Arval: ‘net iets anders, net iets slimmer’

Bij leasemaatschappij Arval vind je geen eigen mobiliteitskaart of privéleaseproduct. Maar daar gaat verandering in komen, zegt algemeen directeur Liam Donnelly. De producten moeten uiteindelijk ‘slimmer’ zijn dan de huidige oplossingen van concurrenten en beter inspelen op slimme mobiliteit. Donnelly over Nederland als (hernieuwd) gidsland in leasing en de aflevering van de auto als the moment of truth. Want dienstverlening blijft het belangrijkst.

Arval: ‘net iets anders, net iets slimmer'

Eerder dit jaar liet leasemaatschappij Arval weten flink gas te geven op zijn nieuwe SME-divisie die zich met het product ‘Arval per kilometer’ richt op het mkb en zzp’ers. De huidige elfhonderd contracten moeten dit jaar nog naar de tweeduizend. Flexibiliteit in de contracten is waar het bij deze doelgroep om draait, zegt Donnelly. "De focus ligt daarbij op het betalen naar gebruik en de snelle service die wij met ons speciale zzp- en mkb-team kunnen leveren."

Het is niet zonder risico  om deze markt te ontginnen, geeft Donnelly toe. Bij zzp’ers en kleine mkb-bedrijven is het moeilijk zicht te krijgen op de kredietwaardigheid. Bovendien is ongeveer de helft van de klanten die SME binnenkrijgt niet bekend met leasing. Arval heeft ook geen ervaring met een dergelijke klantengroep. Donnelly: "Daar staat tegenover dat als het mis gaat, de schade beperkt is. Je hebt het immers niet over tientallen of honderden contracten. En doorgaans zijn de auto’s altijd wel terug te halen, mocht het mis gaan bij een ondernemer."

Voorbode voor private lease

De focus op ‘kleine klanten’ is wellicht een voorbode voor een private leaseproduct van Arval. Want in tegenstelling tot de grote drie (LeasePlan, Athlon, Alphabet) en een flink aantal kleinere spelers, heeft Arval geen private leaseaanbieding. Maar daar gaat verandering in komen, zegt Donnelly. Al zal dat niet voor eind 2015, begin 2016 zijn. Of dat niet rijkelijk laat is? "Wij kunnen de markt niet maken, wij anticiperen op ontwikkelingen."Hetzelfde geldt voor de (brede) mobiliteitskaart, door menig leasemaatschappij inmiddels omarmd. Donnelly laat doorschemeren aan een ‘concept’ te werken, veel wil hij er nog niet over kwijt. Hij doelt wellicht op het telematicaproduct wat eerder werd aangekondigd en dat later dit jaar zal verschijnen. "Het wordt ons inziens een betere oplossingen dan wat er momenteel op de markt is. Ook hier geldt dat we het net iets anders, slimmer willen gaan doen."

Training in afleveren

Waar Arval momenteel ook op inzet: het trainen van mensen die de leaseauto’s afleveren. Want de aflevering is volgens Donnelly the moment of truth. Dán komt de ware aard van de dienstverlening van een leasemaatschappij boven. "We informeren berijders  na bijvoorbeeld een reparatie ook altijd.  We hebben er speciaal mensen voor vrijgemaakt die rechtstreeks contact hebben met de berijders. Ook kan er gechat worden. Bij ons dus geen callcenter ergens aan de andere kant van de wereld."In de ogen van Donnelly wordt de berijder steeds belangrijker in de dienstverlening van een leasemaatschappij. De berijder heeft een belangrijke stem in de keuze van een leasemaatschappij, zegt hij. De wagenparkbeheerder ziet Donnelly  steeds vaker verdwijnen, operationele taken worden door de leasemaatschappij overgenomen. Waarbij de leasemaatschappij tegelijkertijd bij steeds meer strategische beslissingen van een fleetowner wordt betrokken.

Gidsland

Donnelly noemt Nederland, en niet Engeland, momenteel als gidsland als het gaat om leasing. Of beter gezegd: om het aanbieden van ‘brede’ mobiliteit. "Alleen al hoe in Nederland de fiets wordt ingezet in het woon-werkverkeer kan dienen als internationaal toonbeeld", aldus Donnelly. Hij wil Nederland voor de Arval Group dan ook meer als proeftuin gaan inzetten met betrekking tot nieuwe mobiliteitsproducten. Sowieso vertelt de Arval Group in alle landen waar Arval gevestigd is een meer consistent verhaal. Daarvoor is eerder onder andere het strategische programma ‘One Arval’ gestart. "Onze internationale propositie wordt steeds belangrijker. Ruim 130 duizend voertuigen  van ons totale internationale wagenpark van 725 duizend voertuigen komen nu al van internationale klanten. Ook dat aandeel van internationale klanten zal de komende jaren toenemen."

 

Donnelly:  de inzet van de fiets in Nederland kan internationaal een toonbeeld zijn

Arval: ‘net iets anders, net iets slimmer’ - Automobielmanagement.nl

Arval: ‘net iets anders, net iets slimmer’

Bij leasemaatschappij Arval vind je geen eigen mobiliteitskaart of privéleaseproduct. Maar daar gaat verandering in komen, zegt algemeen directeur Liam Donnelly. De producten moeten uiteindelijk ‘slimmer’ zijn dan de huidige oplossingen van concurrenten en beter inspelen op slimme mobiliteit. Donnelly over Nederland als (hernieuwd) gidsland in leasing en de aflevering van de auto als the moment of truth. Want dienstverlening blijft het belangrijkst.

Arval: ‘net iets anders, net iets slimmer'

Eerder dit jaar liet leasemaatschappij Arval weten flink gas te geven op zijn nieuwe SME-divisie die zich met het product ‘Arval per kilometer’ richt op het mkb en zzp’ers. De huidige elfhonderd contracten moeten dit jaar nog naar de tweeduizend. Flexibiliteit in de contracten is waar het bij deze doelgroep om draait, zegt Donnelly. "De focus ligt daarbij op het betalen naar gebruik en de snelle service die wij met ons speciale zzp- en mkb-team kunnen leveren."

Het is niet zonder risico  om deze markt te ontginnen, geeft Donnelly toe. Bij zzp’ers en kleine mkb-bedrijven is het moeilijk zicht te krijgen op de kredietwaardigheid. Bovendien is ongeveer de helft van de klanten die SME binnenkrijgt niet bekend met leasing. Arval heeft ook geen ervaring met een dergelijke klantengroep. Donnelly: "Daar staat tegenover dat als het mis gaat, de schade beperkt is. Je hebt het immers niet over tientallen of honderden contracten. En doorgaans zijn de auto’s altijd wel terug te halen, mocht het mis gaan bij een ondernemer."

Voorbode voor private lease

De focus op ‘kleine klanten’ is wellicht een voorbode voor een private leaseproduct van Arval. Want in tegenstelling tot de grote drie (LeasePlan, Athlon, Alphabet) en een flink aantal kleinere spelers, heeft Arval geen private leaseaanbieding. Maar daar gaat verandering in komen, zegt Donnelly. Al zal dat niet voor eind 2015, begin 2016 zijn. Of dat niet rijkelijk laat is? "Wij kunnen de markt niet maken, wij anticiperen op ontwikkelingen."Hetzelfde geldt voor de (brede) mobiliteitskaart, door menig leasemaatschappij inmiddels omarmd. Donnelly laat doorschemeren aan een ‘concept’ te werken, veel wil hij er nog niet over kwijt. Hij doelt wellicht op het telematicaproduct wat eerder werd aangekondigd en dat later dit jaar zal verschijnen. "Het wordt ons inziens een betere oplossingen dan wat er momenteel op de markt is. Ook hier geldt dat we het net iets anders, slimmer willen gaan doen."

Training in afleveren

Waar Arval momenteel ook op inzet: het trainen van mensen die de leaseauto’s afleveren. Want de aflevering is volgens Donnelly the moment of truth. Dán komt de ware aard van de dienstverlening van een leasemaatschappij boven. "We informeren berijders  na bijvoorbeeld een reparatie ook altijd.  We hebben er speciaal mensen voor vrijgemaakt die rechtstreeks contact hebben met de berijders. Ook kan er gechat worden. Bij ons dus geen callcenter ergens aan de andere kant van de wereld."In de ogen van Donnelly wordt de berijder steeds belangrijker in de dienstverlening van een leasemaatschappij. De berijder heeft een belangrijke stem in de keuze van een leasemaatschappij, zegt hij. De wagenparkbeheerder ziet Donnelly  steeds vaker verdwijnen, operationele taken worden door de leasemaatschappij overgenomen. Waarbij de leasemaatschappij tegelijkertijd bij steeds meer strategische beslissingen van een fleetowner wordt betrokken.

Gidsland

Donnelly noemt Nederland, en niet Engeland, momenteel als gidsland als het gaat om leasing. Of beter gezegd: om het aanbieden van ‘brede’ mobiliteit. "Alleen al hoe in Nederland de fiets wordt ingezet in het woon-werkverkeer kan dienen als internationaal toonbeeld", aldus Donnelly. Hij wil Nederland voor de Arval Group dan ook meer als proeftuin gaan inzetten met betrekking tot nieuwe mobiliteitsproducten. Sowieso vertelt de Arval Group in alle landen waar Arval gevestigd is een meer consistent verhaal. Daarvoor is eerder onder andere het strategische programma ‘One Arval’ gestart. "Onze internationale propositie wordt steeds belangrijker. Ruim 130 duizend voertuigen  van ons totale internationale wagenpark van 725 duizend voertuigen komen nu al van internationale klanten. Ook dat aandeel van internationale klanten zal de komende jaren toenemen."

 

Donnelly:  de inzet van de fiets in Nederland kan internationaal een toonbeeld zijn