Paul Steenhoff

Een Kever, een vrijwel gedemonteerde DS, een VW-camper, een Mercedes 190D – de Hilversumse Auto Service Klup herbergt een bont pluimage voertuigen. En dan hebben we de eigenaren nog niet eens gehad. Gemeenschappelijke factor: iedereen beschikt over een wat oudere auto en deinst er niet voor terug de motorkap open te trekken en vuile handen te maken, als dat nodig is. Waar de autotechnische kennis ophoudt, kan worden teruggevallen op een van de toezichthouders, van wie er altijd wel eentje aanwezig is.

Vandaag valt die eer te beurt aan de 73-jarige Dirk Kastermans. In zijn werkzame leven runde hij een universeel autobedrijf en bouwde hij LPG-installaties in, onder de naam Kasgas. Zijn taak als toezichthouder vervult hij vandaag met Harry Kamst (69), die ooit begon als beeldtechnicus bij de omroep en wiens ouders een Volkswagengarage hadden.

De toezichthouders zijn de nestors van ASK. Niet alleen worden ze constant geraadpleegd, ook hebben ze ogen als haviken. "Hé, ho, zo moet je dat niet doen hoor!", roept Kastermans naar iemand die met veel geweld een band op een velg probeert te wrikken. "Anders kun je zo weer een nieuwe band gaan halen." 

Borg

ASK beschikt over zes bruggen. Wie er aan de slag gaat, moet eerst een tientje borg neerleggen. Voor dat geld krijgt hij een eigen plek en gereedschap toegewezen. Is de klus geklaard en het gereedschap weer compleet, dan krijgt het lid zijn tientje weer terug. De borgmaatregel is nog niet zo lang van kracht. "Soms gaat gereedschap kapot of blijft een schroevendraaier op het luchtfilter liggen", licht Kamst toe. "Met de borg bereik je dat mensen zorgvuldig met de spullen omgaan, niets laten slingeren en het gereedschap compleet houden."

De speciale gereedschappen hangen in een aparte ruimte. Iedereen die iets nodig heeft, ontvangt het technische hulpmiddel uit handen van een toezichthouder, die noteert wie ermee aan de haal is gegaan.

De gemiddelde leeftijd van een auto bij ASK is zeker tien jaar, met uitschieters naar onderen. Zo helpt Kastermans een jongeman die de gevlakte kop van zijn oldtimer Mercedes-Benz probeert terug te bouwen. Het kleppen stellen wil maar niet lukken. De kleppen zijn ‘uitgesteld’, constateert Kastermans: de kop is wel gevlakt, maar er is niets gedaan aan de kleppen en de klepzittingen. Zelfs LPG-specialist Kastermans kan hier niets meer van maken.

Trots

Binnen ASK is altijd wel iemand te vinden met expertise om een probleem op te lossen. Naast de LPG-specialist is er iemand met kijk op elektronica, een plaatwerker en iemand die autogeen kan lassen en booglassen. In de koffiehoek staat een computer, om alle mogelijke technische data op te vragen. Voor het uitlezen van complexe storingen helpt de nabijgelegen garage, waar alle APK’s worden verricht voor de clubleden. En even verderop zit de aircospecialist. "Onlangs is nog de automatische versnellingsbak van een oude Mustang gereviseerd, door een clublid dat zijn levenlang met dit soort zaken is bezig geweest. Eigenlijk lukt het ons altijd wel een oplossing te vinden voor een probleem", stelt Harry Kamst niet zonder trots. "Daarnaast is het altijd heel gezellig om hier te sleutelen. Ook dat is een belangrijk aspect."

Zelfwerkzaamheid

De ASK is in 1969 ontstaan vanuit de omroepen en was een onderdeel van de personeelsvereniging. In haar hoogtijdagen telde de club ruim elfhonderd betalende leden, een aantal dat is teruggelopen naar 350. Inmiddels is een baan bij de omroep geen toelatingseis meer. "Iedereen is hier nu welkom." Harry Kamst wijt de terugloop aan de vergrijzing en de toegenomen welvaart. Ooit was zelfwerkzaamheid immers een noodzakelijk kwaad, maar tegenwoordig is een gang naar de dealer of universeel gebruikelijk. "Dan hebben we het nog niet over het feit dat je aan moderne auto’s weinig meer zelf kunt doen."