AM over de vloer: Brouwer Banden

Grip op de bandenmarkt krijgen

Brouwer Banden

Brouwer Banden zit in Almere, Amsterdam, Huizen, Naarden en Zaandam. Daarnaast maken Reijs Banden, De Molen Banden en Unitrade Banden deel uit van Banden Groep Nederland. Binnen deze bedrijven is Hans Renes verantwoordelijk voor alle personenwagenbanden. “Van een belangrijk veiligheidsartikel is de band een prijsartikel geworden.”

Paul Steenhoff

Hans Renes zou liegen door te zeggen dat de bandenhandel niets merkt van de economische crisis. “In Naarden leveren wij voor 99 procent aan de handel. Wij merken dat vooral de dealerbedrijven het moeilijk hebben. Het vrije kanaal doet het wat beter, maar in totaal blijven we duidelijk achter in omzet en aantallen vergeleken met voorgaande jaren.”

Ook de APK-frequentie zorgt volgens Renes dat het minder gaat in bandenland. Was er eerst eenmaal per jaar een inspectiemoment, nu is dat nog maar eens in de twee jaar. Meer en meer auto’s komen op gladde banden te staan, zoals ook politiecontroles leren. “De automobilist gaat niet zelf op de knieën om het profiel te inspecteren. Men vindt dat een zaak van de garagist.”

Vragen
De schuld voor teruggelopen omzet ligt volgens Renes deels bij de garagist. “Nu dat jaarlijkse APK-contactmoment is weggevallen, moet je als retailer zelf voor zo’n moment zorgen. Denk aan een zomer- of wintercontrole. Versleten banden komen dan aan het licht én je hebt de mogelijkheid winterbanden te verkopen of te verhuren. Maar dan moet je wel de dialoog met de klant aangaan. Eerst uitnodigen om naar je bedrijf te komen en vervolgens vragen wat hij of zij wenst. In dat laatste zit hem de kneep. Retailers vragen dat niet meer, terwijl je er alleen door vragen achter kunt komen of de klant op wintersport gaat en daarvoor winterbanden nodig heeft. Ook kun je er zo achter komen of een klant vanwege inruil nog even wil doorrijden op banden die aan dunne kant zijn. Dat uit dialoog een groot deel van de handel komt, wordt zwaar onderschat."

Prijsartikel
Renes betreurt dat banden tot een prijsartikel zijn verworden in plaats van een kwaliteits- en veiligheidsartikel. "Merkdealers moeten uiteraard luisteren naar de importeur, maar in het vrije kanaal gaat men helemaal voor de prijs. Terwijl kennis en kunde juist zo belangrijk zijn. Dat de maat van een band klopt, wil nog niet zeggen dat die band geschikt is voor die auto. Dan hebben we het niet eens over juist balanceren, een uitlijnprobleem constateren of een probleem met de schokbrekers.”

Met kennis, kunde en kwaliteit kunnen – en moeten – de bandenspecialisten zich wapenen tegen het geweld van de stunters en internethandel. “Alleen zo kun je de iets hogere prijzen in ons kanaal verantwoorden. Wij kopen rechtstreeks bij de fabrikant of importeur. Als klant kun je er daardoor zeker van zijn dat banden voldoen aan de Europese wetgeving en normering – en dat je geen oude banden koopt. Bij een band begint de levensduur op de productiedatum, niet op de montagedatum. Een band ouder dan twee jaar wordt door ons niet geleverd."

Winterbanden
De vestiging in Naarden vormt ook het winterbanden warehouse voor alle Brouwer-filialen. In totaal liggen er vierduizend sets en op korte termijn moet de capaciteit groeien naar zesduizend. “Alle sets worden bij binnenkomst gecontroleerd, gewassen en voorzien van een barcode. Zo kunnen we ze snel terugvinden."

De markt voor winterbanden blijft voorlopig groeien, voorspelt Hans Renes. Maar hij waarschuwt ook dat zomerbanden door het gebruik van winterbanden langer meegaan. Dat zullen we op zeker moment goed gaan merken in de afzet." Anderzijds kunnen winterbanden goede additionele handel opleveren. "Wie winterbanden nodig heeft, heeft vaak ook velgen nodig. Toen de banden net op de markt kwamen, koos men voor zwarte velgen. Kon iedereen goed zien dat jij op winterbanden reed. Nu de winterband ingeburgerd raakt, is het nieuwtje eraf. Zwarte stalen velgen moeten plaatsmaken voor mooi aluminium. Is toch weer handel."

AM over de vloer: Brouwer Banden - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Brouwer Banden

Grip op de bandenmarkt krijgen

Brouwer Banden

Brouwer Banden zit in Almere, Amsterdam, Huizen, Naarden en Zaandam. Daarnaast maken Reijs Banden, De Molen Banden en Unitrade Banden deel uit van Banden Groep Nederland. Binnen deze bedrijven is Hans Renes verantwoordelijk voor alle personenwagenbanden. “Van een belangrijk veiligheidsartikel is de band een prijsartikel geworden.”

Paul Steenhoff

Hans Renes zou liegen door te zeggen dat de bandenhandel niets merkt van de economische crisis. “In Naarden leveren wij voor 99 procent aan de handel. Wij merken dat vooral de dealerbedrijven het moeilijk hebben. Het vrije kanaal doet het wat beter, maar in totaal blijven we duidelijk achter in omzet en aantallen vergeleken met voorgaande jaren.”

Ook de APK-frequentie zorgt volgens Renes dat het minder gaat in bandenland. Was er eerst eenmaal per jaar een inspectiemoment, nu is dat nog maar eens in de twee jaar. Meer en meer auto’s komen op gladde banden te staan, zoals ook politiecontroles leren. “De automobilist gaat niet zelf op de knieën om het profiel te inspecteren. Men vindt dat een zaak van de garagist.”

Vragen
De schuld voor teruggelopen omzet ligt volgens Renes deels bij de garagist. “Nu dat jaarlijkse APK-contactmoment is weggevallen, moet je als retailer zelf voor zo’n moment zorgen. Denk aan een zomer- of wintercontrole. Versleten banden komen dan aan het licht én je hebt de mogelijkheid winterbanden te verkopen of te verhuren. Maar dan moet je wel de dialoog met de klant aangaan. Eerst uitnodigen om naar je bedrijf te komen en vervolgens vragen wat hij of zij wenst. In dat laatste zit hem de kneep. Retailers vragen dat niet meer, terwijl je er alleen door vragen achter kunt komen of de klant op wintersport gaat en daarvoor winterbanden nodig heeft. Ook kun je er zo achter komen of een klant vanwege inruil nog even wil doorrijden op banden die aan dunne kant zijn. Dat uit dialoog een groot deel van de handel komt, wordt zwaar onderschat."

Prijsartikel
Renes betreurt dat banden tot een prijsartikel zijn verworden in plaats van een kwaliteits- en veiligheidsartikel. "Merkdealers moeten uiteraard luisteren naar de importeur, maar in het vrije kanaal gaat men helemaal voor de prijs. Terwijl kennis en kunde juist zo belangrijk zijn. Dat de maat van een band klopt, wil nog niet zeggen dat die band geschikt is voor die auto. Dan hebben we het niet eens over juist balanceren, een uitlijnprobleem constateren of een probleem met de schokbrekers.”

Met kennis, kunde en kwaliteit kunnen – en moeten – de bandenspecialisten zich wapenen tegen het geweld van de stunters en internethandel. “Alleen zo kun je de iets hogere prijzen in ons kanaal verantwoorden. Wij kopen rechtstreeks bij de fabrikant of importeur. Als klant kun je er daardoor zeker van zijn dat banden voldoen aan de Europese wetgeving en normering – en dat je geen oude banden koopt. Bij een band begint de levensduur op de productiedatum, niet op de montagedatum. Een band ouder dan twee jaar wordt door ons niet geleverd."

Winterbanden
De vestiging in Naarden vormt ook het winterbanden warehouse voor alle Brouwer-filialen. In totaal liggen er vierduizend sets en op korte termijn moet de capaciteit groeien naar zesduizend. “Alle sets worden bij binnenkomst gecontroleerd, gewassen en voorzien van een barcode. Zo kunnen we ze snel terugvinden."

De markt voor winterbanden blijft voorlopig groeien, voorspelt Hans Renes. Maar hij waarschuwt ook dat zomerbanden door het gebruik van winterbanden langer meegaan. Dat zullen we op zeker moment goed gaan merken in de afzet." Anderzijds kunnen winterbanden goede additionele handel opleveren. "Wie winterbanden nodig heeft, heeft vaak ook velgen nodig. Toen de banden net op de markt kwamen, koos men voor zwarte velgen. Kon iedereen goed zien dat jij op winterbanden reed. Nu de winterband ingeburgerd raakt, is het nieuwtje eraf. Zwarte stalen velgen moeten plaatsmaken voor mooi aluminium. Is toch weer handel."