Ooit was hij plaatwerker, maar nu is hij eigenaar van Vakgarage Richtlijn in Nederhorst den Berg. Jan Zwagerman (39) heeft drie monteurs in dienst en beschikt over een showroom en een moderne, ruime werkplaats. "Wat ik nu heb, daar droomde ik vroeger van."

Paul Steenhoff

Hij is geboren en getogen in Nederhorst den Berg, een dorp geklemd tussen het riviertje de Vecht en de Spiegelplas. "Mijn klanten ken ik alle duizend. Ik weet dat mevrouw Janssen het prettig vindt dat haar auto na een beurt wordt gestofzuigd en gewassen. Daar zorg ik dan ook voor, want juist in dat soort kleine dingen schuilt je onderscheidend vermogen."
Uit alles spreekt de eigenzinnigheid van Jan Zwagerman, die deels zijn succes verklaart. In 1994 begon hij als plaatwerker. Als kleine speler had hij snel in de gaten dat hij iets extra’s moest doen, wilde de opkomende gestuurde schadestroom zijn klanten niet wegspoelen. "Dan herstelde ik de schade en bood aan voor die prijs ook twee banden te wisselen of de auto een beurt te geven. Zo probeerde ik tegengas te geven."
Als plaatwerker vond Zwagerman het moeilijk een goed klantenbestand op te bouwen. Bij de garage kom je minimaal eens per jaar, bij de plaatwerker zo min mogelijk. "De enige mogelijkheid was groei, maar dat zag ik toen niet zitten. Ik besloot me meer te gaan richten op onderhoud. Schade deed ik er nog bij. Dat voelde wel een beetje als het verkopen van mijn ziel, maar achteraf gezien is het de juiste keuze geweest."

Bijten
Richtlijn Autoschade werd Richtlijn Autoservice en de eerste monteur werd aangenomen. "Ik merkte toen dat schadeherstel en de verkoop van auto’s elkaar bijten. Had ik een prachtige Audi staan, dan waren de mensen ervan overtuigd dat het een opgelapte schadeauto was – terwijl die wagen nog geen krasje had opgelopen. Met pijn in mijn hart heb ik ergens in 2000 de schadesector gedag gezegd. Dat jaar heb ik ook besloten om mijn papieren te halen voor APK-keurmeester. Ook mijn STEK-certificering heb ik toen gehaald. En ik heb Bosch-apparatuur aangeschaft om beter diagnose te kunnen stellen."
In 2006 trok Zwagerman de stoute schoenen aan en besloot hij tot nieuwbouw. "De banken deden nog niet moeilijk, dus ik kon de financiering rondkrijgen. Een businessplan? Nee, dat heb ik nog nooit geschreven. Gewoon de omzetcijfers van de jaren daarvoor en mijn eigen visie op de ontwikkeling van mijn garagebedrijf. Dat was toen voldoende."

Vliegende keep
Drie jaar geleden kon de nieuwbouw worden betrokken: vierhonderd vierkante meter groot, met vier bruggen, wasruimte, receptie, kantine en showroom. Sinds mei heet zijn bedrijf Vakgarage Richtlijn. Zwagerman heeft nu drie monteurs in dienst en is  receptionist én vliegende keep. "Door de crisis had ik het tij mee. Het werkaanbod nam snel toe, terwijl de handel in tweedehands minder werd. Er kwamen ook andere klanten. Iemand die normaal een nieuwe auto zou aanschaffen, deed dat niet, maar wilde niet meer naar de dealer. Wij kunnen en konden hetzelfde werk voor minder geld doen. 2009 was voor ons echt een topjaar. We hebben toen dertig procent meer gedraaid dan voorgaande jaren. Zoals ik het nu voor elkaar heb, daar droomde ik vroeger van."

‘A-Label occasions doen het erg goed’
Per jaar verkoopt Zwagerman ongeveer 150 occasions. De prijsklasse varieert van duizend tot tienduizend euro. Met de crisis kelderde de verkoop, maar Zwagerman oordeelt dat het ondanks de gekrompen marges nog steeds goede handel is. Met grote regelmaat haalt hij auto’s uit Duitsland en België, om die hier te verkopen. "Vooral A-label-auto’s doen het nu goed. In het begin van dit jaar was de vraag groot, maar was er vrijwel geen tweedehandsmarkt in Nederland. In het buitenland is het aanbod groter en goedkoper, dus koop ik regelmatig een Golfje of Peugeot 107. Die gaan nu snel van de hand. Alle verkoop gaat via internet. Niet meer met één foto, maar een paar. Ik zit erover te denken om verkoopfilmpjes te gaan maken. Ook in deze handel moet je jezelf blijven ontwikkelen."