Carmonitor maart 2010: markt.eu

Italië even grootste autoland in Europa

In januari 2010 zijn in Europa 13,0 procent meer nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Acea, de Europese club van autofabrikanten. Volgens deze brancheorganisatie is de stijging voor een deel te danken aan sloopregelingen van Europese overheden. Daarnaast is de stijging ook flatteus, omdat in januari 2009 heel weinig auto’s werden verkocht. Vergeleken met de eerste maand van 2008 liet januari van dit jaar dan ook een daling zien van ruim 17 procent.

In de meeste landen van de EU namen de verkopen namen de verkopen met dubbele cijfers toe. In Frankrijk werden 14,3 procent meer auto’s verkocht, in Spanje 18,1 procent, in het Verenigd Koninkrijk bijna 30 procent en in Italië iets meer dan 30 procent, waardoor dit land zich even het grootste autoland van Europa mag noemen. In Duitsland (sinds mensenheugenis de grootste markt van Europa) daalden de autoverkopen met 4,3 procent. In Duitsland liep de sloopregeling in de herfst van 2009 af. Roemenië zag het aantal nieuw verkochte personenauto’s met liefst 84,6 procent dalen. Nederland zat keurig in het Europese gemiddelde met een stijging van 12 procent in januari.

Opel nu kleiner dan Citroën
Volkswagen gaat nog steeds fier aan kop, zowel op merk- als op concernniveau. Ook Skoda boert uitstekend, de beide andere merken (Audi, Seat) waren in januari weliswaar wat aan het kwakkelen. Het matige resultaat van Audi kan worden verklaard doordat premiummerken eigenlijk niet profiteren van sloopregelingen. Echter, dat Seat ondanks 18 procent hogere thuismarkt toch niet meer auto’s aan de man wist te brengen, illustreert de structureel zwakke positie van dit label. Sinds 2006 is Seat gestaag marktaandeel aan het verliezen, ondanks dat er toch heel wat aan het gamma is gesleuteld.

Bij Renault ging de afzet met maar liefst 58,4 procent omhoog en dochter Dacia pluste zelfs 69,7 procent. Op concernniveau kon het Europese marktaandeel zo stijgen van 7,5 naar 10,7 procent. Ford moest terrein inleveren, ook omdat Volvo wat in de lappenmand zat in januari, en kwam op concernniveau uit op 10,1 procent versus 11,0 procent vorig jaar. Waar het ook lekker gaat is bij PSA en Fiat. Zowel de merken Citroën als Peugeot konden in januari hun marktaandeel opvoeren. Hetzelfde geldt voor Fiat en dochter Lancia. Alfa Romeo bleef constant, maar moet kunnen gaan plussen zodra de nieuwe Giulietta leverbaar wordt. Harde klappen vielen er bij General Motors. Chevrolet zit te springen om de nieuwe Spark en bij Opel/Vauxhall werd ondanks iets hogere verkopen fors marktaandeel ingeleverd. Het resultaat is dat dit duomerk in Europa nu kleiner is dan Citroën. Voor concern General Motors betekent dit dat zij nu de kleinste van de ‘grote zes’ op de Europese automarkt is.

Bij de Aziatische merken zien we een mooi constant Toyota (de terugroepacties hebben nog geen effect gehad op de verkopen), een relatief sterk oprukkend Hyundai/Kia en een mooie plus voor Nissan. Suzuki deed het redelijk, Mitsubishi leverde iets in maar echt slecht was de start bij Honda en Mazda. Beide merken zagen hun verkopen in Europa met een kwart dalen.

 Download Carmonitor Maart 2010 Markt.eu

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Carmonitor maart 2010: markt.eu - Automobielmanagement.nl

Carmonitor maart 2010: markt.eu

Italië even grootste autoland in Europa

In januari 2010 zijn in Europa 13,0 procent meer nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Acea, de Europese club van autofabrikanten. Volgens deze brancheorganisatie is de stijging voor een deel te danken aan sloopregelingen van Europese overheden. Daarnaast is de stijging ook flatteus, omdat in januari 2009 heel weinig auto’s werden verkocht. Vergeleken met de eerste maand van 2008 liet januari van dit jaar dan ook een daling zien van ruim 17 procent.

In de meeste landen van de EU namen de verkopen namen de verkopen met dubbele cijfers toe. In Frankrijk werden 14,3 procent meer auto’s verkocht, in Spanje 18,1 procent, in het Verenigd Koninkrijk bijna 30 procent en in Italië iets meer dan 30 procent, waardoor dit land zich even het grootste autoland van Europa mag noemen. In Duitsland (sinds mensenheugenis de grootste markt van Europa) daalden de autoverkopen met 4,3 procent. In Duitsland liep de sloopregeling in de herfst van 2009 af. Roemenië zag het aantal nieuw verkochte personenauto’s met liefst 84,6 procent dalen. Nederland zat keurig in het Europese gemiddelde met een stijging van 12 procent in januari.

Opel nu kleiner dan Citroën
Volkswagen gaat nog steeds fier aan kop, zowel op merk- als op concernniveau. Ook Skoda boert uitstekend, de beide andere merken (Audi, Seat) waren in januari weliswaar wat aan het kwakkelen. Het matige resultaat van Audi kan worden verklaard doordat premiummerken eigenlijk niet profiteren van sloopregelingen. Echter, dat Seat ondanks 18 procent hogere thuismarkt toch niet meer auto’s aan de man wist te brengen, illustreert de structureel zwakke positie van dit label. Sinds 2006 is Seat gestaag marktaandeel aan het verliezen, ondanks dat er toch heel wat aan het gamma is gesleuteld.

Bij Renault ging de afzet met maar liefst 58,4 procent omhoog en dochter Dacia pluste zelfs 69,7 procent. Op concernniveau kon het Europese marktaandeel zo stijgen van 7,5 naar 10,7 procent. Ford moest terrein inleveren, ook omdat Volvo wat in de lappenmand zat in januari, en kwam op concernniveau uit op 10,1 procent versus 11,0 procent vorig jaar. Waar het ook lekker gaat is bij PSA en Fiat. Zowel de merken Citroën als Peugeot konden in januari hun marktaandeel opvoeren. Hetzelfde geldt voor Fiat en dochter Lancia. Alfa Romeo bleef constant, maar moet kunnen gaan plussen zodra de nieuwe Giulietta leverbaar wordt. Harde klappen vielen er bij General Motors. Chevrolet zit te springen om de nieuwe Spark en bij Opel/Vauxhall werd ondanks iets hogere verkopen fors marktaandeel ingeleverd. Het resultaat is dat dit duomerk in Europa nu kleiner is dan Citroën. Voor concern General Motors betekent dit dat zij nu de kleinste van de ‘grote zes’ op de Europese automarkt is.

Bij de Aziatische merken zien we een mooi constant Toyota (de terugroepacties hebben nog geen effect gehad op de verkopen), een relatief sterk oprukkend Hyundai/Kia en een mooie plus voor Nissan. Suzuki deed het redelijk, Mitsubishi leverde iets in maar echt slecht was de start bij Honda en Mazda. Beide merken zagen hun verkopen in Europa met een kwart dalen.

 Download Carmonitor Maart 2010 Markt.eu

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding