glimmen en grommen
Het klantenpakket van Ties de Tovenaar is zeer divers. “Meer mannen dan vrouwen, dat is zeker. De leeftijd varieert van 18 tot 60 jaar. Het leuke is dat iedere auto uniek is. Zo hebben we onlangs een Golf III paarsgespoten, met een bodykit verbreed en de auto verlaagd. Daar is er echt maar één van en ik denk dat liefhebbers van tuning dat ook zoeken: exclusiviteit die glimt én gromt.”

Niet alle auto’s zijn even geschikt om getuned te worden. De Tovenaar werkt graag met Honda’s Civic of CRX, Peugeot 205 en de Golfjes. “Daar is veel kant-en-klaar materiaal voor te krijgen waardoor je voor een leuke prijs al heel wat kunt verbouwen. Voor andere auto’s moet je eigenlijk altijd alles zelf maken. Niet dat dat erg is, maar er komt dan wel een ander prijskaartje aan te hangen.”

Media
Veel getunede auto’s zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik. “Voor veel mensen is het een auto erbij, omdat hij vaak niet praktisch meer is. Even snel een drempeltje over is er niet bij, wil je niet je skirts beschadigen. In de winter staan de auto’s daarom vaak gestald. Zodra het zonnetje weer begint te schijnen, worden ze van stal gehaald.

Daarnaast merken we een grote invloed van de media. Begin april is ‘Fast and the Furious 4’ uitgekomen. Een film die bol staat van de getunede auto’s en dan merk je dat het werk begint aan te trekken. Onze klanten komen overigens vaak zelf ook in het nieuws. Omroepen en reclamebureaus weten ons te vinden als ze een gepimpte auto nodig hebben. Je werk terugzien op tv, dat andere mensen het ook bijzonder vinden, dat is toch het leukste wat er is?”

AM over de vloer: Ties de Tovenaar - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Ties de Tovenaar

Tunen van uitlaat tot grille

tovenaar

Eigenlijk is zijn achternaam Chabile, maar toen een klant hem na wat polijstwerk een tovenaar noemde, bleef die eretitel hangen. Inmiddels heeft Ties zijn eigen bedrijf. Naast het onderhoud en schadeherstel tovert hij normale straatkarretjes om tot glimmend grommende bolides, getuned van uitlaat tot grille.
Paul Steenhoff

Wie Ties de Tovenaar zoekt, hoeft niet lang te zoeken in Nederhorst den Berg. Voor de deur staan tal van getunede auto’s. De een verlaagd met woeste sideskirts en heftige spoiler, de ander zoekt het juist weer in kleuren en vlammen. Ties Chabile (29) heeft het schadevak geleerd van onder anderen zijn vader, die in Amsterdam verschillende auto- en schadebedrijven had. Zijn kennis werd verder aangescherpt door te werken voor de Pon-groep.

Samen met collega’s was hij verantwoordelijk voor de afhandeling van schade van zeer kritische klanten, of het nu om een Polo of een Porsche ging. In zijn vrije tijd lag Ties onder auto’s in tochtige garageboxen ergens in Amsterdam. Zijn handel liep zo goed, dat zijn telefoon overdag op een gegeven moment meer afging dan die van zijn werkgever. Daarop besloot Ties de stap te nemen en voor zichzelf te beginnen.

Overhauling
De plek werd Nederhorst den Berg, waar hij een meubelspuiterij kon overnemen. “De spuitcabine was er al, dus dat scheelde mij een grote investering. Met wat aanpassingen kon ik zo aan de gang.”Ties staat er niet alleen voor, zijn jongere broer Erwin (20) werkt mee, evenals zijn vader. Senior is verantwoordelijk voor de reparaties, terwijl de broers zich richten op schadeherstel en tuning. Tunen blijkt een heel breed begrip.

Het kan beginnen met een velgenset, maar voor een complete ‘overhaul’ schrikken de broertjes evenmin terug. “Tot en met vleugeldeuren, audio en video aan toe”, zegt Ties. “Als de klant het wil en het technisch mogelijk én toelaatbaar is, dan doen we het. Soms komen klanten hier met een foto van een getunede auto en vragen ze ons of wij dat ook kunnen. Er is dan eigenlijk niets te bedenken dat we niet aankunnen. Ik raad mensen soms wel dingen af. Zo mag je een auto niet meer handgreeploos maken. Hulpverleners moeten de deur van buitenaf kunnen openen. Doe je het toch en word je aangehouden, dan heb je grote kans dat je je auto weer in originele staat moet brengen. Zonde geld dus.”

Glimmen en grommen
Het klantenpakket van Ties de Tovenaar is zeer divers. “Meer mannen dan vrouwen, dat is zeker. De leeftijd varieert van 18 tot 60 jaar. Het leuke is dat iedere auto uniek is. Zo hebben we onlangs een Golf III paarsgespoten, met een bodykit verbreed en de auto verlaagd. Daar is er echt maar één van en ik denk dat liefhebbers van tuning dat ook zoeken: exclusiviteit die glimt én gromt.”

Niet alle auto’s zijn even geschikt om getuned te worden. De Tovenaar werkt graag met Honda’s Civic of CRX, Peugeot 205 en de Golfjes. “Daar is veel kant-en-klaar materiaal voor te krijgen waardoor je voor een leuke prijs al heel wat kunt verbouwen. Voor andere auto’s moet je eigenlijk altijd alles zelf maken. Niet dat dat erg is, maar er komt dan wel een ander prijskaartje aan te hangen.”

Media
Veel getunede auto’s zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik. “Voor veel mensen is het een auto erbij, omdat hij vaak niet praktisch meer is. Even snel een drempeltje over is er niet bij, wil je niet je skirts beschadigen. In de winter staan de auto’s daarom vaak gestald. Zodra het zonnetje weer begint te schijnen, worden ze van stal gehaald.

Daarnaast merken we een grote invloed van de media. Begin april is ‘Fast and the Furious 4’ uitgekomen. Een film die bol staat van de getunede auto’s en dan merk je dat het werk begint aan te trekken. Onze klanten komen overigens vaak zelf ook in het nieuws. Omroepen en reclamebureaus weten ons te vinden als ze een gepimpte auto nodig hebben. Je werk terugzien op tv, dat andere mensen het ook bijzonder vinden, dat is toch het leukste wat er is?”