De almaar toenemende complexiteit van voertuigen noopt garagisten zich doorlopend te verdiepen en om te investeren in kennis en apparatuur, zegt Krijnen. "Neem bijvoorbeeld de opkomst van LED-verlichting en in het bijzonder de recent gelanceerde matrix LED koplampen. Die vragen om een andere manier van werken. Ze kunnen niet handmatig worden afgesteld, er is een diagnosetoestel voor nodig. Diagnose-apparatuur is daardoor niet meer weg te denken uit de Nederlandse garage."

USB-stick

Om toekomstbestendig te zijn, investeert Hella niet alleen in apparatuur maar ook steeds meer in software-oplossingen om de juiste diagnose te kunnen stellen. "Deze oplossingen vereisen soms niet meer dan een USB-stick met software, of een app. Een recent voorbeeld is de Compressor app om de aircocompressor te vervangen. In onze contacten met de markt hebben we gemerkt dat bij veel garagisten de nodige kennis over aircosystemen ontbreekt. Als extra service hebben we in aanvulling op onze trainingen de Compressor app ontwikkeld, die in de werkplaats op elke mobiel geraadpleegd kan worden."

Aan de bak

Naast technische ondersteuning kunnen garagebedrijven volgens  Krijnen ook de nodige hulp gebruiken op het gebied van marketing. "Veel garagisten zijn gefocust op onderhoud en reparatie, niet op actief de klant in de werkplaats krijgen. De tijd dat klanten uit zichzelf kwamen ligt ver achter ons. Tegenwoordig moet je aan de bak om de werkplaats gevuld te krijgen."

Hoewel lokale marktbewerking met nieuwsbrieven en andere acties niet de kerntaak is van autobedrijven, maar is het wel cruciaal om je te onderscheiden. Een tool die garagisten daarvoor bij Hella kunnen gebruiken is de Traffic Generator. Hiermee kan aan klanten een gepersonaliseerde mail worden gestuurd voor een afspraak – onderhoud, aircocheck, schokdempertest of andere zaken. "En dat geldt niet alleen voor de korte termijn. Vooral op lange termijn betaalt aandacht voor de klant zichzelf terug. Die automobilist van begin twintig rijdt nu misschien in een afgeschreven hatchback, maar over een paar jaar kan dat een jonge stationwagen zijn. Ook die wil je in de werkplaats."

Steun in veeleisende markt

Het Hella Service Partner concept is er om goed georganiseerde garages te ondersteunen in een veeleisende markt. Het concept draait om de zes disciplines van Hella; verlichting, remmen, elektronica, elektra, thermomanagement en equipment waarbij zowel technische- als marketingondersteuning wordt geleverd.

Sinds de start van Hella Service Partners in 2002 zijn er in Nederland en België nu een kleine vijfhonderd garagebedrijven aangesloten bij het werkplaatsconcept. Groei is een belangrijke pijler voor het concept, maar uiteindelijk telt kwaliteit zwaarder. Annemarie Krijnen: "In het verleden is het aantal Hella Service Partners veel groter geweest, maar de huidige omvang bevalt ons beter, omdat we beter in staat zijn de kwaliteit te bewaken. Met onze partners hebben we een goede verstandhouding, iets dat in het verleden vaak een aandachtspunt was. Er is dus een bewuste keuze gemaakt voor organische groei, waarbij we blijven inzetten op onze kerncompetentie technische kennis door middel van de helpdesk, HGS Data, Hella Tech World, trainingen en productdemonstraties."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding