AM over de vloer: ACS

‘We merken dat dealerbedrijven wel kunnen vervangen, maar niet repareren’

ASC

Wie de achterklep opent van de alledaags ogende Daihatsu Sirion stuit op eenbeest van een basbox, een batterij versterkers, goudvergulde zekeringen, extraaccu’s en duimdikke voedingskabels. Genoeg Watts om het dak te laten bollen,meer dan voldoende volume om van een suf tuinfeest een dampende party temaken. Was getekend: ASC in Breda.

In een klein winkelcentrum in Breda-Noord zit, ingeklemd tussen de groenteboer en de kapper, Auto Styling Centrum. Eigenaar Rien Overkamp (58) runt de zaak met zijn zoon en mede-eigenaar François (33). Vader en zoon hebben de papieren op zak om als automonteur aan de slag te kunnen. Rien vond de praktijk echter tegenvallenen ging aan de slag bij een fabrikant van koelvitrines. Na een paar jaar ging hij voorzichzelf aan de slag ging.

“Dan kun je de vruchten van je inspanningen zelf plukken.”In 1987 startte hij ASC en begon met de inbouw van audio-apparatuur, cruisecontrols en alarmsystemen. “Veel auto’s waren in die tijd niet standaard voorzien van een radio. Het was dus een leuke markt maar die kalfde langzaam af door de steeds rijkere uitrusting af-fabriek. Mijn aandacht verschoof naar boomcars, die een geluidsinstallatie aan boord hebben waar zelfs een beetje rockband jaloers op kanzijn. Tot op de dag van vandaag is dat mijn specialisatie. In het buitenland noemen ze mij the Godfather of Dutch Boomcars. Dat is een titel waar ik reuze trots op ben.”

‘Idioten’
In 2002 werd Rien wereldkampioen Sound Pressure Level. Het gaat erom zo veel mogelijk druk te leveren. “Met ruim 175 dB(A) zijn we toen kampioen geworden en heb ik mijn visitekaartje afgegeven, als je weet dat een startende F16 108 dB(A)produceert.” Om zich heen heeft Rien een team “idioten” verzameld, zoals hij ze zelf met alle respect noemt. “Het zijn de ware enthousiastelingen, mijn Team ASC, de mensen die langskomen voor een kopje koffie om de laatste audio-ontwikkelingen door te nemen. Uiteraard hebben de meesten zelf ook een boomcar.”Wie denkt dat het draait om stevige auto’s met een recent bouwjaar, zit ernaast. “Een klant van me heeft een Fiat Panda uit 1990, dagwaarde nul, maar daar hebben we wel voor vijftienduizend euro aan apparatuur ingestopt. Het is echt een auto geworden voor de muziekwedstrijden die we organiseren, waarbij het erom gaat wie het meeste dB’s kan produceren. Echt goed rijden kan trouwens ook niet meer met die Panda, want door alle apparatuur en de extra accu’s is er vierhonderd kilo bijgekomen. We hebben er een dynamo van een BMW 750 ingezet om de accu’s te kunnen voeden.”

Reparatie
De crisis noopte de boomcarliefhebbers de portemonnee dichter te houden,waardoor de inkomsten voor ASC terugliepen. “Maar vijf jaar geleden is mijn zoon François begonnen met herstel van OEM audioapparatuur in auto’s. Die tak van sport wordt steeds belangrijker voor ons”, zegt Rien. Zoon François vult aan: “Nu navigatie vrijwel standaard is in nieuwe auto’s en audioapparatuur steeds vaker in het dashboard wordt geïntegreerd, neemt de vraag naar reparatie toe. We merken dat dealerbedrijven wel kunnen vervangen, maar niet repareren. Vervangen is buiten de garantie een duur grapje, met reparatie kun je de klant een goed en veelgoedkoper alternatief bieden.”

Zo wil bij dvd-navigatiesystemen de laser nog weleens verslijten en vervuilen, zeker als je in de auto rookt. Het vervangen van een laser is vrij eenvoudig en bespaart de klant handenvol geld. “Daarom”, zegt François, “hebben we onlangs een flyer gemaakt en verspreid onder de dealers in deze regio om onze diensten onder de aandacht te brengen. De mensen moeten ons weten te vinden. Inmiddels hebben we klanten uit Leeuwarden en Maastricht. Dit is een groeimarkt, bovendien hebben we vrijwel geen concurrentie. Niet dat ons bedje gespreid is hoor: we moeten er nog steeds elke dag hard voor werken.”

AM over de vloer: ACS - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: ACS

‘We merken dat dealerbedrijven wel kunnen vervangen, maar niet repareren’

ASC

Wie de achterklep opent van de alledaags ogende Daihatsu Sirion stuit op eenbeest van een basbox, een batterij versterkers, goudvergulde zekeringen, extraaccu’s en duimdikke voedingskabels. Genoeg Watts om het dak te laten bollen,meer dan voldoende volume om van een suf tuinfeest een dampende party temaken. Was getekend: ASC in Breda.

In een klein winkelcentrum in Breda-Noord zit, ingeklemd tussen de groenteboer en de kapper, Auto Styling Centrum. Eigenaar Rien Overkamp (58) runt de zaak met zijn zoon en mede-eigenaar François (33). Vader en zoon hebben de papieren op zak om als automonteur aan de slag te kunnen. Rien vond de praktijk echter tegenvallenen ging aan de slag bij een fabrikant van koelvitrines. Na een paar jaar ging hij voorzichzelf aan de slag ging.

“Dan kun je de vruchten van je inspanningen zelf plukken.”In 1987 startte hij ASC en begon met de inbouw van audio-apparatuur, cruisecontrols en alarmsystemen. “Veel auto’s waren in die tijd niet standaard voorzien van een radio. Het was dus een leuke markt maar die kalfde langzaam af door de steeds rijkere uitrusting af-fabriek. Mijn aandacht verschoof naar boomcars, die een geluidsinstallatie aan boord hebben waar zelfs een beetje rockband jaloers op kanzijn. Tot op de dag van vandaag is dat mijn specialisatie. In het buitenland noemen ze mij the Godfather of Dutch Boomcars. Dat is een titel waar ik reuze trots op ben.”

‘Idioten’
In 2002 werd Rien wereldkampioen Sound Pressure Level. Het gaat erom zo veel mogelijk druk te leveren. “Met ruim 175 dB(A) zijn we toen kampioen geworden en heb ik mijn visitekaartje afgegeven, als je weet dat een startende F16 108 dB(A)produceert.” Om zich heen heeft Rien een team “idioten” verzameld, zoals hij ze zelf met alle respect noemt. “Het zijn de ware enthousiastelingen, mijn Team ASC, de mensen die langskomen voor een kopje koffie om de laatste audio-ontwikkelingen door te nemen. Uiteraard hebben de meesten zelf ook een boomcar.”Wie denkt dat het draait om stevige auto’s met een recent bouwjaar, zit ernaast. “Een klant van me heeft een Fiat Panda uit 1990, dagwaarde nul, maar daar hebben we wel voor vijftienduizend euro aan apparatuur ingestopt. Het is echt een auto geworden voor de muziekwedstrijden die we organiseren, waarbij het erom gaat wie het meeste dB’s kan produceren. Echt goed rijden kan trouwens ook niet meer met die Panda, want door alle apparatuur en de extra accu’s is er vierhonderd kilo bijgekomen. We hebben er een dynamo van een BMW 750 ingezet om de accu’s te kunnen voeden.”

Reparatie
De crisis noopte de boomcarliefhebbers de portemonnee dichter te houden,waardoor de inkomsten voor ASC terugliepen. “Maar vijf jaar geleden is mijn zoon François begonnen met herstel van OEM audioapparatuur in auto’s. Die tak van sport wordt steeds belangrijker voor ons”, zegt Rien. Zoon François vult aan: “Nu navigatie vrijwel standaard is in nieuwe auto’s en audioapparatuur steeds vaker in het dashboard wordt geïntegreerd, neemt de vraag naar reparatie toe. We merken dat dealerbedrijven wel kunnen vervangen, maar niet repareren. Vervangen is buiten de garantie een duur grapje, met reparatie kun je de klant een goed en veelgoedkoper alternatief bieden.”

Zo wil bij dvd-navigatiesystemen de laser nog weleens verslijten en vervuilen, zeker als je in de auto rookt. Het vervangen van een laser is vrij eenvoudig en bespaart de klant handenvol geld. “Daarom”, zegt François, “hebben we onlangs een flyer gemaakt en verspreid onder de dealers in deze regio om onze diensten onder de aandacht te brengen. De mensen moeten ons weten te vinden. Inmiddels hebben we klanten uit Leeuwarden en Maastricht. Dit is een groeimarkt, bovendien hebben we vrijwel geen concurrentie. Niet dat ons bedje gespreid is hoor: we moeten er nog steeds elke dag hard voor werken.”