Carmonitor februari 2010: economie

Industrie onverminderd somber

Ondernemers in de industrie waren in januari een fractie somberder gestemd dan in december. Het producentenvertrouwen daalde van -8,1 naar -8,3. Wel waren de ondernemers in januari veel optimistischer over hun concurrentiepositie op de buitenlandse markt dan een kwartaal eerder. Over de verwachte productie in de komende drie maanden waren de ondernemers even pessimistisch als in de voorgaande maand. 

In januari rapporteerden de ondernemers voor de vierde maand op rij een lichte toename van de waarde van de orderontvangst. Over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun branche waren zij minder negatief dan voorgaande maand. Het aantal ondernemers dat verwacht dat de personeelssterkte in de komende drie maanden zal afnemen was nog wel veel groter dan het aantal dat een toename voorziet.
Net als in oktober 2009 gaven de ondernemers aan dat hun concurrentiepositie op de Nederlandse markt in het voorgaande kwartaal niet veranderde. Over de concurrentiepositie op de buitenlandse markt waren zij echter veel optimistischer dan in oktober, vooral over die op de buitenlandse markt binnen de EU. Voor het eerst in twee jaar tijd was het aantal ondernemers dat deze zag verbeteren groter dan het aantal dat een verslechtering zag.

Dienstverleners verwachten meer omzet
Het aantal ondernemers in de zakelijke dienstverlening dat een toename van de omzet verwacht is in januari groter dan het aantal dat een afname voorziet. Het saldo (+14 procent) is groter dan in december (+3 procent). Ook waren er meer ondernemers die hogere prijzen verwachten. Het aantal ondernemers dat de gerealiseerde omzet in de voorgaande drie maanden zag toenemen was even groot als het aantal dat de omzet zag afnemen.
De zakelijke dienstverleners oordeelden in januari een stuk minder pessimistisch over de toekomstige werkgelegenheid in hun branche dan in december. Wel verwacht per saldo 10 procent van hen nog altijd dat de personeelssterkte in de komende drie maanden zal afnemen. Ruim 40 procent van de ondernemers gaf aan dat een tekort aan vraag hun zakelijke activiteiten belemmert. Een kwartaal eerder was dit nog ruim de helft.

Consument tikkeltje positiever
Het consumentenvertrouwen veranderde in januari 2010 maar weinig. De indicator kwam uit op -10. Een maand eerder was dat -11. Met de kleine verbetering in januari zet de opgaande lijn in het consumentenvertrouwen nu wel door. De stemming over de eigen financiële situatie van consumenten is wel flink verbeterd.
Consumenten waren in januari 2010 aanzienlijk positiever over de eigen financiële situatie in het komend jaar dan in december 2009. Voor het eerst in twee jaar zijn er meer optimisten dan pessimisten. Ook het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde fors. Daarentegen vonden consumenten de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen. Daardoor steeg de koopbereidheid per saldo maar licht, van -6 in december naar -4 in januari. Het oordeel over het economisch klimaat veranderde in januari nauwelijks, na een sterke verbetering in november en december. Consumenten keken wat somberder terug op de economische situatie in het afgelopen jaar. Hun kijk op de komende 12 maanden veranderde niet.
 

 Download hier de Carmonitor: economie van februari 2010

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Carmonitor februari 2010: economie - Automobielmanagement.nl

Carmonitor februari 2010: economie

Industrie onverminderd somber

Ondernemers in de industrie waren in januari een fractie somberder gestemd dan in december. Het producentenvertrouwen daalde van -8,1 naar -8,3. Wel waren de ondernemers in januari veel optimistischer over hun concurrentiepositie op de buitenlandse markt dan een kwartaal eerder. Over de verwachte productie in de komende drie maanden waren de ondernemers even pessimistisch als in de voorgaande maand. 

In januari rapporteerden de ondernemers voor de vierde maand op rij een lichte toename van de waarde van de orderontvangst. Over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun branche waren zij minder negatief dan voorgaande maand. Het aantal ondernemers dat verwacht dat de personeelssterkte in de komende drie maanden zal afnemen was nog wel veel groter dan het aantal dat een toename voorziet.
Net als in oktober 2009 gaven de ondernemers aan dat hun concurrentiepositie op de Nederlandse markt in het voorgaande kwartaal niet veranderde. Over de concurrentiepositie op de buitenlandse markt waren zij echter veel optimistischer dan in oktober, vooral over die op de buitenlandse markt binnen de EU. Voor het eerst in twee jaar tijd was het aantal ondernemers dat deze zag verbeteren groter dan het aantal dat een verslechtering zag.

Dienstverleners verwachten meer omzet
Het aantal ondernemers in de zakelijke dienstverlening dat een toename van de omzet verwacht is in januari groter dan het aantal dat een afname voorziet. Het saldo (+14 procent) is groter dan in december (+3 procent). Ook waren er meer ondernemers die hogere prijzen verwachten. Het aantal ondernemers dat de gerealiseerde omzet in de voorgaande drie maanden zag toenemen was even groot als het aantal dat de omzet zag afnemen.
De zakelijke dienstverleners oordeelden in januari een stuk minder pessimistisch over de toekomstige werkgelegenheid in hun branche dan in december. Wel verwacht per saldo 10 procent van hen nog altijd dat de personeelssterkte in de komende drie maanden zal afnemen. Ruim 40 procent van de ondernemers gaf aan dat een tekort aan vraag hun zakelijke activiteiten belemmert. Een kwartaal eerder was dit nog ruim de helft.

Consument tikkeltje positiever
Het consumentenvertrouwen veranderde in januari 2010 maar weinig. De indicator kwam uit op -10. Een maand eerder was dat -11. Met de kleine verbetering in januari zet de opgaande lijn in het consumentenvertrouwen nu wel door. De stemming over de eigen financiële situatie van consumenten is wel flink verbeterd.
Consumenten waren in januari 2010 aanzienlijk positiever over de eigen financiële situatie in het komend jaar dan in december 2009. Voor het eerst in twee jaar zijn er meer optimisten dan pessimisten. Ook het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde fors. Daarentegen vonden consumenten de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen. Daardoor steeg de koopbereidheid per saldo maar licht, van -6 in december naar -4 in januari. Het oordeel over het economisch klimaat veranderde in januari nauwelijks, na een sterke verbetering in november en december. Consumenten keken wat somberder terug op de economische situatie in het afgelopen jaar. Hun kijk op de komende 12 maanden veranderde niet.
 

 Download hier de Carmonitor: economie van februari 2010

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding