Vorig jaar zijn in Nederland precies 483.164 nieuwe personenauto’s verkocht. In 2009 reikten diezelfde autoverkopen niet verder dan 387.641 stuks, waarmee 2010 aldus een groei noteerde van 24,6 procent. Deze forse verkooptoename behoeft echter een aantal kanttekeningen. Allereerst heeft het overheidsbeleid ten aanzien van autobelastingen op BPM en MRB en bijtellingkortingen grote invloed gehad. Naar schatting van bureau AUMACON zouden zonder deze maatregelen zo’n 50 tot 80 duizend nieuwe auto’s minder zijn verkocht. Daarnaast is er in Nederland – anders dan in veel andere Europese landen – geen sprake geweest van een post-sloopregelingdip; de regeling heeft in ons land nauwelijks effect gehad voor de nieuwverkoop zodat nu geen negatieve gevolgen – die in andere landen nu juist wel hard doorklinken – aan de orde zijn. Vooral in het begin van 2010 is er bovendien sprake geweest van enige schaarste op de occasionmarkt waardoor de prijzen van nieuwe en jonggebruikte auto’s naar elkaar toe zijn gegroeid. Vooral voor kleine auto’s is het prijsverschil soms zodanig gering dat de consumentkeuze steeds vaker uitgaat naar een nieuwe auto. Al met al zitten de autoverkopen nu weer op een niveau zoals dat over een reeks van jaren gemeten tamelijk normaal is voor Nederland.
Zesde leidersjaar voor VolkswagenVoor Volkswagen was 2010 in Nederland andermaal een succesjaar. Niet alleen wist het merk voor de zesde maal op rij het jaar met 49.278 auto’s als bestverkochte merk af te sluiten, Volkswagen behaalde vorig jaar ook weer eens een hoger marktaandeel: 10,2 procent. De naaste concurrentie volgt op gepaste afstand en met minimale onderlinge verschillen: Toyota noteert een marktaandeel van 8,48 procent, Peugeot van 8,21 procent en Ford van 8,15 procent. Opel, dat tot en met 2004 liefst 36 jaar op rij het populairst was in ons land,was in 2010 nog slechts het vijfde merk in de rangrode met een marktaandeel van 7,4 procent. De budgetmerken Skoda en Kia wisten hun verkoopvolume in 2010 royaal te verdubbelen, Skoda klom naar de elfde plek in de ranglijst met een marktaandeel van 3,37 procent, Kia werd dertiende met een aandeel van 3,14 procent.
Sterk herstel bestelautoverkoopIn ons land zijn vorig jaar 49.608 nieuwe bestelauto’s verkocht, 3,3 procent minder dan in 2009. Toch is er reden tot optimisme. De verkooptrend is namelijk behoorlijk positief. In het vierde kwartaal werd liefst 20,5 procent méér verkocht dan in dezelfde periode van 2009. Dit blijkt uit cijfers van RDC. Vorig jaar kende een uiterste matige start voor de bestelautosector. In het eerste kwartaal ging het marktvolume met 22,2 procent omlaag. In het daaropvolgende kwartaal werd een pover plusje van 0,8 procent genoteerd, gevolgd door +7,4 procent en +20,5 procent in het derde en vierde kwartaal.
Renault op jacht naar MercedesVolkswagen bleef vorig jaar met gemak het grootste bestelautomerk in ons land, ook al moest men een marktaandeelverlies met zo’n anderhalf procentpunt toestaan. Volkswagen kwam daarmee uit op 27,8 procent marktaandeel. Mercedes-Benz en Renault leverden een gevecht om de tweede plaats, dat met een marktaandeel van 13,6 procent (Renault: 12,6%) in het voordeel van de Duitsers werd beslecht.Nissan noteerde de grootste sprong voorwaarts, het merk verkocht in 2010 24 procent meer bestelauto’s en maakt daarmee z’n entree in de toptien. Peugeot en Citroën hadden een moeilijk jaar, beide zagen hun verkoop met ruim tien procent terugvallen, waardoor Fiat kans zag om zich tussen beide Franse merken op plek zeven te nestelen.