AM over de vloer: Lex Bohlmeijer Citroën Service

‘Met het juiste onderhoud kunnen auto’s veel langer mee dan mensen denken’

Bohlmeijer

Universeel garagist Lex Bohlmeijer (60) uit Bussum had zijn elektronicadiploma al op zak, toen een oliedruksensor in een auto nog optioneel was. "Komt er een auto met een elektronische storing, dan ga ik fluitend met mijn scoopje aan de gang. Voor je het weet, rij je weer een jaar. Moet je eens uitrekenen wat dat scheelt."

Paul Steenhoff

In de jaren zeventig en tachtig was hij sub-dealer van Citroën, maar alle merken zijn welkom bij Lex Bohlmeijer Citroën Service in Bussum. Schuin tegenover hem aan de Laarderweg zit sinds een paar jaar een officiële Citroën-dealer, maar dat deert hem niet. "Nee hoor, ieder heeft zijn business. Veel mensen met een wat oudere Citroen die ze daar nieuw hebben gekocht, worden weer klant bij mij. We bijten elkaar zeker niet. Ik vind dat ook zo’n onzinverhaaltje, van die vetes tussen merkdealer en universeel. Je moet en kunt elkaar juist ondersteunen in plaats van dwarszitten."

Personeel

Vanaf zijn jongste jaren is Bohlmeijer al motorfan, in het bijzonder van de oude Harley Davidson’s. Door het sleutelen aan die tweewielers kwam ook de eerste auto in beeld. Al snel kon Bohlmeijer zijn brood ermee verdienen. "Op mijn achttiende had ik al mijn eerste monteur in dienst. Tot op de dag van vandaag heb ik altijd personeel  gehad. Gemiddeld blijven ze zo’n tien jaar, dan gaan ze weer verder kijken. Ik ervaar personeel nooit als een last. Ik heb nu twee monteurs in dienst van wie ik hoop dat ze over een paar jaar de zaak willen voortzetten. Ik heb last van artrose in mijn linkerhand en -knie. Dat maakt het werken moeilijker door de pijn en het krachtverlies. Ik ben nu zestig maar hoop dat ik voor mijn 65e eruit kan stappen. Het is nu eigenlijk al zo dat de jongens helemaal zelfstandig werken en ik fungeer als vraagbaak voor de moeilijke gevallen. Ik hoop langzaam naar de achtergrond te kunnen verdwijnen."

Klanten

Officieel ging Bohlmeijer in 1984 van start aan de Laarderweg, compleet met benzinepomp – die nu alweer geruime tijd is opgedoekt. "Waarom Citroën? In die tijd waren dat spraakmakende auto’s met uitdagende techniek. Neem een DS, een GS, een CX, daar kon je als monteur echt eer aan behalen. Het waren autotechnische uitdagingen. Ik heb de brui gegeven aan het subdealerschap toen er toch eisen werden gesteld aan de aantallen. Dat wilde ik per se niet. Ik ben monteur, geen verkoper. Dan maar geen subdealer. De nieuwverkoop heb ik toen met een bevriende dealer geregeld."

Niet alleen het subdealerschap zegde hij op: twee jaar geleden moest ook het lidmaatschap van de Bovag er ook aan geloven. "Ze kwamen me vertellen wat er moest gebeuren om het lidmaatschap te behouden. Daar heb ik geen behoefte aan. Ik doe alles in mijn eigen tempo en op mijn manier en heb niet graag dat een ander mij gaat vertellen hoe ik het moet doen. Dus dat lidmaatschap heb ik opgezegd."

Geen reclame

In de loop der jaren heeft Bohlmeijer zijn klantenbestand zien verouderen. "Ik begon natuurlijk als jong jochie met al oudere klanten. De laatste tijd geven veel klanten de auto op of overlijden. Zo heb ik nu een CX van een klant die hem 25 jaar geleden bij mij heeft gekocht en is overleden. De auto heeft altijd binnengestaan en maar 68 duizend kilometer gelopen. Voor de handel brengt zo’n auto hooguit vijftienhonderd euro op, dus houd ik hem zelf. Prachtige auto voor als mijn kinderen op vakantie willen. En wat mijn klanten betreft, ik merk dat er door de twee jongere monteurs ook weer jongere klanten naar de werkplaats komen. Nee, ik maak geen reclame. Heb ik alleen in het begin even gedaan maar nu gaat het van mond tot mond. Dat werkt toch het beste in deze branche."

Onderhoud is alles

Het is Bohlmeijer een doorn in het oog dat auto’s met nog geen twee ton op de teller als versleten worden beschouwd. “Als je een auto goed onderhoudt, zijn kilometerstanden van vier, vijf ton probleemloos haalbaar. Ik heb Xantia’s en BX’en genoeg met dergelijke kilometerstanden en ze zijn nog steeds allemaal even betrouwbaar. Mensen gaan te snel over tot nieuw en dat is zonde. Zeker in een tijd waarin duurzaamheid en hergebruik centraal staan. Als monteur ken je de zwakke plekken van een auto en als je daar preventief onderhoud op verricht, kunnen auto’s jarenlang mee. Veel langer dan consumenten nu nog denken.”

AM over de vloer: Lex Bohlmeijer Citroën Service - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Lex Bohlmeijer Citroën Service

‘Met het juiste onderhoud kunnen auto’s veel langer mee dan mensen denken’

Bohlmeijer

Universeel garagist Lex Bohlmeijer (60) uit Bussum had zijn elektronicadiploma al op zak, toen een oliedruksensor in een auto nog optioneel was. "Komt er een auto met een elektronische storing, dan ga ik fluitend met mijn scoopje aan de gang. Voor je het weet, rij je weer een jaar. Moet je eens uitrekenen wat dat scheelt."

Paul Steenhoff

In de jaren zeventig en tachtig was hij sub-dealer van Citroën, maar alle merken zijn welkom bij Lex Bohlmeijer Citroën Service in Bussum. Schuin tegenover hem aan de Laarderweg zit sinds een paar jaar een officiële Citroën-dealer, maar dat deert hem niet. "Nee hoor, ieder heeft zijn business. Veel mensen met een wat oudere Citroen die ze daar nieuw hebben gekocht, worden weer klant bij mij. We bijten elkaar zeker niet. Ik vind dat ook zo’n onzinverhaaltje, van die vetes tussen merkdealer en universeel. Je moet en kunt elkaar juist ondersteunen in plaats van dwarszitten."

Personeel

Vanaf zijn jongste jaren is Bohlmeijer al motorfan, in het bijzonder van de oude Harley Davidson’s. Door het sleutelen aan die tweewielers kwam ook de eerste auto in beeld. Al snel kon Bohlmeijer zijn brood ermee verdienen. "Op mijn achttiende had ik al mijn eerste monteur in dienst. Tot op de dag van vandaag heb ik altijd personeel  gehad. Gemiddeld blijven ze zo’n tien jaar, dan gaan ze weer verder kijken. Ik ervaar personeel nooit als een last. Ik heb nu twee monteurs in dienst van wie ik hoop dat ze over een paar jaar de zaak willen voortzetten. Ik heb last van artrose in mijn linkerhand en -knie. Dat maakt het werken moeilijker door de pijn en het krachtverlies. Ik ben nu zestig maar hoop dat ik voor mijn 65e eruit kan stappen. Het is nu eigenlijk al zo dat de jongens helemaal zelfstandig werken en ik fungeer als vraagbaak voor de moeilijke gevallen. Ik hoop langzaam naar de achtergrond te kunnen verdwijnen."

Klanten

Officieel ging Bohlmeijer in 1984 van start aan de Laarderweg, compleet met benzinepomp – die nu alweer geruime tijd is opgedoekt. "Waarom Citroën? In die tijd waren dat spraakmakende auto’s met uitdagende techniek. Neem een DS, een GS, een CX, daar kon je als monteur echt eer aan behalen. Het waren autotechnische uitdagingen. Ik heb de brui gegeven aan het subdealerschap toen er toch eisen werden gesteld aan de aantallen. Dat wilde ik per se niet. Ik ben monteur, geen verkoper. Dan maar geen subdealer. De nieuwverkoop heb ik toen met een bevriende dealer geregeld."

Niet alleen het subdealerschap zegde hij op: twee jaar geleden moest ook het lidmaatschap van de Bovag er ook aan geloven. "Ze kwamen me vertellen wat er moest gebeuren om het lidmaatschap te behouden. Daar heb ik geen behoefte aan. Ik doe alles in mijn eigen tempo en op mijn manier en heb niet graag dat een ander mij gaat vertellen hoe ik het moet doen. Dus dat lidmaatschap heb ik opgezegd."

Geen reclame

In de loop der jaren heeft Bohlmeijer zijn klantenbestand zien verouderen. "Ik begon natuurlijk als jong jochie met al oudere klanten. De laatste tijd geven veel klanten de auto op of overlijden. Zo heb ik nu een CX van een klant die hem 25 jaar geleden bij mij heeft gekocht en is overleden. De auto heeft altijd binnengestaan en maar 68 duizend kilometer gelopen. Voor de handel brengt zo’n auto hooguit vijftienhonderd euro op, dus houd ik hem zelf. Prachtige auto voor als mijn kinderen op vakantie willen. En wat mijn klanten betreft, ik merk dat er door de twee jongere monteurs ook weer jongere klanten naar de werkplaats komen. Nee, ik maak geen reclame. Heb ik alleen in het begin even gedaan maar nu gaat het van mond tot mond. Dat werkt toch het beste in deze branche."

Onderhoud is alles

Het is Bohlmeijer een doorn in het oog dat auto’s met nog geen twee ton op de teller als versleten worden beschouwd. “Als je een auto goed onderhoudt, zijn kilometerstanden van vier, vijf ton probleemloos haalbaar. Ik heb Xantia’s en BX’en genoeg met dergelijke kilometerstanden en ze zijn nog steeds allemaal even betrouwbaar. Mensen gaan te snel over tot nieuw en dat is zonde. Zeker in een tijd waarin duurzaamheid en hergebruik centraal staan. Als monteur ken je de zwakke plekken van een auto en als je daar preventief onderhoud op verricht, kunnen auto’s jarenlang mee. Veel langer dan consumenten nu nog denken.”