Maart 2010 was de beste maand voor de autoverkoop in de Europese Unie in minstens twee jaar. Dat blijkt uit de cijfers van Acea, de Europese vereniging van autofabrikanten. In maart werden er in de EU, zonder Malta en Cyprus, samen 1.637.478 nieuwe wagens verkocht. Dat waren er ruim 11,1 procent meer dan maart vorig jaar en het hoogste cijfer in minstens twee jaar.

De sloopregelingen weten de Europese autoverkopen te redden, maar hoe lang nog is de vaag? De slooppremie in het Verenigd Koninkrijk is in april afgelopen en Italië volgt binnenkort. Deze markten zijn samen met Duitsland in maart de grootste van Europa. De Britten kochten afgelopen maand bijna vierhonderdduizend auto’s, een stijging van 26,6 procent. De Duitse markt daalt met hetzelfde percentage en Italië registreerde 19,6 procent meer nieuwe auto’s.

Ook Frankrijk laat goede cijfers zien: plus 17,9 procent. De automarkt in Spanje is al enkele maanden bezig om uit een diep dal te kruipen, ook in maart stijgt de verkoop van nieuwe auto’s flink – met 63,1 procent. Opvallend is ook het goede resultaat van buurland Portugal: plus 87 procent. De grootste stijger is echter IJsland met 113,7 procent, maar dat is geen bijzondere prestatie omdat de verkoop van nieuwe auto’s daar vorig jaar dan ook nagenoeg stil komen te liggen. Slechte cijfers vinden we nog altijd in het oosten van Europa. Zo daalt de verkoop in Bulgarije en Roemenië met meer dan vijftig (!) procent.

Bij de automerken is Volkswagen ook in maart marktleider maar Ford komt slechts 482 exemplaren te kort op het Duitse merk. Renault kent wederom een goede maand (plus 27,9 procent) en staat in maart op de derde plaats, gevolgd door Opel (plus 6,1 procent) en Peugeot (plus 20,4 procent). Fiat had een slechte maand (min 3,8 procent) en is verdwenen uit de topvijf.

Dacia deed het goed in maart (plus 61,5 procent), net als Land Rover (53,4 procent) maar dat merk had in 2009 een bijzonder slecht jaar. Nissan en Volvo boeken in maart ook een belangrijke verkoopstijging. In de hoek waar de klappen vallen komen we Saab tegen (min 54,7 procent) maar bij dat merk heeft de productie stilgelegen in maart. Bij Suzuki (min 17,7 procent), Honda (min 14,5 procent), Toyota (min 13,7 procent) en Chrysler (min 12,8 procent) zal evenmin de vlag uitgaan.

Autoverkopen VS fors gestegen
Niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten wordt er fors meer verkocht dan een jaar geleden. Ford, Toyota en Chrysler meldden in april van dit jaar in de Verenigde Staten zo’n 25 procent meer auto’s te hebben verkocht dan in diezelfde maand een jaar eerder. General Motors maakte bekend dat de verkoop van zijn vier grootste merken, Chevrolet, Buick, GMC en Cadillac, met twintig procent is gestegen.

 

  Download Carmonitor mei 2010: markt.eu