Car Lady: Ellen van Nunen

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? We beginnen de serie met Ellen van Nunen, development engineer bij de Business Unit Automotive van TNO Industrie en Techniek.

Ellen van Nunen
 Naam: Ellen van Nunen
 Leeftijd: 29 jaar
 Opleiding: Technische Wiskunde TU Eindhoven
 Werkt bij: TNO Industrie en Techniek, Business Unit Automotive, afdeling Integrated Safety
 Functie: Development engineer

 

Development engineer? Wat doet die precies?
"Ik heb de afgelopen tweeënhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van mensmodellen, aan de zogenoemde human modelling dus. Die mensmodellen zijn simulatiemodellen die gebruikt  worden bij het voorspellen van letsels om uiteindelijk onder meer auto’s veiliger te kunnen maken. We proberen die steeds actiever te maken om telkens beter te kunnen voorspellen wat de letsels zullen zijn die optreden bij ongevallen. De mensmodellen worden ook gebruikt voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van reddingsboten van olieplatforms, die dingen vallen dertig meter naar beneden immers. Maar momenteel werk ik als development engineer aan cooperative driving systems. Als je auto’s op een slimme manier laat communiceren zal een veel betere doorstroming ontstaan."

Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?
"Eerlijk gezegd niet. Ik werkte hiervoor bij Philips, in de elektronica. Daar waren pas weinig vrouwen, twee op de dertig of zo, in ieder geval veel minder dan hier bij TNO. In mijn afdeling Integrated Safety is, schat ik, vijftien procent van de medewerkers vrouw.Het valt dus erg mee."

Heb je bewust voor de autowereld gekozen?
"Ja, eigenlijk wel. Ik wilde altijd al graag bij TNO werken, en dan inderdaad het liefst bij Automotive. Auto’s zijn heel concreet, je ziet waar je werk blijft. En werken aan betere veiligheid van auto’s en aan een betere verkeersdoorstroming is maatschappelijk van grote waarde. Maar het heeft vast ook te maken met het feit dat mijn vader constructeur bij NedCar was. Dan krijg je de interesse ongetwijfeld een beetje van huis uit mee."

Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?
"Zeker, absoluut, TNO in ieder geval wel. We hebben hier interessant en uitdagend werk en de sfeer is goed. Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande. Er is genoeg  werk te doen."

Hoe zie je de toekomst van de auto?
"De auto zal vooral veel veiliger worden. In de verre toekomst zal hij kunnen rijden zonder bestuurder en zonder aanrijdingen en met veel minder opstoppingen. De auto zal ook veel veiliger worden voor voetgangers en fietsers. Verder verwacht ik dat de elektrificatie voortgang zal boeken. Maar daarvoor moet je eigenlijk bij mijn collega’s van powertrains zijn." 

Car Lady: Ellen van Nunen - Automobielmanagement.nl

Car Lady: Ellen van Nunen

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? We beginnen de serie met Ellen van Nunen, development engineer bij de Business Unit Automotive van TNO Industrie en Techniek.

Ellen van Nunen
 Naam: Ellen van Nunen
 Leeftijd: 29 jaar
 Opleiding: Technische Wiskunde TU Eindhoven
 Werkt bij: TNO Industrie en Techniek, Business Unit Automotive, afdeling Integrated Safety
 Functie: Development engineer

 

Development engineer? Wat doet die precies?
"Ik heb de afgelopen tweeënhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van mensmodellen, aan de zogenoemde human modelling dus. Die mensmodellen zijn simulatiemodellen die gebruikt  worden bij het voorspellen van letsels om uiteindelijk onder meer auto’s veiliger te kunnen maken. We proberen die steeds actiever te maken om telkens beter te kunnen voorspellen wat de letsels zullen zijn die optreden bij ongevallen. De mensmodellen worden ook gebruikt voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van reddingsboten van olieplatforms, die dingen vallen dertig meter naar beneden immers. Maar momenteel werk ik als development engineer aan cooperative driving systems. Als je auto’s op een slimme manier laat communiceren zal een veel betere doorstroming ontstaan."

Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?
"Eerlijk gezegd niet. Ik werkte hiervoor bij Philips, in de elektronica. Daar waren pas weinig vrouwen, twee op de dertig of zo, in ieder geval veel minder dan hier bij TNO. In mijn afdeling Integrated Safety is, schat ik, vijftien procent van de medewerkers vrouw.Het valt dus erg mee."

Heb je bewust voor de autowereld gekozen?
"Ja, eigenlijk wel. Ik wilde altijd al graag bij TNO werken, en dan inderdaad het liefst bij Automotive. Auto’s zijn heel concreet, je ziet waar je werk blijft. En werken aan betere veiligheid van auto’s en aan een betere verkeersdoorstroming is maatschappelijk van grote waarde. Maar het heeft vast ook te maken met het feit dat mijn vader constructeur bij NedCar was. Dan krijg je de interesse ongetwijfeld een beetje van huis uit mee."

Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?
"Zeker, absoluut, TNO in ieder geval wel. We hebben hier interessant en uitdagend werk en de sfeer is goed. Er zijn heel veel ontwikkelingen gaande. Er is genoeg  werk te doen."

Hoe zie je de toekomst van de auto?
"De auto zal vooral veel veiliger worden. In de verre toekomst zal hij kunnen rijden zonder bestuurder en zonder aanrijdingen en met veel minder opstoppingen. De auto zal ook veel veiliger worden voor voetgangers en fietsers. Verder verwacht ik dat de elektrificatie voortgang zal boeken. Maar daarvoor moet je eigenlijk bij mijn collega’s van powertrains zijn."