Carmonitor januari 2010: branche

Oprichter vergroot belang in Stern

Leen Hollander, mede-oprichter van Stern, heeft nu een belang in Stern Groep nv van 5,06%. Dat bleek eind december uit een melding in het kader van de Wet op het financiele toezicht (Wft). De meldingsplicht is ontstaan op 17 december 2009. Het belang bestaat uit driehonderdduizend gewone aandelen. Bij de vorige belangenmelding op 27 oktober 2008 had Hollander al 265 duizend aandelen Stern.

TomTom voelt gevolgen prijzenoorlog
TomTom-oprichter Harold Goddijn kijkt niet graag terug op 2009, aldus het FD. Het afgelopen jaar stuiterde het aandeel van zijn bedrijf over de koersborden, als speelbal van de zorgen over de kwetsbare financiële huishouding. De banken heeft Goddijn van het lijf weten te houden dankzij een kapitaalinjectie, maar dat ging wel ten koste van de meerderheid die de oprichters in het bedrijf hadden. Maar de achtbaanrit is nog niet voorbij: De zorgen van beleggers strekken zich uit tot in 2010 en gaan verder dan de balanspositie. Ze raken aan een fundamenteel probleem van de hele branche: de onhoudbare prijsdaling van traditionele navigatiekastjes, en het feit dat er tot nu toe onvoldoende compenserende inkomsten binnenvloeien uit de softwarehoek.

Deed de kastjesmarkt er ten minste nog drie jaar over om verhit te raken, tussen dataleveranciers is de concurrentie eigenlijk van meet af aan moordend. Afgelopen oktober opende Google frontaal de aanval door gratis navigatiesoftware tot bedrijfsprioriteit te bombarderen. En deze maand halveerde TomTom kort na de introductie alweer de prijs van zijn navigatiesoftwarepakket voor de iPhone, onder druk van concurrerende aanbieders als ALK. Ook de markt voor abonneediensten ligt onder vuur. Een paar weken geleden stortten drie grote partijen zich samen op live verkeersinformatie, een markt die nu nog door TomTom wordt gedomineerd met HD Traffic. De nieuwe alliantie, Mile geheten, gaat de komende jaren in ieder geval diensten leveren aan automaker BMW.

De voortdurende daling van de prijzen voor de hardware toont de noodzaak voor verandering. Eind 2009 bracht een kastje TomTom gemiddeld nog maar euro 99 op, de helft van het bedrag van twee jaar ervoor. In de laatste dagen van het jaar gingen de apparaatjes zelfs voor $59 over de toonbank. De levenscyclus van producten is zo kort dat consumenten ze na zes maanden al tegen dumpprijzen op de markt zien komen.

Branche

Spyker Cars is plots wereldberoemd
De Nederlandse luxe-autofabrkant Spyker Cars zorgt vrijwel dagelijks voor nieuws. Ten tijde van het schrijven dezes werkt men nog aan een definitief bod op de Zweedse autofabrikant Saab, het derde en definitieve bod. Met name de toegang tot een groot dealernetwerk in de V.S. zou de drijvende kracht achter deze pogingen zijn. Volgens critici zou het CEO Müller echter ook vooral te doen zijn om de bijkomende publiciteit voor zijn in financiële nood verkerende bedrijf Spyker Cars. In no-time is de hele wereld namelijk op de hoogte geraakt van het bestaan van deze Zeewoldse minifabriek, een prestatie die anders slechts met een miljoenen reclamebudget gerealiseerd had kunnen worden.

 Download Carmonitor Januari 2010 Branche

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Carmonitor januari 2010: branche - Automobielmanagement.nl

Carmonitor januari 2010: branche

Oprichter vergroot belang in Stern

Leen Hollander, mede-oprichter van Stern, heeft nu een belang in Stern Groep nv van 5,06%. Dat bleek eind december uit een melding in het kader van de Wet op het financiele toezicht (Wft). De meldingsplicht is ontstaan op 17 december 2009. Het belang bestaat uit driehonderdduizend gewone aandelen. Bij de vorige belangenmelding op 27 oktober 2008 had Hollander al 265 duizend aandelen Stern.

TomTom voelt gevolgen prijzenoorlog
TomTom-oprichter Harold Goddijn kijkt niet graag terug op 2009, aldus het FD. Het afgelopen jaar stuiterde het aandeel van zijn bedrijf over de koersborden, als speelbal van de zorgen over de kwetsbare financiële huishouding. De banken heeft Goddijn van het lijf weten te houden dankzij een kapitaalinjectie, maar dat ging wel ten koste van de meerderheid die de oprichters in het bedrijf hadden. Maar de achtbaanrit is nog niet voorbij: De zorgen van beleggers strekken zich uit tot in 2010 en gaan verder dan de balanspositie. Ze raken aan een fundamenteel probleem van de hele branche: de onhoudbare prijsdaling van traditionele navigatiekastjes, en het feit dat er tot nu toe onvoldoende compenserende inkomsten binnenvloeien uit de softwarehoek.

Deed de kastjesmarkt er ten minste nog drie jaar over om verhit te raken, tussen dataleveranciers is de concurrentie eigenlijk van meet af aan moordend. Afgelopen oktober opende Google frontaal de aanval door gratis navigatiesoftware tot bedrijfsprioriteit te bombarderen. En deze maand halveerde TomTom kort na de introductie alweer de prijs van zijn navigatiesoftwarepakket voor de iPhone, onder druk van concurrerende aanbieders als ALK. Ook de markt voor abonneediensten ligt onder vuur. Een paar weken geleden stortten drie grote partijen zich samen op live verkeersinformatie, een markt die nu nog door TomTom wordt gedomineerd met HD Traffic. De nieuwe alliantie, Mile geheten, gaat de komende jaren in ieder geval diensten leveren aan automaker BMW.

De voortdurende daling van de prijzen voor de hardware toont de noodzaak voor verandering. Eind 2009 bracht een kastje TomTom gemiddeld nog maar euro 99 op, de helft van het bedrag van twee jaar ervoor. In de laatste dagen van het jaar gingen de apparaatjes zelfs voor $59 over de toonbank. De levenscyclus van producten is zo kort dat consumenten ze na zes maanden al tegen dumpprijzen op de markt zien komen.

Branche

Spyker Cars is plots wereldberoemd
De Nederlandse luxe-autofabrkant Spyker Cars zorgt vrijwel dagelijks voor nieuws. Ten tijde van het schrijven dezes werkt men nog aan een definitief bod op de Zweedse autofabrikant Saab, het derde en definitieve bod. Met name de toegang tot een groot dealernetwerk in de V.S. zou de drijvende kracht achter deze pogingen zijn. Volgens critici zou het CEO Müller echter ook vooral te doen zijn om de bijkomende publiciteit voor zijn in financiële nood verkerende bedrijf Spyker Cars. In no-time is de hele wereld namelijk op de hoogte geraakt van het bestaan van deze Zeewoldse minifabriek, een prestatie die anders slechts met een miljoenen reclamebudget gerealiseerd had kunnen worden.

 Download Carmonitor Januari 2010 Branche

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding