Zonder al te veel van de nieuwe ambities bij Autoglaz te onthullen, wil commercieel directeur Maxim Bakker wel kwijt dat Autoglaz kijkt naar nieuwe samenwerkingsverbanden ‘die de ambities van het bestuur kunnen vormgeven’. Samenwerkingen die in de oude situatie niet mogelijk waren geweest. En dan niet alleen met de usual suspects zoals grossiers maar ook met concullega’s. "Overeenkomsten met andere garage- en schadeherstelformules, maar ook met individuele bedrijven, behoren wat ons betreft zeker tot de mogelijkheden, mits we elkaar aanvullen."

Groei Autoglaz Netwerk

Voor nu is de hoogste prioriteit echter het uitbreiden van het Autoglaz-netwerk, het vergroten van de naamsbekendheid en het verstevigen van de positie in de autoruitherstelbranche. "Op dit moment hebben we zestien ondernemers met achttien vestigingen. We willen zeker doorgroeien naar een groter aantal full-service vestigingen."

Autoglaz is dus actief op zoek naar zelfstandig ondernemers in de autoruitherstelbranche: gedreven vakmensen die de voordelen van een formule als Autoglaz op waarde schatten en tegelijkertijd willen bijdragen aan het succes ervan. "Met name de ondernemers die bij Stichting Glasgarant goed staan aangeschreven, vallen binnen het profiel van een Autoglaz-specialist."

Uiteindelijk wil Autoglaz een landelijk dekkend netwerk realiseren. Voorts is er ruimte voor een flink aantal shop-in-shops of servicepunten. Een ambitie waar het begrip samenwerken weer om de hoek komt kijken. "Deze servicepunten kunnen worden ingericht bij bestaande schade, onderhoud en bandenformules. De klant is er namelijk enorm mee geholpen als hij tijdens reparatie, een onderhoudsbeurt of bandenwissel ook ruitschade kan laten herstellen. Het mes snijdt aan twee kanten: wij breiden ons netwerk uit en garage- en bandenbedrijven creëren extra omzet en traffic in de werkplaats."

Collectief voordeliger

Het voordeel van dergelijke overeenkomsten is niet alleen een groter marktbereik maar ook meer schaalgrootte en inkoopvoordeel. De complexiteit van het autoglasreparatieproces noopt ondernemers namelijk tot voortdurende kostbare investeringen in geavanceerde apparatuur die als collectief voordeliger kan worden aangeschaft. "Neem de kalibratie-apparatuur. Een kostbare aanschaf maar absoluut noodzakelijk in het moderne ruitschadeherstelbedrijf."

Schadegevallen komen bij Autoglaz hoofdzakelijk binnen via de gestuurde schadestroom en dat blijft zo, verwacht Bakker. "Niet-verzekerde automobilisten zijn alleen geïnteresseerd in de allerlaagste prijs en dat is niet de richting die wij op willen. We staan voor respect, kwaliteit en betrouwbaarheid richting de klant maar ook richting onze ondernemers. Vanuit Autoglaz ontvangen zij daarom onder de noemer Autoglaz Online alle mogelijke ondersteuning voor het meest efficiënte herstelproces, van werkplaatsplanning tot opdracht bon, factureren en onderdelenbestelmodules. Autoglaz Online kan bovendien worden geïntegreerd in alle bestaande calculatie en boekhoudpakketten voor een naadloze bedrijfsvoering."