Autoverkoopsites blijven ondanks imagoperikelen explosief groeien

Geheel onomstreden zijn autoverkoopsites niet. Zo zouden de consumenten ter plekke een veel lager bod krijgen dan afgesproken. Maar dat neemt niet weg dat de hausse van dit soort sites nog lang niet ten einde is, denkt directeur Bas Oude Luttikhuis – van Dealerdirect, exploitant van onder andere Ikwilvanmijnautoaf.nl. En wat het imago betreft, moet de consument wat hem betreft ook de hand in eigen boezem steken.

Autoverkoopsites blijven ondanks imagoperikelen explosief groeien

Al zo lang als dat ze bestaan, wordt er gediscussieerd over het reilen en zeilen van autoverkoopsites. Zo wijdde het tv-programma Radar kort geleden een uitzending aan het thema, waarin het beeld naar voren kwam dat dealers ter plekke altijd wel wat vinden waardoor de prijs van de in te ruilen auto lager uitvalt dan online werd beloofd. Het gevolg: boze consumenten die voor niets een eind hebben gereden en bij sommige sites zelfs een boete moeten betalen als ze de verkoop laten afketsen. Volgens Bas Oude Luttikhuis, directeur van Dealerdirect en dus van onder meer Ikwilvanmijnautoaf.nl, is dat beeld niet juist. "Tijdens de overdracht van de auto, krijgt 65 procent het bedrag dat van tevoren is afgesproken en in negentig procent van de gevallen komt het uiteindelijk tot een deal", zegt hij. "Bij de resterende tien procent lukt het niet om tot overeenstemming te komen, maar daarbij moet je niet vergeten dat consumenten de boel soms ook mooier voorspiegelen. Zij willen immers verkopen. Zo blijken de opgegeven kilometerstand en de staat van de auto niet altijd te kloppen of zijn de kentekenpapieren niet voor elkaar." Dat autobedrijven soms kritisch naar een auto kijken, is volgens hem niet meer dan logisch. "Een autobedrijf wil zo scherp mogelijk inkopen. Daarin zit voor hem immers de winst."

Slimme database

De enorme groei van autoverkoopsites – Dealerdirect pluste qua aantal verkochte auto’s met 42 procent ten opzichte van vorig jaar – is volgens Oude Luttikhuis logisch te verklaren. "Het rendement van de nieuwverkoop staat enorm onder druk en samen met private lease is de verkoop van occasions dan een mooie manier om dat op te vangen", stelt hij. "Daar komt bij dat er de laatste tijd vooral veel nieuwe A- en B-segmentauto’s worden verkocht, terwijl mensen gebruikt vooral B- en C-segment zoeken. Wat dat betreft, brengen wij vraag en aanbod bij elkaar. Wij brengen een auto binnen een paar uur onder de aandacht van 8,2 duizend opkopers." Dat betreft 4,2 duizend Nederlandse handelaren, de rest is gevestigd in landen als België en Duitsland. Ook wordt vanaf dit jaar zaken gedaan met handelaren in Polen en Zweden. En dankzij een slimme database wordt daarbij niet met hagel geschoten. "We kunnen zien welke dealers op welke auto’s bieden en sturen het verkoopproces doelgericht aan. Zo bieden we een jong-gebruikte Opel bijvoorbeeld automatisch aan bij de Opel-dealers." Dankzij diezelfde database weet Dealerdirect ook wat de actuele verkoopprijzen zijn op basis van echte biedingen en echte verkopen. "Daarbij hebben we bovendien een dealer achter de hand die hem ook echt voor dat bedrag koopt. De opgegeven prijs is bij ons dus niet slechts een indicatie."

Beter voorbereid de showroom in

Met onder meer een prominente aanwezigheid op de AutoRAI wil Dealerdirect de bekendheid van z’n sites verder vergroten. Oude Luttikhuis: "Vorig jaar verkochten we om de negen minuten een auto, nu is dat al om de zes minuten. Verder bieden we bemiddeling aan bij de verkoop van een motorfiets, scooter, caravan of camper en daar zien we een groei met dubbele cijfers."

De autoverkoopsites zorgen er voor dat de consumenten steeds beter voorbereid de showrooms binnenwandelen. "Ze hebben vaak al op internet gekeken wat hun auto waard is en stellen vervolgens direct de vraag wat hij oplevert en hoeveel korting ze krijgen als ze hem zelf verkopen. Dan is het rekensommetje wat het meeste oplevert snel gemaakt."

Autoverkoopsites blijven ondanks imagoperikelen explosief groeien - Automobielmanagement.nl

Autoverkoopsites blijven ondanks imagoperikelen explosief groeien

Geheel onomstreden zijn autoverkoopsites niet. Zo zouden de consumenten ter plekke een veel lager bod krijgen dan afgesproken. Maar dat neemt niet weg dat de hausse van dit soort sites nog lang niet ten einde is, denkt directeur Bas Oude Luttikhuis – van Dealerdirect, exploitant van onder andere Ikwilvanmijnautoaf.nl. En wat het imago betreft, moet de consument wat hem betreft ook de hand in eigen boezem steken.

Autoverkoopsites blijven ondanks imagoperikelen explosief groeien

Al zo lang als dat ze bestaan, wordt er gediscussieerd over het reilen en zeilen van autoverkoopsites. Zo wijdde het tv-programma Radar kort geleden een uitzending aan het thema, waarin het beeld naar voren kwam dat dealers ter plekke altijd wel wat vinden waardoor de prijs van de in te ruilen auto lager uitvalt dan online werd beloofd. Het gevolg: boze consumenten die voor niets een eind hebben gereden en bij sommige sites zelfs een boete moeten betalen als ze de verkoop laten afketsen. Volgens Bas Oude Luttikhuis, directeur van Dealerdirect en dus van onder meer Ikwilvanmijnautoaf.nl, is dat beeld niet juist. "Tijdens de overdracht van de auto, krijgt 65 procent het bedrag dat van tevoren is afgesproken en in negentig procent van de gevallen komt het uiteindelijk tot een deal", zegt hij. "Bij de resterende tien procent lukt het niet om tot overeenstemming te komen, maar daarbij moet je niet vergeten dat consumenten de boel soms ook mooier voorspiegelen. Zij willen immers verkopen. Zo blijken de opgegeven kilometerstand en de staat van de auto niet altijd te kloppen of zijn de kentekenpapieren niet voor elkaar." Dat autobedrijven soms kritisch naar een auto kijken, is volgens hem niet meer dan logisch. "Een autobedrijf wil zo scherp mogelijk inkopen. Daarin zit voor hem immers de winst."

Slimme database

De enorme groei van autoverkoopsites – Dealerdirect pluste qua aantal verkochte auto’s met 42 procent ten opzichte van vorig jaar – is volgens Oude Luttikhuis logisch te verklaren. "Het rendement van de nieuwverkoop staat enorm onder druk en samen met private lease is de verkoop van occasions dan een mooie manier om dat op te vangen", stelt hij. "Daar komt bij dat er de laatste tijd vooral veel nieuwe A- en B-segmentauto’s worden verkocht, terwijl mensen gebruikt vooral B- en C-segment zoeken. Wat dat betreft, brengen wij vraag en aanbod bij elkaar. Wij brengen een auto binnen een paar uur onder de aandacht van 8,2 duizend opkopers." Dat betreft 4,2 duizend Nederlandse handelaren, de rest is gevestigd in landen als België en Duitsland. Ook wordt vanaf dit jaar zaken gedaan met handelaren in Polen en Zweden. En dankzij een slimme database wordt daarbij niet met hagel geschoten. "We kunnen zien welke dealers op welke auto’s bieden en sturen het verkoopproces doelgericht aan. Zo bieden we een jong-gebruikte Opel bijvoorbeeld automatisch aan bij de Opel-dealers." Dankzij diezelfde database weet Dealerdirect ook wat de actuele verkoopprijzen zijn op basis van echte biedingen en echte verkopen. "Daarbij hebben we bovendien een dealer achter de hand die hem ook echt voor dat bedrag koopt. De opgegeven prijs is bij ons dus niet slechts een indicatie."

Beter voorbereid de showroom in

Met onder meer een prominente aanwezigheid op de AutoRAI wil Dealerdirect de bekendheid van z’n sites verder vergroten. Oude Luttikhuis: "Vorig jaar verkochten we om de negen minuten een auto, nu is dat al om de zes minuten. Verder bieden we bemiddeling aan bij de verkoop van een motorfiets, scooter, caravan of camper en daar zien we een groei met dubbele cijfers."

De autoverkoopsites zorgen er voor dat de consumenten steeds beter voorbereid de showrooms binnenwandelen. "Ze hebben vaak al op internet gekeken wat hun auto waard is en stellen vervolgens direct de vraag wat hij oplevert en hoeveel korting ze krijgen als ze hem zelf verkopen. Dan is het rekensommetje wat het meeste oplevert snel gemaakt."