Het aantal personenauto kwam niet verder dan 387.699 stuks, bij de bestelauto’s stokte de teller op 51.286 stuks Vergeleken met 2008 ging de autoverkoop daarmee met 22,5 procent achteruit, de bestelautomarkt tuimelende 39,4 procent achteruit. De personenautoverkopen waren in veertig jaar tijd niet zo slecht als in 2009. Sinds 1969 is het jaaraantal nog slechts twee maal onder de vierhonderdduizendgrens gebleven, zowel in 1981 als in 1993 ging het echter nog om zo’n 390 duizend nieuwe auto’s. De Nederlandse autoverkoop zit sinds topjaar 1999 (611 duizend stuks) in een vrijwel lineaire beweging omlaag. Voor 2010 wordt door marktkenners niet meer dan een minieme verbetering verwacht. Hooguit de zogenaamde A- en B-segmenten (de klassen van de boodschappenauto’s en stadsauto’s) zullen nog echt groeien, ook al omdat veel merken hun actie-inspanningen juist op deze kleine auto’s zetten.

Ook de bestelautoverkopen schreven historie: 2009 boekte de laagste verkopen sinds 1994. Ook hier zal met weemoed worden teruggedacht aan topjaar 1999 waarin nog bijna het dubbele aantal bestellers (98.911 stuks) werd afgezet. Voor 2010 wordt door Bovag/RAI nog geen groei verwacht. Beide brancheorganisaties gaan uit van nog slechts vijftigduizend nieuwe bestelauto’s.

Das Auto über Alles
Voor Volkswagen is 2009 toch nog feestelijk afgesloten. Ondanks stevig lagere verkopen bleef het merk zowel in de personenauto- als in de bestelautomarkt de lijstaanvoerder. In de bestelautomarkt verbeterde Volkswagen haar positie zelfs nog enigszins en steeg naar een marktaandeel van 29,1 procent. Bij de personenauto’s werd de zege pas op de allerlaatste dag veiliggesteld. Door een noodoffensief van ruim zevenhonderd extra registraties op 31 december bleef Volkswagen nog nèt voor op het arme Toyota dat zo fraai leek af te stevenen op haar eerste titel als ‘bestverkochte’. In plaats daarvan pakte Das Auto deze felbegeerde titel voor de vijfde keer op rij.

 Download Carmonitor Januari 2010 Markt.nl