De verkoop van nieuwe auto’s zit in een langdurige hausseperiode. Ook in augustus gingen de cijfers in ons land vergeleken met dezelfde maand in 2009 flink omhoog. Tegenover een schamele 28 duizend nieuwe auto’s in augustus 2009 staan 36.728 nieuwe auto’s in de zojuist afgelopen augustusmaand, een toename van 32,0 procent.

Dit jaar is nog geen enkele maand slechter geweest dan de vergelijkbare maand in 2009. Na acht maanden loopt de totaalmarkt dan ook stevig voor op vorig jaar: +22,2 procent.  In verkoopcijfers: 345.320 stuks dit jaar tegenover 282.561 stuks in de eerste acht maanden van 2009. Volgens de jongste prognose van bureau Aumacon koerst de markt dit jaar af op een jaartotaal van tenminste 450 duizend auto’s. de markttoename wordt geheel verklaard door de fiscale incentives van de overheid, waarvan vooral de kopers van kleine, zuinige auto’s profiteren.

Toyota was in augustus het best verkochte merk met 3.612 registraties, gevolgd door Volkswagen (3.449) en Peugeot (3.290). Cumulatief (januari tot en met augustus) staat Volkswagen nog royaal aan kop met een verkoopaantal van 34.646 stuks. Volkswagen verkocht vorig jaar in dezelfde periode nog maar 28.389 nieuwe auto’s, en had toen- evenals nu – een marktaandeel van 10,0 procent. Alleen Toyota en Ford doen nog enigszins mee voor de eindzege, maar de achterstand op Volkswagen is inmiddels fiks; Toyota verkocht dit jaar (t/m augustus) 30.693 auto’s (marktaandeel 8,9%), Ford 29.486 (8,5%).

Bestelautomarkt in herstel
De maand augustus mag met recht een goede maand voor de bestelautosector genoemd worden. Met een maandtotaal van 3.594 registraties (17,3% meer dan de 3.063 stuks van augustus 2009) is augustus nu de derde maand op rij waarin de verkopen op een hoger niveau liggen dan in vergelijkbare maand van het voorgaande jaar. Het is lang geleden om eenzelfde periode van verkoopstijgingen in de statistieken aan te treffen. Voor het laatst was er in het tweede kwartaal van 2008 een dergelijke hausseperiode, daarna ging het bergafwaarts in bestelautoland.  

Over de eerste acht maanden werden er in Nederland in totaal 35.023 nieuwe bestellers verkocht, in 2009 waren dat er nog 38.635, een daling van 9,3 procent. Maar aangezien de tendens nu positief verwacht Aumacon een jaartotaal van tenminste vijftigduizend stuks; 2,5 procent minder dan de 51.274 bestelauto’s van 2009.

Volkswagen verliest licht aan marktaandeel, maar drukt met 27,9 procent van de markt nog een behoorlijk stempel op de business. Mercedes handhaaft haar aandeel op 14,2 procent, Renault klimt naar 11,8 procent. Grosso modo verliezen de Franse merken (met uitzondering van Renault) en de Aziatische merken (m.u.v. Nissan) het meest in deze krimpende markt. 

 

Markt.nl 

 

 Download Carmonitor: markt.nl september 2010

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding