TomTom heeft in het eerste kwartaal van dit jaar waarschijnlijk een klein verlies geleden. Dat blijkt uit een peiling onder tien analisten in opdracht van ANP-Reuters. De omzet steeg waarschijnlijk op jaarbasis met bijna twintig procent. TomTom haalt traditioneel een lage omzet in het eerste kwartaal, vanwege de dip in bestedingen na de kerstperiode. Hierdoor drukken vaste kosten, zoals die voor marketing, relatief zwaar op de resultaten.

Operationeel rekenen analisten gemiddeld op een positief resultaat voor geheel 2010 van vier miljoen euro. In 2009 leed het bedrijf nog een operationeel verlies van zestien miljoen. De vergelijkingsbasis is gunstig, zegt een beursanalist in het Financiële Dagblad. "Vorig jaar lagen de volumes heel laag, want toen zaten de groothandel en detailhandel met meer voorraden dan gepland door de tegenvallende verkopen in het vierde kwartaal van 2008".

De prijserosie aan de consumentenkant zou in het eerste kwartaal van 2010 minder groot dan in het vierde kwartaal van 2009, toen TomTom vooral in de VS met kortingen smeet. De prijzen van componenten die TomTom moet inkopen, zijn echter licht aan het stijgen. "Dit zal later dit jaar consequenties hebben," aldus topman Harold Goddijn in een toelichting op de eerstekwartaalcijfers van het bedrijf.

Muller: ‘Grote kans op verlaten beurs’
Topman Victor Muller van Spyker Cars acht de kans dat de notering van Spyker aan de Amsterdamse beurs wordt beëindigd ‘hoog’. Hij verwacht daar tegen de zomer uitsluitsel over te geven. Dat zei Muller eind april in een toelichting op de algemene aandeelhoudersvergadering. Muller overweegt noteringen aan de beurzen in Londen en Stockholm, gezien het grootste deel van de activiteiten van Spyker en het overgenomen Saab in Zweden en Groot-Brittannië plaatsvinden. Een notering in Amsterdam is dan ook niet erg logisch, aldus Muller.

Spyker onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een notering in Londen en Stockholm, zegt Muller. Volgens de topman is Stockholm heel toegankelijk voor Europese beursgenoteerde bedrijven, maar zijn er wel twijfels over de liquiditeit. Muller is ook bevreesd voor de hogere kosten die een notering in Londen met zich meebrengt. "De kans dat we de beurs in Amsterdam gaan verlaten is hoog, maar dat is alleen omdat ik denk dat de aantrekkelijkheid van de andere markten goed is. Dat is gebaseerd op mijn huidige kennis van de markten. Als dat verandert, kunnen we ook hier blijven."  Muller is verder niet van plan op korte termijn een emissie te doen om extra geld op te halen. "Ik wil alles doen om een emissie te voorkomen. We zijn ons heel bewust van het risico van verwatering."

 

Branche 2 

 

 

Spyker actiever in China
Spyker Cars heeft in China een overeenkomst getekend met de leidende auto-importeur en -distributeur CATC, zo meldde De Telegraaf. De producent van luxe sportauto’s hoopt op deze manier de verkoop in China fors op te krikken. Spyker-topman Victor Muller zei bij die gelegenheid dat met deze overeenkomst ‘een nieuwe fase’ begint voor Spyker. Volgens Muller is de Chinese klantenkring voor Spyker heel anders dan in Europa. In het Westen kopen rijke mensen vaak eerst een bekend merk sportauto, zoals een Ferrari, en later pas een Spyker. In China heeft Spyker juist veel first-time buyers, aldus Muller. Spyker werd in 2004 actief op de Chinese markt. Sinds die tijd verkocht het bedrijf ongeveer twintig auto’s in het land.

 

 Download Carmonitor mei 2010: branche